گزارش و تحلیل

کشته شدن ابوبکر بغدادی از دروغ تا واقعیت

© AP Photo / Militant videoکشته شدن ابوبکر بغدادی از دروغ تا واقعیت
کشته شدن ابوبکر بغدادی از دروغ تا واقعیت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه از کشته شدن ابوبکر بغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش در سوریه خبر داد.

اسپوتنیک - دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر گروهگ تروریستی حکومت اسلامی (داعش*) در شمال شرق سوریه خبر داد و گفت: با انجام آزمایش "دی ان ای" هویت وی به سرعت مشخص شده است.

جسد البغدادی در عراق - اسپوتنیک ایران
جسد البغدادی در عراق

در حالی که دونالد ترامپ از روسیه،‌ ترکیه و عراق به دلیل حمایت‌شان از عملیات قتل ابوبکر بغدادی،‌ سرکرده داعش در حمله‌ای هوایی تشکر کرد، وزارت دفاع روسیه نسبت به اطلاعات درباره این عملیات اظهار بی اطلاعی کرد و از آمریکایی ها خواست که شواهدی را ارائه دهند.

فرزاد رمضانی بونش، کارشناس مستقل و تحلیلگر مسائل بین المللی و منطقه ای در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به این موضوع پرداخت.

پس از افول دولت اسلامی در سرزمین عراق و سوریه، به نوعی آغاز روند سرآشیبی شکست های مختلف داعش در مناطق مختلف سوریه و عراق، طی سال های گذشته خبرهایی مختلفی مبنی بر کشته شدن ابوبکر بغدادی سر کرده داعش و تعیین جانشین وی منتشر شد که بعدا مشخص شد که بغدادی زنده است و به نوعی فعالیت های خود را در مناطقی از سوریه ادامه می دهد.

اما با توجه به خبری که روز گذشته مبنی بر کشته شدن ابوبکر بغدادی   و تایید رسمی "دی ان ای" وی اعلام شد و همچنین برخی گزارش ها که حکایت از آن دارد که کشورهایی مانند عراق و همچنین نیروهای کرد سوریه محل اختفای بغدادی را به نیروهای آمریکایی گزارش کردند، به نظر می رسد که این بار خبر کشته شدن بغدادی نزدیک تر به واقعیت باشد و اگر یک نگاه مقایسه ای داشته باشیم و با توجه به منابع مختلف و رسانه خبری می توان گفت که سرکرده داعش عملا کشته شده باشد.   

از سوی دیگر موضوع جانشینی وی که از مدت ها پیش مطرح شده بود و امروز رهبر جدید داعش به نوعی معرفی شده، به نظر می رسد که کار ابوبکر بغدادی باید پایان یافته تلقی کرد.  

همچنین دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

تاکنون چندین بار خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی منتشر شده و هیچ‌کدام نیز توسط داعش تأیید نشدند. اساساً این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که هیچ‌کس اطلاعات دقیقی راجع به بغدادی و محل اختفای وی در دست ندارد، حتی هیچ سند معتبری مبنی بر حضور وی سوریه در دست نیست و بسیاری از گمانه‌زنی‌ها از حضور وی در لیبی خبر می‌دهند. به همین دلیل اخبار مربوط به بغدادی تماماً در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. خبر اخیر نیز بدونِ هیچ سند معتبری ارائه شده و تا زمانی که سند معتبری از سوی ایالات‌متحده منتشر نشود و داعش نیز این خبر را تأیید نکند باید به اصل خبر به‌طورجدی تردید داشت.

 

* گروه تروریستی ممنوعه در فدراسیون روسیه

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала