گزارش و تحلیل

توئیتر و فیس بوک؛ شبکه های اجتماعی وابسته یا ترسو؟

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر توئیتر و فیس بوک؛ شبکه های اجتماعی وابسته یا ترسو؟
توئیتر و فیس بوک؛ شبکه های اجتماعی وابسته یا ترسو؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه های اجتماعی در عین سر دادن شعار آزادی بیان روز به روز محدودتر می شوند و این سوال را در ذهن مخاطب آگاه ایجاد می کنند که آیا واقعا چنین آزادی وجود دارد؟

شبکه اجتماعی توئیتر چندی پیش حساب های کاربری شبکه خبری مستقل فلسطینی Quds News Network را بست. این شبکه بیش از صدها هزار دنبال کننده داشت. البته فیس بوک قبل از توئیتر موفق شده بود این حساب های کاربری را ببندد، علاوه بر اینکه با شعار مداخله در سیاست داخلی کشورها، چندین حساب ایرانی و روسی را نیز از دسترس خارج کرده بود.

البته در اینجا مسئله توئیتر چیز دیگری بود. در ماه اکتبر دولت ملی فلسطین، شبکه Quds News Network را در لیست ۵۰ سایت ممنوعه و حساب کاربری در شبکه های اجتماعی قرار داد و آنها را به نقض قانون مربوط به فضای سایبری در ساحل غربی متهم کرد. خبرنگاران فلسطینی این اقدام توئیتر را از روی ترس می دانند.

شایان ذکر است که جک دورسی بنیانگذار و مدیر عامل توئیتر نیز چندی پیش در حساب شخصی خود نوشت که این شرکت تصمیم دارد تمامی تبلیغ های سیاسی در سراسر جهان را در این شبکه اجتماعی متوقف نماید.

تمامی این اتفاقات در فاصله زمانی کوتاه تا انتخابات آمریکا شک و شبهه هایی را در استقلال این شبکه های اجتماعی در ذهن مخاطب ایجاد می کند.

تاثیر ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: هر کسی بیاید غیر از ترامپ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تاثیر ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: "هر کسی بیاید غیر از ترامپ"

با حسین شیخ الاسلام  مشار وزیر امور خارجه ایران و سفیر سابق جمهوری اسلامی در سوریه در این زمینه گفتگو کردیم:

این کارشناس دلیل این محدودیت ها را سیاست آمریکایی می خواند و توضیح می دهد:

این مسئله پیش از هر چیز گویای آن است که غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا در ارتباط با آزادی بیان  و حقوق بشر یک دروغگوی بزرگ است. آنها از رفتارها و شیوه های مختلف برای ظلم به بشر استفاده می کنند. بر همگان مبرهن و آشکار است که ملت فلسطین، ملتی ستم کشیده و ظلم دیده اند که اسرائیل با اشغال سرزمینشان ، آنها را تحت فشار قرار می دهد. این درحالی ست که اسرائیل یک حامی قدرتمند و بزرگ به نام آمریکا دارد. این دو کشور با هم متحدند و در پایمال کردن حق هر آزاده ای در دنیا همدستی می کنند. این امر به معنای برملا شدن یکی از دروغ های بزرگیست که آنها همواره در دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان سرمی دهند.

آقای شیخ الاسلام در خصوص وابستگی این شبکه های اجتماعی در مدت زمان کوتاه تا انتخابات شدح می دهد:

این درواقع یک خوش وقتی است که آقای ترامپ برای جلب رضایت و بدست آوردن رأی لابی اسرائیلی در آمریکا انجام می دهد. این دلیلی است بر این مدعا که دموکراسی در آمریکا، دموکراسی پول و سرمایه داری است نه دموکراسی مردمی.  در آمریکا هرکس که پول و قدرت بیشتری دارد، برنده تر است. نه اینکه مردم بتوانند اراده شان را در انتخابات به نتیجه برسانند. آنها برای بدست آوردن رضایت اسرائیلی ها در آمریکا چنین اقدامات خلاف و غیر قانونی را مرتکب می شوند. ترامپ به هر جنایتی دست می زند که یکبار دیگر انتخاب شود. اتهام زدن به ایران و روسیه هم که پیشتر توسط فیس بوک صورت گرفت از همین جا نشأت می گیرد.
این شبکه های اجتماعی برخلاف آنچه که دفاع از آزادی بیان می نامند و شعارش را سرمی دهند کاملا در جهت خلاف عمل کرده و وابستگی شدیدشان به سیاست آمریکا، آنها را محدودتر می کند. این مسئله باعث بی اعتمادی مردم به این شبکه ها می شود.  
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала