گزارش و تحلیل

لابی های آمریکا در مجامع بین المللی

© Flickr / Anthony Catalanoلابی های آمریکا در مجامع بین المللی
لابی های آمریکا در مجامع بین المللی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنج شنبه هفته آینده، انتخابات تعیین جانشین یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی اتمی برگزار خواهد شد.

پنج شنبه هفته آینده، انتخابات تعیین جانشین یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین. المللی اتمی برگزار خواهد شد، متن ذیل بخشی از گزارش رادیوی ملی ونزوئلا در این زمینه می باشد:

"در حالی که برخی کشورها به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای درجهان هستند، برخی دیگر از آن برای کشتار و قتل و عام مردم از جمله در. هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن استفاده کرده اند یکی از نامزدهای تصدی این پست، رافائل گروسی، سفیر فعلی آرژانتین در اتریش و دستیار سابق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد. اخیرا آقای پمپئو، وزیر خارجه آمریکا وی را به حضور پذیرفته است آمریکا به بسیاری از کشورهای عضو این آژانس اعمال فشار می کند و در حال لابی است. تا گروسی جایگزین آمانو شود این در حالی است که این شخص، اخلاق مدار نبوده و فایل های صوتی زیادی منتسب به وی وجود دارد که در حال ارائه اطلاعات به افرادی در خارج از آژانس است. گروسی از حمایت دولت ماکری( رئیس جمهور آرژانتین)و دولت آمریکا برخوردار است. دولت ماکری، پیوند قوی با صهیونیسم بین المللی دارد هرچند نامزدی رافائل گروسی هنوز علنی نشده، اما دولت آمریکا از هم اکنون برای انتخاب وی به عنوان رئیس آینده آژانس در حال لابی با کشورهای مختلف است. وی بین چهار نامزد ریاست آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. دیگر نامزدها رومانیایی، آفریقایی و نفر دیگر از اسلواکی هستند. گروسی مورد حمایت لابی دولت آمریکا است. گروسی در عرصه فعالیت های هسته ای خود در آژانس مورد مواخذه است او به خاطر سابقه قبلی کاری خود در آژانس، ارتباط قوی با این سازمان دارد. گروسی درزمان حضورش در آژانس، متهم به افشای اطلاعات سری درباره کشورهای عضو آژانس شده است. حتی اورا به جاسوسی برای سازمان سیا متهم کرده اند.

لابی مخفی مناسبات آمریکا و کره شمالی - اسپوتنیک ایران
لابی مخفی مناسبات آمریکا و کره شمالی

وی اطلاعاتی را به برخی سفرا داده است وی اطلاعاتی را درباره برخی کشورهای عضو از جمله ایران به دیگر کشورها داده است. پمپئو ماه اوت با گروسی در واشنگتن دیدار کرد. آمریکا از او حمایت می کند و مدعی است که یک گزینه کامل است. چین هنوز حمایت خودرا از گروسی اعلام نکرده است. باید منتظر ماند تا دید نتیجه انتخابات چه خواهد شد آنچه به زودی مشخص خواهد شد، برای جهان بسیار حائز اهمیت است و آمریکا با لابی و فشار و تحمیل خود می خواهد گروسی رئیس شود...."

این بار مقاله خود را با این گزارش شروع کردم چون بخش بزرگی از مطالبی که می خواستم بحث کنم در آن بود بسیاری از مجامع بین المللی امروزه به ابزاری در اختیار ایالت متحده و متحدین آن تبدیل شده و به همین دلیل کارایی خودرا از دست داده هدف از تاسیس سازمان ملل این بود که این سازمان برای جلوگیری از بروز جنگ و خونریزی های جدید فعالیت کند اما از زمانی که این سازمان تاسیس شده تا به حال یک روز نیست که ایالت متحده آمریکا و متحدانش در جایی ازجهان کشتاری راه نیانداخته باشند و حتی یک بار هم نشده که سازمان ملل حتی یک بار هم واکنشی نشان دهد. حتی زمانی که اسراییل مقر سازمان ملل در شهر قانا در جنوب لبنان را هدف قرار داد و چندین کودک و زن و پیر که به آنجا پناه برده بودند را قتل عام کرد. سازمان ملل سکوت کرد در یمن مقر سازمان ملل توسط ائتلاف سعودی بمباران شد اما سازمان ملل هیچ اعتراضی به فعالیت های این ائتلاف نشان نداد حتی زمانی که ائتلاف سعودی کودکان یمنی را قتل عام می کرد و قرار بود که یک بیانیه بر علیه آنها صادر شود تا به دلیل کشتار کودکان عربستان محکوم شود آقای بان کی مون دبیر کل وقت سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که به دلیل فشارهای مالی عربستان سعودی سازمان ملل چنین بیانیه ای را صادر نخواهد کرد و جالب تر اینکه کارمندانی که این گزارش را تهیه کرده بودند بعدها اخراج شدند. هدف از تاسیس سازمان بین المللی انرژی هسته ای کنترل ساخت تسلیحات هسته ای و جلوگیری از گسترش آن در جهان می باشد اما حتی یک بار هم نشده که این سازمان حتی به صورت ظاهری هم که شده اعتراضی به برخورداری اسراییل از بیش از200کلاهک هسته ای نشان دهد. حتی وقتی که ایالت متحده، تنها کشوری که از سلاح هسته ای بر علیه بیگناهان استفاده کرده، از توافقنامه هایی که برای جلوگیری از گسترش تسلیحات کشتار جمعی هسته ای ایجاد شده اند خارج می شود این سازمان. هیچ واکنشی نشان نمی دهد بدیهی است که ایالت متحده تلاش خواهد کرد از قدرت لابی گری خود نهایت استفاده را انجام دهد تا رییس سازمان بین المللی انرژی هسته ای عامل آن باشد چون در آن صورت می تواند نهایت بهره وری را بر علیه رقیبان خود در سطح بین المللی از این سازمان داشته باشد. آیا دیگر کشورها هم باید دست روی دست بگذارند و اجازه دهند آمریکا در سازمان بین المللی انرژی هسته ای فاعل ما یشاء باشد؟ قطعا در صورتی که فردی که عامل ایالت متحده است درراس سازمان بین المللی انرژی هسته ای قرار گیرد اسرار بسیاری از کشورهایی که برنامه های صلح آمیز هسته ای دارند در معرض تجسس آمریکا و متحدین اش قرار خواهد گرفت و بالطبع این کشورها نسبت به همکاری با این سازمان حساس خواهند شد آیا وقت آن نرسیده که کشورهای جهان با هم متحد شوند و جلوی سیطره ایالت متحده بر مجامع بین المللی را بگیرند تا شاید جهان چند صباحی روی خوش به خود بیند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала