گزارش و تحلیل

ترکیه به درگیری آشکار با سوریه تن نمی دهد

© REUTERS / Murad Sezerترکیه به درگیری آشکار با سوریه تن نمی دهد
ترکیه به درگیری آشکار با سوریه تن نمی دهد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک محقق ترک احتمال درگیری بین ارتش ترکیه و سوریه در شمال شرقی سوریه را مساوی صفر دانست. ارزیابی کرد.رگیری نخواهد کرد غرب: آیا از موشک های جدید روسی بترسیم؟

اویتون اورهان (Oytun Orhan) سیاستشناس ترک، کارشناس مرکز پژوهش‌های راهبردی خاورمیانه موسوم به "اورسام" ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: هیچ یک از طرف ها در سوریه نمی خواهند جعبه پاندورا را باز کنند و درگیری آزاد انجام دهد. اورهان تأکید کرد که ترکیه با احتیاط در عملیات های قبلی در سوریه - سپر فرات و شاخه زیتون - عمل کرد. 

اورهان افزود: "عملیات کنونی اولین نمونه فعالیت نظامی ترکیه در خاک سوریه نیست. همانطور که می دانید، پیش از این هم در چارچوب عملیات "سپر فرات" و "شاخه زیتون" نیروهای مسلح ترکیه همچنین با گروههای مخالف سوریه  از ارتش آزاد در تعامل بودند. آنها همیشه با دقت و احتیاط عمل می کردند و کار را  به برخورد در مقیاس بزرگ نمی کشاندند.

موسوی: ایجاد پایگاه ترکیه در سوریه قابل قبول نیست - اسپوتنیک ایران
موسوی: ایجاد پایگاه ترکیه در سوریه قابل قبول نیست
 در شرایط فعلی، هیچ یک از طرف ها نمی خواهد جعبه پاندورا را باز کند و وارد یک رویارویی آشکار شود.

علاوه بر این، حضور روسیه در منطقه، که پس از خروج آمریکایی ها ، مواضع خود را در سوریه مستحکمتر ساخت، بسیار مهم است. همانطور که می دانید روسیه در چارچوب روند آستانه به عنوان یک میانجی گر بین ترکیه و سوریه عمل می کند. مسکو همچنین اجازه نمی دهد که بین نیروهای مسلح ترکیه و سوریه درگیری صورت بگیرد.

این کارشناس ضمن صحبت در باره احتمال راه اندازی گفتگو بین آنکارا و دمشق، گفت:

"طی 8-9 سال گذشته، بی اعتمادی متقابل قابل توجهی بین دو کشور انباشته شده است." این کارشناس ترک  گفت: "معلوم شد که روابط کاملاً شکسته شده است. برای بازگرداندن آنها زمان لازم است. مکانیسم دولت نمی تواند در مدت کوتاهی چرخش تندی در سیاست خارجی خود انجام دهد. با این وجود می توان گفت که این روند به تدریج شدت می یابد. در صورت دستیابی به پیشرفت در مورد حل و فصل سیاسی، در آینده می توان بر اساس پروتکل آدانا به برقراری روابط بین آنکارا و دمشق حرکت کرد. موضوعات اصلی در این راستا چگونگی حل مسئله ادلب و پیشرفت روند حل و فصل مساله سوریه است. هرگونه پیشرفت در این راساتا به ایجاد اعتماد بین طرفین کمک خواهد کرد، اما این امر به زمان نیاز دارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала