گزارش و تحلیل

تاثیر ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: "هر کسی بیاید غیر از ترامپ"

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر تاثیر ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: "هر کسی بیاید غیر از ترامپ"
تاثیر ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: هر کسی بیاید غیر از ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مارک زاکربرگ موسس فیس بوک در مصاحبه ی جدید خود با شبکه ان بی سی ، ایران، روسیه و چین را به تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 متهم کرد.

زاکربرگ در این مصاحبه اذعان داشت: " ما می بینیم که روسیه ، ایران و چین از تمامی امکانات و تاکتیک های خود برای مداخله در انتخابات استفاده می کنند. شبکه ها و حساب های کاربری که کشف کرده ایم حاکی از آن است که این دولت ها قصد دارند بر انتخابات پیش رو تاثیر بگذارند."

روز گذشته نیز فیس بوک در اقدامی چهار شبکه کاربری شامل سه کاربر از ایران و یکی از روسیه را در چارچوب مبارزه با نفوذ خارجی بست.

در اطلاعیه این کمپانی آمده است : " در چارچوب تلاش های ما به منظور مقابله با کمپین ها نفوذ از خارجی صبح امروز ما چهار شبکه مجزا ، حساب کاربری، صفحه و گروه در فیس بوک و اینستاگرام را بستیم... سه عدد از آنها در ایران و یکی در روسیه بود."

چرا فیس بوک حساب های کاربری از ایران و روسیه را حذف کرد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا فیس بوک حساب های کاربری از ایران و روسیه را حذف کرد؟

در این زمینه خبرنگار اسپوتنیک از حسن هانی زاده، تحلیل گر ارشد سیاسی و رسانه ای و کارشناس مسائل خاور میانه و جهان عرب پرسید که آیا ایران امکانات لازم برای نفوذ در انتخابات آمریکا را دارد و این امر تا چه اندازه موثر خواهد بود؟

امکانات ایران برای تاثیر گذاری بر انتخابات آمریکا محدود است. به خصوص در مقایسه با چین و روسیه قطعنا امکانات ارتباطی و تاثیر گذاری کمتری برخوردار است. اما به هر حال حضور ایرانیان مقیم آمریکا و امکان رای دادن آنها می تواند موثر باشد. طبیعتا ایران جهت دهی لازم را به آمریکایی های ایرانی الاصل خواهد داد. ایران سعی می کند آنها را تشویق کند که به "جو بایدن" نامزد حزب دموکرات آمریکا که رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 است، رای دهند. به این دلیل که سقوط و سرنگونی دونالد ترامپ می تواند تغییر اساسی در سیاست های آمریکا در قبال ایران و حتی روسیه و چین داشته باشد. دونالد ترامپ مورد نفرت ایرانیان است و شاید تلاش بر این است که بر روی آمریکایی های ایرانی الاصل  در این انتخابات تاثیر بگذارند. این جریان کاملا موثر است. تشویق ایرانیان برای شرکت در انتخابات و رای دادن به کسی غیر از ترامپ امکان پذیراست اما این تاثیر محدود خواهد بود.

این کارشناس در پاسخ به سوال مربوط به اینکه آیا این تلاش ایران خلاف قوانین بین المللی نبوده و نقض حقوق سایر کشورها محسوب نمی شود، توضیح داد:

طبیعتا هر کشوری حق ندارد که در انتخابات کشور دیگر دخالت کند. اما نباید فراموش کنیم که آمریکایی ها در تمامی انتخاباتها در کشورهای دیگر دخالت می کند و سعی می کنند نامزدی را به کرسی بنشانند که طرفدار آمریکا باشد. قوانین بین المللی متاسفانه قوانین محکمی نیست و یک طرفه است. دولت های بزرگ این حق را دارند که انتخابات سایر کشورها را مدیریت کنند. به هر حال ایران هم چون محدود است و نمی تواند به طور مستقیم دخالت کند بنابراین نقض کننده قوانین بین المللی نیز نخواهد بود.

آیا تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ،بعدها برای ایران مشکلاتی را به دنبال نخواهد داشت؟ همانطور که چند سال پیش نیز در انتخابات آمریکا شایعه های مداخله روسیه و پس از آن انتقادها و برخوردهایی در این زمینه را شاهد بودیم؟

به نظر نمی رسد که شخصیتی بدتر از ترامپ وارد کاخ سفید شود. دونالد ترامپ بدترین رئیس جمهور در طول تاریخ ایالات متحده است. ایران در حال حاضر تحریم های زیادی را تحمل می کند و هر رئیس جمهوری که وارد کاخ سفید شود قطعا بهتر از دونالد ترامپ خواهد بود. ممکن است برجام و توافق هسته ای را قبول کند و تحریم ها را بردارد. به همین دلیل ایران انتظار دارد که ترامپ در انتخابات آینده شکست بخورد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала