گزارش و تحلیل

چرا فیس بوک حساب های کاربری از ایران و روسیه را حذف کرد؟

© REUTERS / Dado Ruvicچرا فیس بوک حساب های کاربری از ایران و روسیه را حذف کرد؟
چرا فیس بوک حساب های کاربری از ایران و روسیه را حذف کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه اجتماعی فیس بوک در بیانیه ای اعلام کرد که به عنوان بخشی از مبارزه با نفوذ خارجی، چهار حساب کاربری از ایران و روسیه را مسدود کرده است.

آنتون فیشمن، رئیس بخش راه حل های سیستمی Group-IB گفت: حذف حساب های مربوط به رسانه های اجتماعی ایرانی و روسی برای فیس بوک بسیار مفید است. فیس بوک در تلاش است تا وفاداری کاربران را پس از یک سری رسوایی ها افزایش دهد.

روز گذشته، شبکه اجتماعی فیس بوک در بیانیه ای اعلام کرد که به عنوان بخشی از مبارزه با نفوذ خارجی، چهار حساب کاربری از ایران و روسیه را مسدود کرده است. در این بیانیه آمده است: "به عنوان بخشی از تلاش های ما برای مقابله با فعالیت های تأثیرگذاری از خارج از کشور، امروز چهار حساب کاربری جداگانه، صفحه و گروه در فیس بوک و اینستاگرام را حذف کردیم ... سه حساب مربوط به ایران و یکی مربوط به روسیه بود."

به گفته فیشمن، اوضاع بسیار بحث برانگیز و مبهم است: "از یک طرف، فیس بوک از کاربران خود محافظت می کند، سعی می کند از مبارزات سیاسی جهانی جلوگیری کند و اقداماتی که می تواند مضر باشد را مسدود می کند. با این حال، طرف دیگری نیز وجود دارد که "اما" بسیار بزرگتری دارد."

حذف چهار حساب کاربری از ایران و روسیه توسط فیس بوک برای مبارزه با نفوذ بیگانگان - اسپوتنیک ایران
حذف چهار حساب کاربری از ایران و روسیه توسط فیس بوک برای مبارزه با نفوذ بیگانگان

رئیس بخش راه حل های سیستمی Group-IB معتقد است که فیس بوک پس از یک سری رسوایی سعی در "افزایش وفاداری کاربران" دارد: "اولا که در طول یک سال گذشته، فیس بوک رسوایی های زیادی در رابطه با نشت اطلاعات شخصی و دسترسی به حساب های کاربری داشته است. با "برچسب زدن" کاربران به عنوان "مستعد خیانت" در ژوئیه سال 2018 و آنچه که اکنون انجام داده است(حذف چهار حساب کاربری جداگانه، صفحه و گروه در فیس بوک و اینستاگرام) برای فیس بوک بسیار مفید است تا وفاداری کاربران خود را افزایش دهد."

ثانیا فیشمن می گوید که برای مسدود کردن بخشی از توافقنامه با کاربر مورد استفاده قرار می گیرد، که می تواند به عنوان "رفتار نادرست هماهنگ" ترجمه شود. می توان این حسابها را به عنوان "جعلی و فیک" علامت گذاری کرد، و با ریپورت کردن حساب کاربری و پیغامی به این عنوان که صاحب صفحه کسی نیست که ادعا می کند و ارجاع بیشتر اوضاع به مراجع ذیصلاح این کار را انجام داد. در عوض، حساب ها حذف می شوند، که هرگز منجر به مبارزه مؤثر با جرایم سایبری نمی شود (سازمان دهندگان آنها حساب های جدیدی را باز می کنند و با کمک افزایش ترافیک، کاربران بیشتری را به سمت حساب های جدید جذب می کنند) از طرف دیگر، چنین اقداماتی باعث می شود که ما درباره نقض آزادی بیان فکر کنیم. "اگر مدیران شبکه های اجتماعی مطالب من را دوست نداشته باشند، آیا مرا نیز مسدود خواهند کرد؟"

وی افزود: "در هر صورت، خود کاربران همیشه با آنچه که به صورت آنلاین دریافت می کنند و می خوانند باید با احتیاط برخورد کنند. این امر در مورد اخبار جعلی، لینک های فیشینگ و سایتهای ناشناخته که هدف آنها در نهایت ممکن است سرقت پول باشند، صدق می کند. یک نوع کلاهبرداری بسیار محبوب این است که از طریق یک حساب کاربری هک شده در شبکه های اجتماعی، از دوستانش بخواهید پول را به یک حساب دیگر انتقال دهند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала