گزارش و تحلیل

ورود داعش به بغداد

© AP Photo / Iraq Counterterrorism Serviceورود داعش به بغداد
ورود داعش به بغداد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدت ها است بحث نابودی داعش در عراق مطرح می باشد و ایالات متحده آمریکا قبلا اعلام کرده بود که ابو بکر البغدادی را نیز به قتل رسانده.

مدت ها است بحث نابودی داعش در عراق مطرح می باشد و ایالات متحده آمریکا قبلا اعلام کرده بود که ابو بکر البغدادی را نیز به قتل رسانده اما روز گذشته با اعلام ترور بغدادی در ادلب مشخص شد که ادعاهای آمریکا مبنی بر ترور البغدادی صحت نداشته و وی تا به حال زنده بوده، همچنین شرایط بغداد نشان می دهد که داعش بدون خون و خونریزی وارد بغداد شده.

اشتباه برخی در این است که تصور می کنند داعش یک حکومت و یک مجموعه مسلط بر یک سرزمین است و با تصرف سرزمین های تحت اختیار آنها کار تمام است در صورتی که داعش یک ایدئولوژی می باشد که وابسته به محیط نیست بلکه فقط فضای پذیرنده اجتماعی نیاز دارد، حال این فضای پذیرنده هرجا که می خواهد باشد.

مادر داعش در عراق دستگیر شد  - اسپوتنیک ایران
مادر داعش در عراق دستگیر شد
زمانی که نیروهای عراقی و همپیمانانشان در حال پیشروی به سمت داعش بودند و نیروهای سوری و همپیمانانشان از آن طرف در حال نابودی داعش بودند گزارش ها و اخبار متعددی مبنی بر اینکه آمریکایی ها در حال هلی برد نیروهای داعش مخصوصا مقامات عالیرتبه آنها هستند منتشر شد.

برخی باور داشتند که این نیروها به افغانستان منتقل شده اند و برخی دیگر باور داشتند که این نیروها به پایپگاه های آمریکایی در تنف و عین الاسد و اردن و ترکیه منتقل شده اند.

امروزه می توان گفت هر دو باور صحیح بوده.

در حالی که همه می جنگیدند تا داعش به درب های بغداد نرسد امروزه مشاهده می کنیم داعش از پنجره توسط آمریکایی ها وارد عراق شده.

به هر حال اگر ابو بکر البغدادی در ادلب بوده قطعا از طریق ترکیه و یا از طریق هلی بورد به آنجا رفته چون راه دیگری برای رسیدن به از رقه به ادلب وجود ندارد راه های زمینی یکی در اختیار ارتش سوریه بوده و دیگری در اختیار کردها و ارتش آمریکا که هیچ بعید نیست از شمال سوریه یعنی مکانی که کردها در آن مستقر می باشد و تا چندی پیش تحت الحمایه آمریکا بوده به ادلب منتقل شده باشد.

همچنین می توان گفت کمربند امنیتی که ترکیه می خواهد در شمال سوریه ایجاد کند می تواند دو منطقه ادلب سوریه را به موصل و الانبار عراق متصل کند و بالطبع رفت و آمد داعشی ها نیز راحت تر خواهد بود.

حال نکته دیگری که امروزه مشاهده می شود این است که تعداد زیادی از نیروهای داعش به بغداد و شهرهای شیعه نشین عراق منتقل شده اند تا از طریق تظاهرات به اصطلاح اعتراضی از پشت خط به جنگ خود بر علیه نیروهای مردمی و ایران ادامه دهند و ترور تعدادی از شخصیت های معروف که در جنگ بر علیه داعش نقش به سزایی داشتند گواه این ماجرا می باشد.

دلیل اینکه زیر کلمه همپیمانانشان خط کشیده ام این است که آمریکا و همپیمانانش متوجه شده اند منبع قدرت در عراق و سوریه و لبنان همان همپیمانانشان هستند لذا اینبار آنها را هدف خود قرار داده اند.

داعش در اصل پایگاهی شده بود برای پناه گرفتن مقامات و شخصیت های نظامی و امنیتی و اعضای حزب بعث سابق و همه آنهایی که پیگیر مسایل مربوط به داعش بودند به خوبی می دانند که شاخه نظامی داعش در عراق و سوریه در کنترل بعثی ها و نظامی ها و امنیتی های سابق ارتش عراق بود.

امروزه همین بعثی ها و امنیتی های سابق ارتش عراق لباس عوض کرده اند و به جای اینکه با لباس داعش به خیابان ها بیایند با لباس معترضین به خیابان ها آمده اند اما هدف آنها با اهداف تظاهر کنندگان که به دنبال احقاق حقوق اجتماعی و اقتصادی خود است متفاوت است.

هدف آنها این است که از این شلوغی ها استفاده کنند و اعضای بارز الحشد الشعبی و گروه های مردمی که موجب نابودی داعش شده بودند را ترور کنند.

از سوی دیگر چون اینها مورد حمایت ایالات متحده و متحدین آن در منطقه می باشند طبیعتا به دنبال محقق ساختن اهداف آمریکا و متحدین آن در عراق می باشند.

اگر بخواهیم اهداف آمریکا و متحدین آن در عراق را خلاصه کنیم می توانیم بگوییم اهداف آنها به شرح ذیل می باشد:

1-  تضعیف حضور ایران.

2-  نابودی همه گروه هایی که ممکن است در آینده در مقابل هر توطئه ای در عراق مقاومت کنند.

3-  ورود عراق به یک خلاء سیاسی که منجر می شود این کشور مانند لیبی با جنگ های داخلی بی پایان مواجه باشد.

4-  نا امن نمودن مرز های غربی ایران.

5-  قطع روابط اقتصادی ایران و عراق.

6-  ایجاد پاگاه های تروریستی بر علیه ایران در عراق.

7-  بازگشت داعش و یا گروه هایی مشابه آن به عراق.

طبیعتا در صورت بروز چنین شرایطی آمریکایی ها همانگونه که اعلام کردند نیروهای خود را برای حفاظت از چاه های نفت سوریه در آن کشور مستقر خواهند کرد و بدون اجازه از هیچ کس نیروهایشان را به آنجا فرستاندند و در حال سرقت منابع خدادادی این کشور می باشند، آنها در نهایت اعلام خواهند کرد به دلیل وجود نا امنی در عراق نیروهای خود را برای حفاظت از منابع نفت این کشور در این کشور مستقر خواهند کرد و مانند سوریه نفت عراق را نیز به یغما خواهند برد.

قدرت گرفتن شبکه های مخفی داعش در سوریه و عراق - اسپوتنیک ایران
قدرت گرفتن شبکه های مخفی داعش در سوریه و عراق
نکته ای که امروزه مردم عراق متوجه آن نیستند این است که علیرغم اینکه عراق یکی از ثروتمند ترین کشورهای نفت خیز جهان می باشد اما چون آمریکایی ها در حال سرقت منابع نفتی عراق هستند این کشور نمی تواند روی پای خود بایستد.

این دلیل نمی شود که فساد موجود در عراق را انکار کرد اما فساد موجود در عراق به دلیل وجود آمریکایی ها در این کشور ایجاد شده  آمریکایی ها تلاش دارند با ایجاد هرج و مرج به این فضا دامن بزنند چون آمریکایی ها از آب گل آلود در عراق ماهیگیری می کنند، و چه ماهیگیری ای از نوع صنعتی آن، اگر درصد نفتی ومنابعی که آمریکایی ها از عراق به یغما می برند را با درصد پولی که توسط فساد نابود می شود را مقایسه کنیم می توان متوجه شد که پول هایی که فاسدین در عراق می دزدند درصد کمی از آنچه آمریکایی ها به سرقت می برند می باشد.

آمریکایی ها بخوبی متوجه هستند که همپیمانی و همکاری عراق و ایران می تواند منجر به شکست همه نقشه های آنها گردد و به این دلیل تلاش دارند این پیوند را هر طور که شده به هم بزنند.

تحریک مردم بر علیه ایران و شعارهایی که در برخی تظاهرات بر علیه ایران عنوان می شود و حتی تک تیر انداز هایی که اقدام به کشتار تظاهر کنندگان می نمایند همه و همه جزو نقشه های آمریکا و همپیمانان آن برای ایجاد هرج ومرج در عراق می باشد و اگر مردم عراق زودتر متوجه این توطئه نشوند قطعا بزودی شرایطی به مراتب بد تر از قبل در انتظار آنها خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала