گزارش و تحلیل

حذف هدفدار اکانت های فیس بوک ایرانی و روس

© AP Photo / Martin Meissnerحذف هدفدار اکانت های فیس بوک ایرانی و روس
حذف هدفدار اکانت های فیس بوک ایرانی و روس     - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فیس بوک برنامه های مبارزه با مداخله در انتخابات سال 2020 آمریکا را اعلام کرد. این شرکت قبلاً دخالت ایران و روسیه را نیز کشف نموده است.

اسپوتنیک به نقل از ناتانیئل گلیچر (Nathaniel Gleicher) مدیر شعبه امنیت فیس بوک می نویسد: امروز به دلیل شرکت در اقدامات هماهنگ غیرقانونی در فیس بوک و اینستاگرام چهار شبکه را با حساب (اکانت)، صفحه  و گروه حذف کردیم. سه تا از آنها با اصالت ایرانی و دیگری با منشاء روسی هستند. آنها کاربران را گمراه کرده و در مناطق مختلف جهان - ایالات متحده، آفریقای شمالی و آمریکای لاتین - از طریق حساب های جعلی عمل کردند. ما یافته های خود را با سازمان های حافظ قانون، سیاستمداران و شرکای رشته ما در میان گذاشتیم. 

ما صفحات ، گروه ها و حساب ها را به دلیل رفتار حذف می کنیم  و نه به دلیل محتوای پست ها. در هر یک از این موارد، افراد در پشت سر قرار داشته و اقدامات خود را با هماهنگی انجام داده و از حساب های جعلی برای جعل هویت شخص دیگری استفاده می کردند - و این اقدام پاسخ ما را به همراه داشت.

چرا فیس بوک حساب های کاربری از ایران و روسیه را حذف کرد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا فیس بوک حساب های کاربری از ایران و روسیه را حذف کرد؟
امروز به دلیل نقض خط مشی رفتار غیر مجاز هماهنگ شده توسط  ما، 93 اکانت فیس بوک، 17 صفحه  و چهار حساب اینستاگرام را حذف کردیم. این اقدامات از ایران انجام شده و مقصد آنها ایالات متحده و مخاطبان فرانسوی زبان آفریقای شمالی بود. این افراد از حساب های بدنام  و جعلی استفاده می کردند - برخی از آنها قبلاً توسط سیستم خودکار ما غیرفعال شده اند. آنها وانمود می کردند که محلی هستند، به گروه ها پیوسته  و افراد را به صفحات مشخص شده در تحقیقات قبلی ما در سایت جبهه آزادی ایران ، که در اوت سال 2018 حذف شده است، دعوت می کردند. مدیران و دارندگان حساب معمولاً اخبار سیاسی محلی و جهانی را در موضوعاتی مانند زندگی شخصیت های اجتماعی آمریکایی ، سیاست در ایالات متحده و اسرائیل ، پشتیبانی از فلسطین و درگیری در یمن منتشر می کردند. 

حضور در فیس بوک و اینستاگرام: 93 اکانت، 17 صفحه و 4 اکانت اینستاگرام.   

کاربران: حدود 7،700 فالوور بر یک یا چند صفحه  در فیس بوک و حدود 145 فالوور  در اینستاگرام. 

ما این فعالیت را به عنوان بخشی از رسیدگی داخلی در مورد فعالیت های مشکوک غیرقانونی هماهنگ شده مربوط به ایران کشف و مشخص کردیم.

نمونه هایی از چنین پیام ها از قرار زیر است:

"آنچه اسرائیل با فلسطینی ها انجام می دهد، تروریسم کلاسیک است. آنچه عربستان سعودی با یمنی ها انجام می دهد یک نسل کشی کلاسیک است. و ایالات متحده یک مورد کلاسیک از بزرگترین همدست تروریسم در کل کره زمین است". 

"ترامپ، جان مک کین و لیندسی گراهام را متهم می کند که مایل به راه اندازی جنگ علیه روسیه هستند".

اختلال جهانی در کارکرد اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ - اسپوتنیک ایران
اختلال جهانی در کارکرد اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ
ما همچنین 38 اکانت فیس بوک، 6 صفحه، 4 گروه و 10 حساب اینستاگرام  با اصالت ایرانی را که کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا ، برزیل ، آرژانتین ، بولیوی ، پرو ، اکوادور و مکزیک را هدف قرار داده است، حذف کردیم. آنها مرتباً محتوای رسانه های دولتی ایران را در مباحثی چون حزب الله ، درگیری بین ایران و عربستان سعودی ، تنش بین اسرائیل و فلسطین از یک سو، و ایران و ایالات متحده از سوی دیگر، جنگ در یمن چاپ می کردند  و همچنین مطالبی را درج می کردند که به طور خاص برای یک کشور خاص طراحی شده است، از جمله شامل برنامه داخلی کشور، ژئوپلیتیک و زندگی شخصیت های اجتماعی.  

حضور در فیس بوک و اینستاگرام: 38 حساب  در فیس بوک ، 6 صفحه ، 4 گروه و 10 حساب در اینستاگرام.

کاربران: حدود 13،500 فالوور در یک یا چند صفحه از این صفحه در فیس بوک ، حدود 60،000 فالوور در اینستاگرام. 

ما یک شبکه کوچک از چهار حساب فیس بوک، سه صفحه و هفت اکانت اینستاگرام با منشأ ایرانی حذف کرده ایم ، که عمدتا ایالات متحده را هدف قرار می دهد. این افراد وانمود می کردند که ساکن محلی هستند و برای مدیریت صفحات از حساب های جعلی استفاده می کردند. منافع این شبکه به مسائل سیاسی مانند روابط نژادی در ایالات متحده، جنبش اعتراضی Black Lives Matter ("زندگی سیاه نیز مهم است")، فرهنگ آمریکایی آفریقایی، سیاست خارجی ایران و همچنین انتقاد از سیاست های آمریکا و اسرائیل در رابطه با ایران محدود بود.

حضور در فیس بوک و اینستاگرام: 4 حساب  در فیس بوک ، 7 حساب   و 3  صفحه در اینستاگرام.   

کاربران:  حدود 45 فالوور در یک صفحه یا بیشتر در فیس بوک و حدود 7300 فالوور در اینستاگرام.

تبلیغات: کمتر از 2 دلار برای تبلیغات در فیس بوک.

نمونه هایی از چنین پیام ها از قرار زیر است:

"حقیقت درباره روسای جمهور نژادپرست آمریکا"

"یک مرد سیاهپوست به دلیل شکستن خانه خود دستگیر شده است".

"سه نوجوان سفید پوست موقتا زندانی شده به قطع موهای یک همکلاسی سیاه متهم شده اند که او را به زور نگه داشتند".

سرانجام ، ما 50 اکانت اینستاگرام و یک حساب فیس بوک را با منشأ روسیه حذف کردیم ، که عمدتا  هدفش ایالات متحده بود. این شرکت خود را بعنوان آژانس تحقیقات اینترنتی معرفی کرد و علایمی داشت مختص یک واحد دارای ذخایر مطمئن  و به طور مداوم برای تأمین امنیت خود، پنهان کردن هویت و مکان خود ، اقدامات لازم را انجام می داد. آنها عمدتا از مطالب توزیع شده از طریق سایر خدمات اینترنتی ، از جمله تصاویر پیام های سازمان های خبری و چهره های شناخته شده شبکه های اجتماعی، استفاده مجدد می کردند.

حضور در فیس بوک و اینستاگرام: 50 حساب در اینستاگرام  و 1 حساب در فیس بوک.

کاربران: حدود حدود 246 هزار فالوور در اینستاگرام (حدود 60 درصد آنها از ایالات متحده آمریکا هستند). 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала