گزارش و تحلیل

سوء قصد به جان سردار سلیمانی؛ تهدید تروریست ها خنثی شد

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leader سوء قصد به جان سردار سلیمانی - پرتال امام خمینی
سوء قصد به جان سردار سلیمانی - پرتال امام خمینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سردار قاسم سلیمانی، در سال 1336 و در شهرستان رابر از توابع کرمان متولد شد. او هم اکنون بعنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند و نقش فعالی در سازماندهی و فرماندهی نیروهای ایرانی در جنگ ایران و عراق و همچنین مبارزه با داعش داشته است.

سردار قاسم سلیمانی، در سال 1335 و در شهرستان رابر از توابع کرمان متولد شد. او هم اکنون بعنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند و نقش فعالی در سازماندهی و فرماندهی نیروهای ایرانی در جنگ ایران و عراق و همچنین مبارزه با داعش داشته است. فعالیت های نظامی سردار سلیمانی باعث شد تا دشمنان وی در مقاطعی در صدد ترور او برآیند که آخرین مورد آن توسط حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه افشا شد و از طراحی و برنامه‌ریزی چندین ساله سرویس‌های امنیتی عبری-عربی برای ترور سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ایجاد جنگ مذهبی در ایام فاطمیه و محرم و ناکامی و شکست آنان و در نهایت دستگیری اعضای تیم ترور پرده‌ برداشت. خبر گزاری اسپوتنیک برای روشن شدن ابعاد بیشتر ماجرا با دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل و کارشناس مسائل امنیتی و ضد تروریسم به گفتگو نشست.

افشای طرح ترور سردار سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس  - اسپوتنیک ایران
افشای طرح ترور سردار سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس

تروریست ها و حامیان آنها چه کسانی هستند؟
ازآنجاکه این تیم ترور یک تیم عبری – عربی معرفی شده‌اند، برای شناسایی آمر این طرح شکست‌خورده ترور می‌توان به‌طور مشخص پیکان اشاره را به سمت "موساد" رژیم صهیونیستی و "ریاست استخبارات" عربستان سعودی برد. لازم به ذکر است ریاست استخبارات مسئول مستقیم قتل جمال خاشقچی نیز بوده و اساساً سابقه طولانی‌ای در ترور در سطح خاورمیانه دارد.
اما اینکه عاملان این طرح ترور چه کسانی بوده‌اند به‌طور مشخص خبری در دست نیست اما با توجه به آمران، شیوه و مکان طرح ترور و اشاره به این مسئله که آن‌ها در یک کشور همسایه آموزش دیده‌اند می‌توان چنین نتیجه گرفت که شاخه‌های منشعب از گروهک تروریستی جندالله یعنی انصارالفرقان یا جیش العدل مسئولیت اجرای این طرح شکست‌خورده را بر عهده داشتند.
لازم به ذکر است که پس از مرگ عبدالمالک ریگی در سال 2010 به علت اختلافات در میان فرماندهان جندالله، این گروهک به دو شاخه جیش العدل و حرکت انصار ایران تجزیه شد و در ادامه حرکت انصار ایران در ائتلافی با حزب الفرقان که از گروهک‌های تروریستی قدیمی ولایت نیمروز افغانستان محسوب می‌شود گروهک ائتلافی انصار الفرقان را پدید آوردند. این گروه‌ها تاکنون در مجموع به‌طور مستقیم مسئول شهادت صدها نفر از شهروندان ایران بودند.

چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها خواهد بود؟
عاملین این طرح شکست‌خورده به دستگاه‌های قضایی سپرده خواهند شد. اما آمرین آن باید در انتظار پاسخ سخت ایران باشند.

اگر ثابت شود كه تروریست‌ها به یك كشور خاص تعلق دارند، ایران در سطح بین‌الملل چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟
موضوع دشمنی اسرائیل، عربستان و کشورهای هم‌پیمان با آن‌ها با ایران موضوع تازه‌ای نیست و مسئولین این دو رژیم بارها به‌صراحت به این مسئله اذعان کرده‌اند.
متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی نیز هیچ جبهه‌ای در مقابل آن‌ها نگرفته‌اند و در این مورد نیز بسیار بعید است اقدام خاصی را از سوی مراجع بین‌المللی شاهد باشیم. اما به‌طورقطع ایران پاسخ این گستاخی را به شیوه خود خواهد داد. شیوه ایران را نیز در واکنش به حمله تروریستی سال 2017 به مجلس ایران شاهد بودیم.

دلیل اصلی روی آوردن این گروه‌ها و سازمان‌ها به ترور چیست؟
اسرائیل، عربستان سعودی و در رأس آن‌ها ایالات‌متحده در سال‌های گذشته شکست‌های بسیار زیادی را در خاورمیانه تجربه کرده‌اند و در پی ایجاد یک پروپاگاندا برای پایان دادن به شکست‌های خود در سطح رسانه‌ها بودند.
در روزهای اخیر ابتدا شاهد تظاهرات وابستگان به رژیم سعودی در بغداد برعلیه حشدالشعبی و منافع ایران بودیم و در ادامه نیز طرح شکست‌خورده ترور سردار سلیمانی.
این اتفاقات به‌طور تصادفی هم‌زمان رخ نداده‌اند بلکه یک سناریوی کاملا مشخص آن‌ها را پیش برده است.
شاید قسمت بعدی این سناریو در حال آماده‌سازی برای اجرا باشد، کسی نمی‌داند، اما مسئله مهم این است که ناکام ماندن این طرح ترور، به‌طور موازی اثبات‌کننده توانمندی نیروهای امنیتی ایران و ناتوانی نیروهای امنیتی دشمنان ایران را اثبات می‌کند. لازم به ذکر است با توجه به اظهارات مقامات اسرائیلی در سال‌های گذشته می‌توان چنین نتیجه گرفت که طرح ترور سردار سلیمانی مسئله جدیدی نیست و سازمان‌های امنیتی اسرائیل سال‌ها به دنبال طراحی آن بوده‌اند و ایران توانسته یک برنامه بسیار جدی که در سطح بالا در جریان بوده را خنثی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала