گزارش و تحلیل

آیا کردها به ائتلاف "روسیه و ایران" علیه ترکیه می پیوندند؟

© Sputnik Türkiye / Hikmet Durgunگونه کردها به ائتلاف "روسیه و ایران" علیه ترکیه می پیوند؟
گونه کردها به ائتلاف روسیه و ایران علیه ترکیه می پیوند؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده کارشناس سوری، روسیه و ایران حامیان اصلی بشار اسد هنوز در خصوص عملیات ترکیه در سوریه محتاط هستند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به مقاله منتشر شده در سایت تحلیلی "رگنوم": ژنرال های با نفوذ  نیروهای دموکرتیک سوریه، امکان تشکیل اتحادیه با روسیه و ایران را بررسی می کند.  

دیپلمات "سینام محمد" از افراد نزدیک به این نیروها در این خصوص گفت: ولی روسیه و ایران حامیان اصلی بشار اسد هنوز محتاط هستند. 

ترکیه، قصد مجازات کردها را دارد  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترکیه، قصد مجازات کردها را دارد

"متیو پِتی" در مقاله ای در نشریه "نشنال اینترست" می نویسد: ارتش ترکیه بمباران شمال سوریه را پس از آن آغاز كرد كه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا عملاً عملكرد ترکیه در سرزمین سوریه را تحویلی تاکید کرد. این سرزمین توسط كردهای سوریه ، متحدین  آمریکا اشغال شده بود. بدین طریق  آمریکا متحدین كلیدی خود را در مبارزه با داعش (سازمانی كه فعالیت های آن در روسیه ممنوع است ) را با خود همراه کرد.  

روز یکشنبه، 6 اکتبر، ترامپ اعلام کرد که ترک ها می توانند بر روی او حساب باز کنند. تیراندازی در امتداد مرز سوریه و ترکیه از سه شنبه عصر، 8 اکتبر آغاز شد و تروریست های انتحاری حملات را علیه نیروهای دموکراتیک سوریه در شهر رقه انجام دادند. روز بعد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آغاز عملیات "بهار صلح" خبر داد. شب تانک های ترکیه از مرز سوریه عبور کردند. اردوغان گفت که ارتش شبه نظامیان مخالف دولت بشار اسد در این عملیات شرکت خواهد کرد. رهبران کرد اکنون در تلاش هستند تا برای بدترین سناریو آماده شوند. "ژنرال متنفذ مظلوم کوبانی" اعلام کرده است که تشکیل اتحادیه با اسد را علیه ترکیه بررسی می کند. "سینام محمد"  یک دیپلمات مرتبط با نیروهای دموکراتیک سوریه گفت: این نیروها برای مذاکره با اسد   "آماده اند". با این حال، حامیان اصلی اسد - روسیه و ایران – هنوز محتاط هستند.

مرکز خبری روژاوا، مستقر در منطقه شمال شرقی سوریه ، گزارش داده است که نیروهای طرفدار دولت سوریه در نواحی منبیج و دیر الزور جمع می شوند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این نیروها به عملیات ترکیه کمک خواهند کرد یا با آن مخالف خواهند بود. 

واکنش تند ترکیه به انتقادهای عربستان از حمله به شمال سوریه - اسپوتنیک ایران
واکنش تند ترکیه به انتقادهای عربستان در رابطه با حمله به شمال سوریه

به عقیده دیوید ایگناتیوس از واشنگتن پست، اسد نیروهای خود را برای سازماندهی کارزار نظامی خود بسیج کرده است. ولی اظهارات عمومی مقام ها فقط اوضاع را پیچیده تر می کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: "کشور ترکیه از اوضاع در مرز جنوبی خود نگران است. ترکیه کاملا حق دارد. اما باید مسیر صحیحی را انتخاب کند ... ما معتقد نیستیم که مسیر انتخاب شده به نفع منطقه، سوریه و ترکیه باشد... اکنون مشکل اصلی  در شمال سوریه نیست بلکه در ناحیه شرقی فرات است. نگرانی اصلی ما ادلب است. این مکانی است که همه تروریست ها در آن جمع شده اند. ما امیدواریم که سایر کشورها، به ویژه ترکیه، برای جلوگیری از بروز مسایل جدید، آماده باشند در حل این مشکل همکاری کنند". گفتنی است که شهر ادلب آخرین استان سوریه است که شبه نظامیان داعش (گروه ممنوعه در روسیه) هنوز بر آن تسلط دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارشنبه 9 اکتبر با اردوغان تماس تلفنی برقرار کرد. او به رئیس جمهور ترکیه نسبت به اقداماتی که می تواند روند صلح را به خطر اندازد، هشدار داد. کرملین بعدا گفت که اردوغان لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه را قبول کرد.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حمایت ایالات متحده از نیروهای دموکراتیک سوریه را محکوم کرد و در عین حال درها را برای  شرکت کردها در سیاست سوریه باز گذاشت.

لاوروف گفت: "آمریکایی ها ساختارهای شبه دولتی را در آنجا ایجاد کردند، از عملکرد آنها پشتیبانی کردند و به طور جدی مساله کرد ها را طوری مطرح کردند تا بین قبایل عرب که به طور سنتی در این سرزمین  ساکن بودند اختلاف به وجود بیاید. موضع ما به طور واضح مبنی بر لزوم حل همه مشکلات این بخش از سوریه از طریق گفتگو بین دولت مرکزی دمشق و نمایندگان جوامع کرد است که به طور سنتی در این سرزمین ها زندگی می کردند." 

واکنش اعراب به حمله ترکیه به سوریه  - اسپوتنیک ایران
واکنش اعراب به حمله ترکیه به سوریه

به گفته فاوری حریری یک مقام کرد نژاد عراق، که با لاوروف دیدار داشته است، وزیر خارجه روسیه قول داد به میانجیگری بین دمشق و کردها کمک نماید.  

دکتر حمیدرضا عزیزی، استاد علوم سیاسی، کارشناس مطالعات منطقه ای در دانشگاه شهید بهشتی گفت: "موضع ایران این بود که کردها را به سازش با اسد تشویق کند تا از هرگونه حمله ترکیه به این بخش از سوریه جلوگیری شود... طرف ایرانی تلاش های سازنده ای برای فشار آوردن به هر دو طرف برای سازش بکار برده است."

اما نه تنها کردها بخشی از نیروهای دموکراتیک سوریه هستند بلکه این نیروها شامل نیروهای ضد دولتی هستند که توسط ایالات متحده حمایت می شوند. براساس گزارش اخیر مرکز بین المللی علوم وودرو ویلسون، اعراب بین 50 تا 70 درصد از مبارزان این نیروها را تشکیل می دهند. حدود 60٪ از اعضای پرسش شده  نیروهای دموکراتیک سوریه معتقدند که رسیدن به یک توافق سیاسی در سوریه در حالی که اسد در قدرت باشد، میسر نیست.

روز سه شنبه، 8 اکتبر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عملیات نظامی ترکیه را محکوم کرد، اما وی همچنین توافق نامه امضا شده در آدانا  در سال 1999 را به یاد آورد. براساس این توافق، سوریه موافقت كرد كه از پشتیبانی نیروهای كرد در ترکیه صرف نظر کرده و عبدالله اوجالان رهبر ملی گرایان كرد را  از قلمرو خود اخراج كند.   

اردوغان از انهدام 109 تروریست از زمان آغاز حملات در سوریه خبر داد - اسپوتنیک ایران
اردوغان از انهدام 109 تروریست از زمان آغاز حملات در سوریه خبر داد

به عقیده عزیزی، این بیانیه حاکی از "تغییر" است که در موضع  ایران رخ داده است، که قبلاً به دنبال سازش بین کردها و دمشق بود و اکنون در تلاش است تا بین آنکارا و دمشق سازش کند. اردوغان پیشتر به صورت کنایه آمیزی اعلام کرد که قصد دارد مدت طولانی در سوریه بماند. وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 24 سپتامبر، پیشنهاد كرد كه "منطقه امن" از مرزهای ترکیه به سمت رقه و دیرالزور - كه این تقریباً یک سوم از قلمرو سوریه است - برای اسكان مجدد سه میلیون پناهجوی سوری توسعه داده شود.

عزیزی ادامه داد: "ایران نگران است که حمله ترکیه و جابجایی آوارگان سوری و همچنین اعضای گروههای مسلح مرتبط با ترکیه در مناطق کردنشین منجر به تغییر ساختار جمعیتی این مناطق از سوریه به ضرر دولت اسد شود."

چند ساعت قبل از اظهارات ترامپ در روز یکشنبه، 6 اکتبر، وزیر امور خارجه ایران در مورد نقش ترکیه در سوریه در مجلس شورای اسلامی - پارلمان ایران سخنرانی کرد. یکی از نمایندگان پارلمان ایران از ظریف در مورد عفرین سوریه سؤال کرد.

ظریف چنین جواب داد: "من در ترکیه مخالفت خود را ابراز کردم و رئیس جمهور ایران نیز مخالف است. ما معتقدیم که باید از حقوق کردهای سوریه محافظت شود. ما به احترام به حقوق همه مردم منطقه اعتقاد داریم ... البته، لازم است که امنیت ترکیه تامین شود.  اما مسائل امنیتی را نمی توان از طریق عملیات  نظامی حل کرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала