گزارش و تحلیل

دست شکسته اعراب در مقابل ایران

اشتراک
چند هفته است پرزیدنت روحانی نامه پیشنهاد صلح برای کشورهای عرب همجوار ارسال کرده و به این ترتیب ایران دست دوستی به سمت این کشورها دراز کرده اما این کشورها به صورت کج دار و مریز پاسخ این نامه ها را داده اند.

برخی از این کشورها مانند قطر و کویت و عمان و عراق از این نامه استقبال کردند، امارات عربی متحده از طریق سفارت خود در تهران نامه را مستقیم دریافت کرده  و عربستان سعودی و بحرین از کانال کویت نامه را دریافت کرده اند اما هنوز پاسخی به نامه نداده اند.

پس از انقلاب اسلامی ایران این کشورها ، به جز عراق، دور هم جمع شدند تا شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس را تشکیل دهند و هدف از تشکیل این شورا این بود که این کشورها توانایی های خود را کنار هم قرار دهند تا با ایران مقابله کنند.

این کشورها (به جز عمان ) هر آنچه امکانات داشند در زمان جنگ ایران و عراق در اختیار صدام حسین قرار دادند و در هر توطئه ای که بر علیه ایران ویا متحدان ایران در منطقه انجام می شد و می شود مشارکت دارند.

علیرغم همه این شرایط مشاهده می کنیم هنوز این ایران است که دست دوستی به سمت آنها دراز می کند.

امروزه دیگر چیزی به نام شورای همکاری خلیج فارس اصلا وجود ندارد و با توجه به اختلافاتی که میان این کشورها اتفاق افتاده کلا این شورا از هم پاشیده.

ایالات متحده با سوء استفاده از اختلافات موجود میان این کشورها و ایران نهایت بهره را می برد و هر آنچه این کشورها درآمد دارند را از آنها می ستاند.

کار به جایی رسیده که علیرغم اینکه رهبران این کشورها هر آنچه در اختیار دارند در طبق اخلاص در اختیار آمریکا قرار داده اند اما رئیس جمهوری آمریکا با رهبران آنها به صورت تحقیر آمیز صحبت می کند.

سوالی که مطرح می باشد این است که چرا اینها منافع خود را درک نمی کنند و تلاش نمی کنند به جای اینکه با ایران در چالش باشند با ایران دوستی داشته باشند؟

آیا واقعا اینها هنوز تصور دارند که در جهان مدرن امکان حذف کشوری وجود دارد؟

آیا اینها متوجه نیستند که هر چه باشد اینها تا ابد با ایران و ایرانی ها همسایه هستند و به خصومت خود با ایران ادامه دهند ممکن است کشورهایشان فرو پاشد؟

بله، اینها به خوبی می دانند اما مساله این است که دیگر اراده ای از خود ندارند که بتوانند تصمیم بگیرند و دشمنی با ایران چشم هایشان را کور کرده.

رویای نابودی ایرانی ها که از زمان تشکیل وهابیت در ذهن رهبران این کشورها ترسیم شده برایشان شرایطی را ایجاد کرده که اینها به هیچ وجه نمی توانند بر اساس آن خود را قانع کنند با ایرانی ها بنشینند و گفتگو کنند.

علیرغم همه تلاش های این کشورها جهت تضعیف ایران اما مشاهده می کنیم طی چهل سال اخیر ایران بسیار قدرتمند تر شده و در همه جبهه هایی که تشکیل شده بود ایران برنده میدان بود و به همین دلیل امروزه اگر اینها بخواهند با ایران به مذاکره و یا گفتگو بپردازند بخوبی می دانند که برگه ای برای قرار دادن روی میز ندارند تا بتوانند از طریق آن امتیازی از ایران بگیرند و تصور می کنند در این شرایط اگر پای میز مذاکره با ایران بنشینند ممکن است مجبور شوند حتی امتیازاتی هم به ایران بدهند.

طی سالهای اخیر هم حکومت های برخی از این کشورها تلاش کردند که ایران را دشمن بزرگ کشورشان معرفی کنند و دشمنی با اسراییل را به حاشیه بکشانند اما بر عکس هنوز ملت های کشورهای آنها اسراییل را دشمن اول خود می دانند.

با توجه به همه این شرایط بدیهی است که این رهبران این کشورها از گفتگو با ایران واهمه داشته باشند و حاضر نباشند با ایرانی ها پای میز مذاکره بنشینند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала