گزارش و تحلیل

سوء قصد به جان دلار

© Depositphotos.com / Feverpitchسوء قصد به جان دلار
سوء قصد به جان دلار  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- بانکداران هشدار می دهند: دلار محکوم به خودکشی است. گزارش تحلیلی ساکسوبانک حاکی است: دلار آمریکا جنایتکار اصلی در سیستم مالی جهانی است.

ساکسوبانک دانمارک گزارشی با عنوان "دلار قاتل" را منتشر کرد. خود عنوان بسیار گویا است، اصلی ترین جنایتکار در سیستم مالی جهانی، دلار آمریکا اعلام شده است. نه تنها ارزیابی منفی از تأثیر هژمونی دلار بر سیستم مالی جهانی و اقتصاد حائز اهمیت است، بلکه پیش بینی اینکه دنیا به جایی رسیده است که تنها کاهش ارزش پول آمریکا می تواند اندکی بحران جدی جهانی را به تأخیر بیندازد.

دلار - اسپوتنیک ایران
صدور حکم مرگ دلار
ترزش فوق العاده پایین بهره در سطح جهانی قبلاً ناکارآمد بوده است و برای دریافت حداقل زمان اضافی، ایالات متحده دقیقا نیاز به قربانی کردن دلار قوی دارد. استیون یاکوبسِن ، اقتصاددان ارشد ساکسو بانک می نویسد:

"وقتی این داستان نوشته شود، سال 2019 به احتمال زیاد به عنوان آغاز پایان بزرگترین آزمایش پولی در تاریخ به یاد می ماند - این سالی است که رکود جهانی را به راه انداخته است، با وجود کمترین بهره اسمی و واقعی. سیاست های پولی - اعتباری به پایان سفر بسیار طولانی رسیده است، و این پایان ناموفق بوده است".

به عقیده یاکوبسن، کشورهای در حال توسعه از هژمونی و یک دلار بیش از حد قوی رنج می برند (یعنی کل جهان به جز "غرب دست جمعی") و وابستگی به بودجه دلاری رشد اقتصادی جهانی را به طور کلی ترمز می کند (و این حتی در مورد کشورهای غربی که از دلار استفاده نمی کنند صدق می کند). علاوه بر این، در شرایط کسری نقدینگی دلار (که عمدتا به دلیل اقدامات مقامات آمریکایی ایجاد شده است)، می توان روی عادی سازی اوضاع در اقتصاد جهانی حساب کرد. به گفته تحلیلگران ساکسو بانک، مشکلات اضافی با این واقعیت ایجاد می شود که "یک دلار قوی تر و نقدینگی ناکافی ( دسترسی به تأمین مالی دلاری) بر رشد اقتصاد جهانی فشار وارد آورده و با وجود تلاش های بانک های مرکزی جهت کاهش بهره ها در واقع باعث ایجاد تورم منفی(افت قیمت ها) می شود.

موسوی: حذف دلار از تعاملات بانکی ایران و روسیه می تواند الگویی برای همکاری با دیگر کشورها باشد - اسپوتنیک ایران
موسوی: حذف دلار از تعاملات بانکی ایران و روسیه می تواند الگویی برای همکاری با دیگر کشورها باشد
ممکن است این تصور وجود داشته باشد که دلار قوی برای آمریکا بسیار سودمند است. یک ضرب المثل نیمه شوخی در محافل مالی رایج است: "اقتصاد جهانی یک بیمارستان است و تا زمانی که هر کس دیگری مبتلا به سرطان باشد و آمریکا فقط آنفولانزا داشته باشد، همه چیز با آمریکا خوب خواهد بود."  مشکل این نظریه این است که ایالات متحده (علی رغم همه لفاظی ها درباره خودکفایی اقتصاد آمریکا) بخشی جدا از جهان نیست و بحران در اتحادیه اروپا یا آسیای جنوب شرقی به ناچار منجر به یک واکنش زنجیره ای در آن سوی اقیانوس می شود.

علاوه بر این، این بار به طور کلی این شانس وجود دارد که ایالات متحده یا ابتدا یا همزمان با کل جهان وارد رکود اقتصادی شود. وجود علائم درباره نزدیک بودن آمریکا به مشکلات اقتصادی دیگر  ارزیابی ساکسو بانک یا بخشی از "تبلیغات کرملین" نیست، بلکه  اظهارات خشک "فاکس نیوز" - کانال تلویزیونی مورد علاقه دونالد ترامپ است.

روز سه شنبه، تولید کنندگان آمریکایی بزرگترین کاهش در ده سال را اعلام کردند - سیگنالی که معمولاً پیش از رکود ظاهر می شود. در ماه سپتامبر، شاخص تولید ISM به 47.8 کاهش یافت - این دومین ماه است که با کاهش پشت سر هم در آمریکا روبرو هستیم.

در این شرایط می توان فرض کرد که حق با اقتصاددان ساکسو بانک است وقتی که فرض می کند که در مجموعه ابزارهای موجود برای حمایت از اقتصاد جهانی فقط یک باقی مانده و آن کاربرد دلار ارزان است.

در بین نخبگان سیاسی آمریکا یک توافق وجود دارد مبنی بر اینکه نرخ ارز ایالات متحده باید فوراً کاهش داده شود. این امر باعث کاهش بار بدهی اقتصاد ایالات متحده، کاهش بار اجتماعی بر بودجه و ایجاد موانع برای واردات چین، ژاپن و اروپا و همچنین تشویق صادرات ملی خواهد شد. ناگفته نماند که دونالد ترامپ طرفدار سرسخت تضعیف فوری دلاراست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала