گزارش و تحلیل

تحریم های آمریکا، چینی ها را در ایران "مسموم کرد"

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر تحریم های آمریکا، چینی ها را در ایران مسموم کرد
تحریم های آمریکا، چینی ها را در ایران مسموم کرد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم های آمریکا علیه ایران، برای شرکت های چینی فعال در ایران اثربخش و سمی بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ایران ، بیژن زنگنه اعلام نمود که شرکت چینی " شرکت ملی نفت چین" که یک سال پیش در پروژه توسعه گاز پارس جنوبی ایران (مرحله 11) جایگزین شرکت فرانسوی توتال شد ، ایران را ترک می کند.

مقامات "شرکت ملی نفت چین" اعلام نمودند که این شرکت به دلیل فشار ایالات متحده آمریکا نمی تواند کانال های بانکی برای انتقال وجه به ایران ایجاد نمایند. 

واکنش وزارت خارجه آمریکا به خروج چین از فاز ١١ پارس جنوبی - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه آمریکا به خروج چین از فاز ١١ پارس جنوبی

نیکولای کوژانوف دانشیار مرکز مطالعات خلیج فارس از دانشگاه قطر ، محقق ارشد در دانشگاه "اقتصاد جهانی و روابط بین الملل وابسته به آکادمی علوم روسیه" در مصاحبه با اسپوتنیک در خصوص دلایل "فرار" چینی ها از ایران  و همچنین اینکه تهران به چه کسی  می تواند در اجرای پروژه های نفت و گاز خود اطمینان کند، سخن گفت.

کوژانوف در این خصوص بر این عقیده است که: "خروج چین از ایران، به معنای یک چیز می تواند باشد: تحریم های آمریکا فعال و موثر در اقتصاد جهانی است. در واقع، یک شرکت بزرگ عملاً قادر به انجام تجارت با تهران نیست. "

به گفته وی، ایران این آسیب (خروج شرکت های چینی را) انتظار نداشت، زیرا از همان ابتدای فشار تحریم ها، چین فقط "پرچم خود را نشان داد ، یعنی به طور رسمی ، او در این پروژه ها شرکت می کند. اما در عمل ، شرکت های چینی هیچ عجله ای برای ورود به ایران و توسعه این همکاری ندیدند. پروژه هایی که انتظار می رفت تا پایان تحریم های فعلی پایان یابد، به سرانجام نرسید ". 

خروج چین از پارس جنوبی تحت فشار آمریکا - اسپوتنیک ایران
خروج چین از پارس جنوبی تحت فشار آمریکا

وی گفت: "حتی تماس های معمول با تهران برای شرکت های چینی بسیار سمی شده است. هیچ سرمایه خارجی در اکثر پروژه های ایرانی وجود ندارد و نخواهد بود".

کوژانوف معتقد است که گزینه جایگزین برای شرکت های چینی، در این زمینه یافت نمی شود. وی گفت: "به احتمال زیاد فرصتی برای شرکت های کوچک و متوسط ​​وجود دارد که به طور گسترده در تعامل با جهان غرب نیستند، از جمله برای شرکت های روسی این فرصت ایجاد می شود. مسکو مدتهاست که با افزایش هزینه های شرکت های خدماتی و دولتی خود ، ایده افزایش حضور خود در بخش نفت و گاز ایران را تبلیغ می کند. شاید پس از تصمیم چین ، ایران در ایجاد روابط با شرکت های روسی مصمم تر شود. این بدان معنا نیست که شرکت های مختلف دیگر، از نظر توانایی های مالی و فنی معادل شرکت های چینی باشند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала