گزارش و تحلیل

موج سواری آمریکایی ها در لبنان

© REUTERS / Ali Hashishoموج سواری آمریکایی ها در لبنان
موج سواری آمریکایی ها در لبنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی دوستان مکررا سوال می کنند که وقتی مردم لبنان به دلیل مشکلات اقتصادی به خیابان ها آمده اند و مدعی می باشند که به دلیل فقر و بیکاری خواستار سقوط نظام حکومتی هستند چگونه است که به یکباره غذاهای آنچنانی در میان آنها توزیع می شود و کنسرت برایشان اجرا می شود و ...

در پاسخ باید گقت زمانی می گفتند هر کجا هر اتفاقی پیش می آید دنبال رد پای انگلیسی ها و فرانسوی ها باشید، امروزه باید بگوییم هر کجا اتفاقی پیش می آید باید به دنبال رد پای آمریکا و عربستان سعودی و اسراییل بود.

تظاهرات لبنان بدو هیچ برنامه ریزی سابقی توسط مردم ستم دیده شروع شد و همه برای بیان مشکلاتشان به خیابان ها آمدند اما امروزه مشاهده می کنیم سفارت های آمریکا و عربستان سعودی در بیروت عوامل خود را به میان معترضان فرستاده اند و ملیون ها دلار دست آنها داده اند تا سور و سات تظاهر کنندگان را فراهم کنند وجوانان لبنانی از خیابان ها به خانه نروند.

تظاهرات در لبنان - اسپوتنیک ایران
تظاهراتها در لبنان ممکن است به آشوب مبدل شوند
البته باید توجه داشت مشکلات اخیر اقتصادی لبنان از زمانی شروع شد که آمریکایی ها شروع کردند به بانک مرکزی لبنان فشار بیاورند تا سیستم های بانکی خود را برای آنها باز کند تا آنها مطمئن شوند ایران و حزب الله از سیستم بانکی لبنان استفاده نمی کنند.

از لبنان خواستند FATF را بدون چون و چرا اجرا کند در حالی که سیستم بانکی لبنان مبنی بر ساختار محرمانه بودن سیستم بانکی مانند سوئیس می باشد و همین امتیاز بود که لبنان را در همه مصائب کمک می کرد.

در واقع به دلیل وجود این سیستم بانکی خیلی از مقامات کشورهای مختلف و لبنانی های مقیم خارج لبنان پول های خود را در لبنان ذخیره می کردند و خوب طبیعتا برخی هم برای پولشویی از این سیستم بانکی استفاده می کردند، ایران و برخی کشورها هم برای دور زدن تحریم ها از همین سیستم بانکی استفاده می کردند و سود زیادی از این بابت عاید لبنان می شد.

همین ماجرا امروزه منجر شده سیستم بانکی سوئیس بتواند هزاران ملیارد دلار بی صاحب را جذب کند و خوب بانک های لبنانی هم چند ده ملیارد دلار ذخیره انباشته داشتند.

فعال سعودی: لبنان برای مبارزه با فساد به شخصی مثل بن سلمان نیاز دارد - اسپوتنیک ایران
فعال سعودی: لبنان برای مبارزه با فساد به شخصی مثل بن سلمان نیاز دارد
وقتی که سرمایه گذاران متوجه شدند حاکم جدید بانک مرکزی لبنان آقای ریاض سلامه تصمیم گرفته با آمریکایی ها همکاری کند و ساختار بانکی لبنان را وفق مراد آنها اداره کند بسیاری از سرمایه گذاران سریع اقدام به بیرون کشیدن سرمایه های خود کردند و طبعا لبنان با کمبود نقدینگی ارزی مواجه شد.

از سوی دیگر بانک جهانی برای اعطای وام به دولت لبنان دستور العمل هایی را برای این دولت ارسال کرد که طبق آن باید دولت لبنان در بسیاری از موارد مالیات وضع می کرد و درآمد خود از مالیات را افزایش می داد و برخی هزینه های خدماتی را کم می کرد تا بانک جهانی به لبنان کمک کند.

وچه کسی است که نداند دستور العمل های بانک جهانی از کجا می آید، آمریکا.

همزمان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی که وعده های مختلفی برای کمک به لبنان داده بودند به هیچ کدام از وعده های خود عمل نکردند تا دولت لبنان با مشکلات اقتصادی خود تنها بماند.

همه اینها به کنار.

لبنان چه خبر است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
لبنان چه خبر است؟
بدیهی است که چون همپیمانان آمریکا و عربستان سعودی در انتخابات اخیر مجلس لبنان شکست خوردند و دولت لبنان مورد حمایت جریان مقاومت می باشد هم آمریکا و هم عربستان سعودی در صدد باشند این دولت سرنگون شود و در هیچ اقدامی موفق نباشد و امروزه مشاهده می کنیم هدف اصلی آمریکا و عربستان سعودی و متحدان آنها در لبنان این است که دولت لبنان را ساقط کنند در حالی که بخوبی می دانند اگر دولت لبنان ساقط شود به احتمال زیاد همین آقای سعد الحریری تنها گزینه برای نخست وزیری می باشد ولی برای تشکیل دولت ممکن است به یک فرصت طولانی تر از قبل (شش ماه) نیاز داشته باشد امری که خود موجب ایجاد خلأ قانونی حکومتی در لبنان می گردد و بالطبع مشکلات مردم لبنان را دو چندان می کند.

تصور اینکه این تظاهرات بتوانند ساختار حاکم بر لبنان را با کنسرت و شو های تبلیغاتی و جمع شدن دختر پسرها جهت گرفتن تصاویر یادگاری و عاشقانه تغییر دهد، یک تصور کاملا غیر منطقی به حساب می آید، اما اینکه این تجمعات بخواهد ادامه یابد تا فقط خواسته آمریکا و عربستان محقق گردد امری دیگر می باشد.

در این شرایط، وقتی که آمریکایی ها و سعودی ها تلاش می کنند از تظاهرات و خواسته های به حق مردم لبنان سوء استفاده کنند و به نفع اهداف سیاسی خود بهره برداری کنند بدیهی است طرف مقابل هم دست روی دست نخواهد گذاشت و به نحوی وارد میدان خواهد شد و در نهایت تظاهراتی که می توانست به عنوان یک سوی امید برای تغییر ساختار حاکمیتی طایفه ای لبنان تلقی شود به مبارزه جریانات سیاسی میان یکدیگر تبدیل خواهد شد.

به نظر می رسد عاقلین باید به جوانان لبنانی گوشزد کنند که گول زرق و برق امکاناتی که آمریکایی ها و سعودی ها تقدیمشان می کنند را نخورند و فقط به دنبال اهداف خود باشند و توجه داشته باشند که رسیدن به اهداف با رفتار منطبق با تظاهرات طبق همه عرف های جهانی می باشد و نه منحرف شدن به تفریح.

حد اقل جوانان لبنانی نمی توانند ادعا کنند که از نظر اجتماعی و تفریحی کمبودی دارند که نیاز داشته باشند در خیابان ها آنها را به نمایش بگذارند و همه این نمایش ها فقط با هدف تخریب اهداف آنها است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала