گزارش و تحلیل

غرب: آیا از موشک هایپرسونیک جدید روسیه بترسیم؟

© Sputnik / Vladimir Sergeev /  مراجعه به بانک تصاویر غرب: آیا از موشک هایپرسونیک جدید روسیه بترسیم؟
غرب: آیا از موشک هایپرسونیک جدید روسیه بترسیم؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در طول جنگ سرد، کشورها به دلیل ترس از یکدیگر، از زیردریایی هسته ای هرگز استفاده نکردند. آیا این موضوع در خصوص تجهیزات هایپرسونیک عصر جدید نیز رخ می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، در طول جنگ سرد، دو طرف شرکت کننده در جنگ با هزاران کلاهک هسته ای و  صدها زیردریایی هسته ای یکدیگر را مورد تهدید قرار می دادند. اما هیچ کدام از طرفین  با ترس از عواقب وحشتناک، جرات برخورد مستقیم با طرف مقابل را نداشت. امید است که تولید سلاح های هایپرسونیک نیز این خط مشی را ادامه دهد. 

موشک هایپرسونیک کینژال در بازی‌های بین المللی ارتش‌ها + ویدئو - اسپوتنیک ایران
موشک هایپرسونیک "کینژال" در بازی‌های بین المللی ارتش‌ها + ویدئو

اسپوتنیک به نقل از مجله هفتگی "پاری ماچ فرانسه" می نویسد: سلاح های جدید روسیه قادر به ایجاد سرعت های هایپرسونیک هستند، و ساقط کردن آنها عملاً غیرممکن خواهد بود. این یک برتری استراتژیک جدی است و عقب ماندگی نظامی ایالات متحده، که از زمان پرتاب اولین ماهواره در سال 1957 اتفاق نیفتاده بود را، نشان می دهد. علاوه بر این، همه اینها ممکن است به یک پیش درآمد آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید تبدیل شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی سخنرانی سالانه در پارلمان این کشور در فوریه 2019، به آمریکایی ها در خصوص هدف از استقرار سلاح های جدید به ویژه در اروپا هشدار داد و از ورود قریب الوقوع موشک های هایپرسونیک به ارتش کشورش خبر داد. موشک های هایپرسونیک روسیه به دلیل سرعت (20 ماخ) و امکان تغییر مسیر و ارتفاع عملاً غیر قابل کشف، برتر می باشند. این حرف یک بلوف نیست.

شش ماه بعد، این خبر در میان رسانه ها پیچید: روسیه به اولین کشوری  مجهز به زیردریایی با موشک های بالدار هایپرسونیک تبدیل خواهد شد. این زیردریایی ها ممکن است فقط در آخرین لحظه کشف و تشخیص شوند. این امر امکان نابود کردن این زیردریایی ها را محال می کند.  

"زیرکون"، موشک هایپرسونیک که توسط رئیس جمهور روسیه معرفی شد، می تواند به سرعت های 8 تا 9 ماخ برسد و یک سلاح "دفاعی" محسوب می شود. این سلاح بر روی زیردریایی ها قرار می گیرد و این امر باعث می شود ناوهای هواپیمابر آمریکایی کاملاً در مقابل با آنها، بی دفاع شوند. به هر حال، ایالات متحده بیشتر به این موضوع می پردازد: چرا 10 میلیارد دلار را به چیزی سرمایه گذاری کنیم که دفاع از آن غیرممکن است؟ 

درخواست 2.6 میلیادر دلاری پنتاگون جهت ایجاد سلاح های هایپر سونیک - اسپوتنیک ایران
درخواست 2.6 میلیادر دلاری پنتاگون جهت ساخت سلاح های هایپر سونیک

روسیه همچنین از آزمایش های موفقیت آمیز موشک های "کینژال" (10 ماخ ، پرتاب شده توسط میگ 31)  و "آوانگارد" (20 ماخ ، قادر به دور زدن از هر سیستم دفاعی است) خبر داد. این ممکن است به معنای برتری نسبی چند ساله روسیه بر رقبا باشد و امنیت مشخصی را برای مسکو تضمین می کند. موشک "بورِوِستنیک" نیز برای غرب نگران کننده است. سرعت آن پایینتر از صوت است، اما اصلا  غیر قابل کشف است زیرا بسیار نزدیک به سطح رد می شود موتور اتمی  آن دارای توان تقریبا نامحدود پرواز است. علاوه بر این، این موشک می تواند به طور مداوم در پرواز باشد و این به معنای دستیابی سریع تر به هدف نسبت به موشک های دیگر است، علی الخصوص موشک هایی که باید به هوا پرتاب شوند.  چین تاکنون موفق شده است به سرعت 6 ماخ برسد. به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس این کشور،  موشک بالستیک دانگ فنگ 41 ، که احتمالاً از سال 2017 مورد استفاده قرار می گرفته است، و پهپاد شناسایی  WZ-8  دارای  سرعت  6-7 ماخ  رونمایی شدند.  وظیفه این پهپاد - نشانه گیری جنگده های آمریکایی توسط است.

ایالات متحده آمریکا اعلام نمود که از برنامه های تولید موشک های هایپرسونیک روسی و چینی عقب مانده است (آیا این درست است یا نه؟)، اما آنها ادعا می کنند که تا سال 2023 چنین سلاح هایی را تولید خواهند کرد. زیرا، در حوزه نظامی، آمریکایی ها دوست ندارند عقب باشند. 

همه این کشورها در مورد پروژه های خود گزارش می دهند، اما با توجه به هدفی که مطرح است، پخش اطلاعات نادرست در این زمینه نیز، کاملاً طبیعی دانست. واقعیت این است که ساخت چنین سلاح هایی همواره با مشکلات فنی بسیار همراه است. این امر در مورد مواد ، سوخت، تعیین و نشانه گیری هدف و غیره صدق می کند. نمی توان خبر های مربوطه را، مانند گذشته بلوف دانست. اکثر این پروژه ها کاملاً واقعی هستند و در مراحل مختلف آمادگی قرار دارند، حتی اگر همه مشکلات من جمله قابلیت اطمینان سلاح های جدید، برطرف نشده باشد. 

پوتین: تنها روسیه تسلیحات هایپرسونیک در اختیار دارد - اسپوتنیک ایران
پوتین: تنها روسیه تسلیحات هایپرسونیک در اختیار دارد

در طی سالهای اخیر، هر طرف مبارزه، با هزاران کلاهک هسته ای بر روی موشک ها و بمب افکن های استراتژیک و همچنین صدها زیردریایی اتمی، طرف دیگر را تهدید می کرد. هیچ یک از قدرت ها از ترس عواقب جنگ هسته ای جرأت نکرده است تا با طرف مقابل وارد جنگ شود.

امیدواریم که ایجاد سلاح های هایپرسونیک نتیجه مشابهی به همراه داشته باشد، یعنی تمایل به آغاز جنگ را از بین ببرد. علاوه بر این، مانند سلاح های هسته ای، احتمالاً اتخاذ اقدامات برای جلوگیری یا به حداقل رساندن تمایل دستیابی به چنین فناوری هایی به سایر کشورها، بسیار مهم است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала