گزارش و تحلیل

عضویت راه آهن ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع

اشتراک
دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از عضویت این سازمان در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع و عایدات سرشار آن برای شبکه حمل و نقل ریلی ایران خبر داد.

دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت شبکه ریلی ایران امروز چهارشنبه رسما به شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع پیوسته و وضعیت حقوقی عضویت ایران در این شورا از عضویت ناظر بر این شورا به عضویت وابسته تغییر یافته.

دوستی ایران و روسیه : صنعت راه آهن - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
دوستی ایران و روسیه: صنعت راه آهن+ داده نمایی

نماینده دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مورد هدف راه آهن ايران از عضويت در شوراي ياد شده گفت: دريافت مجوز تردد واگنهاي ايراني در کشورهاي CIS و استفاده از مزاياي حاصل از تردد در خطوط ريلي اين کشورها، جلوگیری از خروج ارز، حل مشکل کمبود واگنها و توسعه صادرات به کشورها با استفاده از واگنهاي راه آهن ج.ا.ايران، امکان برگشت سريع واگن هاي کشورهاي CIS و در نتيجه تقويت ترانزيت و عدم نياز به واگن‌هاي امدادي کشورهاي مشترک المنافع براي جبران کمبود واگن مي باشد.

در همین راستا، دفتر امور بین الملل راه آهن اظهار اميدواري کرد كه اين عضويت فرصتي را فراهم خواهد نمود كه با همكاري فعالان بخش ريلي، شركتهاي دولتي و غيردولتي مرتبط به راه اهن،  و ساير دستگاههاي ذيربط بيشترين ظرفيت را براي توسعه راه اهن ايران به وجود اورد.

گفته می شود اکنون، راه‌آهن ایران با دارا بودن امتیاز حق عضویت وابسته می‌تواند از امتیازهای اساسنامه‌ای و آئین نامه‌ای اعضای وابسته به شرح زیر برخوردار باشد:

1.    داشتن حق رأی در جلسات.

2.    داشتن حق امضای پروتکل.

3.    داشتن حق سخنرانی و اعلام نظر در جلسات شورا.

پروژه های راه آهن در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
پروژه های راه آهن در خاورمیانه
4.    امکان شرکت در نهادها و کمیسیون‌های تخصصی شورا.

5.    پیوستن به برنامه‌های یکسان سازی فن ‌آوری شبکه ریلی کشورهای عضو (پیوستن به سیستم های اطلاعاتی ریلی اعضای شورا از جمله «موافقتنامه استفاده مشترک از واگنهای باری و کانتینرهای متعلق به کشورهای مشترک المنافع».

6.    مشارکت در تعیین سیاست تعرفه ای یکسان راه آهن‌ها به ویژه برای کریدورهای بین المللی.

7.     ارائه آمار و عملکرد حمل راه آهن ج.ا. ایران در اجلاس­های شورا.

بر اساس بیانیه ای که روابط بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی در اختیار خبرگزاری اسپوتنیک در تهران قرار داده ؛ با عنایت به موارد فوق، هم اکنون موضوع سیر واگن­های ایرانی در شبکه ریلی 1520 و نیز پیوستن به سیستم مکانیزه برنامه ماهانه حمل بار(AS MESPLAN) کشورهای CIS می تواند شتاب بیشتری بخود گیرد.

بیانیه می افزاید اين موفقيت ناشي از حضور تاثيرگذار و ديپلماسي راه‌آهن ج.ا.ايران در عرصه بين المللي و پذيرش عضويت ايران علیرغم محدوديت‌های اعمال شده ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکا بوده و به گفته کارشناسان ریلی، حرکتی رو به جلو در نشان دادن کم تاثیر بودن تحریم های علیه بخش ریلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

راه آهن هاي تركيه و مغولستان كه عضو شوراي نمي باشند براي نخستين بار در اجلاس حضور يافته و علاقه مندي خود را براي پيوستن به شورا اعلام داشتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала