گزارش و تحلیل

پایان یا شروع مجدد داعش

© AP Photo / Al-Furqan mediaپایان یا شروع مجدد داعش
پایان یا شروع مجدد داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای بار نهم آمریکایی ها اعلام کردند که ابو بکر البغدادی را به قتل رسانده اند و مانند سابق هیچ دلیل متقنی در این زمینه ارائه نداده اند.

بهانه آمریکایی ها برای عدم نشان دادن جسد ابو بکر البغدادی ظاهرا به این دلیل بوده که وی در یک عملیات انفجاری خود و خانواده خود را کشته و جسد وی متلاشی شده بوده.

آمریکایی ها مدعی می باشند که از طریق تست دی ان ای تشخیص داده اند که فرد کشته شده ابو بکش البغدادی بوده.

مقداری شبیه به سریال های ترکی که در همه آنها حتما جایی تست دی ان ای گرفته می شود.

ظاهرا آمریکایی ها دی ان ای همه مردم جهان را آماده در آرشیو خود دارند تا وقت مبادا بتوانند مشخص کنند کی را کشته اند.

برخی هم سوال می کنند که اگر مجامع اطلاعاتی آمریکا اینقدر دقیق هستند که دی ان ای همه را دارند چطوری ابو بکر البغدادی به همراه خانواده به ادلب رسیده.

شاید هم آمریکایی ها می خواهند بگویند اگر گربه هم باشد بیش از نه جان ندارد و دیگر دفعه نهم کارساز است.

جانشین ابوبکر بغدادی معرفی شد - اسپوتنیک ایران
جانشین ابوبکر بغدادی معرفی شد
برخی هم باور دارند آمریکایی ها عوامل خود مثل ابوبکر البغدادی و یا اسامه بن لادن را می برند و با اجرای جراحی پلاستیک چهره آنها را تغییر می دهند و آنها امروزه در ایالات متحده و یا یکی از جزایر آرام به راحتی زندگی می کنند و اعلام می کنند که آنها را کشته اند واین مردم جهان هستند که سر کار می باشند.

توجه داشته باشید آمریکایی ها اعلام کردند اسامه بن لادن را کشتند اما جسد وی را نشان ندادند و گفتند وی را به دریا انداختند تا کوسه ها بخورند و اعلام کردند ابو بکر البغدادی کشته شده اما باز هم جسد وی را نشان ندادند و اعلام کردند که خود را با کمبرند امنیتی منفجر کرده، نکاتی که بسیار قابل تامل می باشد.

البته موضوع مقاله ما در این مورد است که اگر واقعا ابو بکر البغدادی کشده شده آیا کار داعش تمام است.

این یک تصور بسیار واهی می باشد.

افشای محل اختفای بغدادی توسط یکی از همسرانش  - اسپوتنیک ایران
افشای محل اختفای بغدادی توسط یکی از همسرانش
اگر کار القاعده با کشتن اسامه بن لادن تمام می شد و یا کار همین داعش با کشته شدن ابو مصعب الزرقاوی موسس داعش تمام می شد می توانستیم تصور کنیم که کار داعش امروزی با کشته شدن ابو بکر البغدادی پایان خواهد یافت.

هر آنکه در مورد تشکل های اسلامی تحقیق انجام داده باشد می تواند به شما بگوید موجودیت داعش و یا القاعده به دلیل وجود زمینه اجتماعی پذیرنده آنها می باشد.

دلیل موفقیت داعش در برخی مناطق سوریه و عراق به این دلیل بود که فضای اجتماعی پذیرای تفکر های داعش بود و به این دلیل بود که بسیاری از مردم این مناطق به صورت قبیله ای با همان تفکر های داعشی زندگی می کنند و هیچ تمایل ندارند که روند زندگی شان تغییر کند و چه بسا کلا مخالف هر گونه تغییری در روند زندگی شان می باشند.

پس از حمله آمریکا به عراق و کشته شدن ده ها هزار عراقی بدیهی بود که بسیاری از آنهایی که پایه و اساس زندگی شان بر اساس انتقام عشیره ای بنا شده به خونخواهی عزیزان خود بر خیزند.

همچنین تعداد زیادی از اعضای ارتش سابق عراق و سازمان های امنیتی و حزب بعث نیاز به پناه داشتند که بهترین پناهگاه آنها قبایل و عشایرشان بود.

واکنش وزارت دفاع روسیه به خبر کشته شدن بغدادی - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت دفاع روسیه به خبر کشته شدن بغدادی
همه این ماجراها دست به دست هم داد تا داعش تشکیل شود و علیرغم اینکه سرزمین هایی که داعش بر آنها تسلط داشت از دست داعش آزاد شده اما هنوز آن تفکر و آن زمینه اجتماعی پذیرنده آنجا وجود دارد و تا وقتی که آن فضای اجتماعی از بین نرود یعنی داعش از بین نرفته.

عموما داعش میان عرب های اهل سنت عراق و سوریه و لبنان در این مناطق نفوذ داشته و می توان گفت به همین دلیل هم این عشایر که به خوبی با راه های صعب العبور منطقه آشنا می باشند می توانستند به او کمک کنند از شرق سوریه به غرب سوریه سفر کند.

همچنین با توجه به تفکر قبیله ای و عشیره ای موجود در این مناطق بسیار بعید به نظر می آید که آنها ابو بکر البغدادی را لو داده باشند و به همین دلیل است که بسیاری ازن سناریوی آمریکایی را قبول ندارند.

اینکه مثلا هشت هلیکوپتر آمریکایی به این مناطق وارد شده اند و عملیاتی مانند فیلم های هالیوودی انجام داده باشند و یک نفر از آمریکایی ها به جز سگشان زخمی نشده باشد مقداری دور از انتظار به نظر می آید، مخصوصا در منطقه ای که مملو از افرادی است که به خون آمریکایی ها تشنه هستند.

مگر اینکه قبلا مثلا به نوعی هماهنگی ای انجام شده باشد که منطقه از حضور همه جنگجویان تخلیه شده باشد تا آمریکایی ها به راحتی سناریوی خود را پیاده کنند.

به هر صورت می توان گفت چون تفکر داعش هنوز وجود دارد پس داعش هنوز موجود است، ممکن است با نام داعش و یا هر نام دیگری ظاهر شود و اینبار چون همه محدود به یک منطقه نمی باشند در جاهای مختلف سوریه و عراق و جهان پخش شده اند.

قطعا اگر واقعا آمریکایی ها رهبر داعش را کشته باشند باید به زودی شاهد عملیات انتقام جویانه طرفداران وی بر علیه نیروهای آمریکایی در منطقه بود و عملا داعش جدیدی خواهیم بود، اگر چنین نشود می توان به قطع یقین گفت که این بار هم حرف آمریکایی ها یک دروغ بیش نیست و آنها به دنبال ساختن داعش جدید با نیاز های جدید خود هستند کما اینکه مشاهده کردیم در تظاهرات عراق داعشی های جدید به صورت بسیار فعال حضور داشتند و دولت عراق مجبور شده به جای استفاده از نیروهای ویژه مبارزه با تظاهرات و اغتشاشات از نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم برای مقابله با آنها استفاده کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала