گزارش و تحلیل

کودکانی که جهان را منقلب کردند

© Sputnik / Manakin /  مراجعه به بانک تصاویر کودکانی که جهان را منقلب کردند
کودکانی که جهان را منقلب کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
می گویند مادران می توانند خانه را برای فرزندان خود مبدل به«بهشت» سازند. تاریخ نشان داده است که کودکان نیز می توانند «بهشت‌ساز» شوند!

تحولات دنیای امروز و آنچه در گوشه وکنار جهان رخ می‌دهد کمتر کسی را می تواند بی تفاوت بگذارد.  البته وقتی صحبت از موضوعات جدی می‌شود، معمولا کودکان و نوجوانان از گروه فعالان اجتماعی کنار می مانند و اغلب گفته می شود که آنها در دنیای خاص خود سیر می کنند. نسل جدید نوجوانان را اغلب نسلی خودخواه می نامند که به غیر از توجه به منافع شخصی خود به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند و از آنچه در عرصه های مختلف زندگی بشری رخ می دهد دور هستند و توجهی به آن نمی کنند.

اما تاریخ نام نوجوانانی را در خود حک کرده است که باعث تحول دیدگاه ها نسبت به موضوعات مختلفی شده اند. کودکان و نوجوانان بسیار فراتر از سن و سال خود موضوعاتی را پیش کشیده‌ند که در هر دوره زمانی از نظر آنها حاد بوده است. این نوجوانان تاریخ‌ساز با تلاش و فعالیت پیگیر توانستند نظر سیاستمداران و رهبران کشورها را به مسائلی متوجه سازند که رفع آن‌ها هم باعث نجات معنوی و روحی تعداد زیادی از ساکنان جهان شده است، هم باعث ترویج نیکوکاری و افزایش آگاهی و هم زمینه ای برای بهبود شرایط زیستی مردم و به ویژه دختران نوجوان.

در این روزها از گرتا تونبرگ دختر 16 ساله سوئدی فعال نوجوان محیط زیست زیاد صحبت می‌شود که بعد از طی 4800 کیلومتر در اقیانوس اطلس برای شرکت در اجلاس اقلیمی سازمان ملل وارد نیویورک شد.

با ورود به نیویورک وقتی خبرنگاران از او پرسیدند فکر می کند می تواند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را وادار به شنیدن نقطه نظراتش کند گفت : خیر،من موقعیت خاصی ندارم. نمی توانم همه را قانع کنم. اما پیام من برای آقای ترامپ این است که به شواهد علمی نگاه کند، کاری که به وضوح نمی کند».

گرتا تونبرگ با ترتیب دادن اعتراض دانش آموزی الهام بخش یک جنبش جهانی تغییرات اقلیمی شده است. اولین اعتصاب برای اقلیم او اوت سال پیش در برابر پارلمان سوئد انجام شد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Greta Thunberg (@gretathunberg)

-       مردم دارند جانشان را از دست می دهند. اکوسیستم ها یکجا در حال فروپاشی هستند. انقراض انبوه گونه های زیستی شروع شده و شما فقط می توانید از پول و رشد بی وقفه اقتصادی حرف بزنید. خجالت نمی کشید؟ چطور می توانید بگویید به اندازه کافی تلاش می کنید، در حالی که هنوز هیچ اثری از سیاست ها و راه حل های لازم به چشم نمی خورد. ما باید دریابیم که نسل قبل چه بر سر ما آورده است، که ما اکنون ناچاریم آن را اصلاح کنیم و با آن کنار بیاییم. ما باید صدایمان را به ‌گوش شما برسانیم.

اما علاوه بر گرتا، نوجوانان دیگری هم بودند که حتی برنده جایزه صلح نوبل شدند. ملاله یوسف‌زی از پاکستان یکی از آنهاست.

ملاله یوسف‌زی وقتی 11 سالش بود، به طور ناشناس خاطرات زندگی‌اش درپاکستان و تحت حکومت طالبان را در وبلاگش می‌نوشت و منتشر می‌کرد که خیلی زود توجه بسیاری به آن جلب شد. چندی بعد، او به طور علنی و عمومی در مورد نیاز دختران به تحصیل و آموزش مناسب در مکان‌های گوناگون صحبت کرد.سه سال بعد، وقتی به خاطر فعالیت‌هایش، مرد مسلحی در اتوبوس مدرسه، گلوله‌ای به سر ملاله شلیک کرد، زندگی‌اش دگرگون شد. این حمله نه ‌تنها او را از فعالیت باز‌نداشت بلکه دامنه فعالیت‌هایش وسیع‌تر هم شد. تصویر او بر جلد مجله تایم جای گرفت و در سال 2014 جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل شد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Malala Yousafzai (@malala)

-        این جایزه فقط به من تعلق ندارد، این جایزه به همه بچه‌های فراموش‌شده مشتاق و نیازمند تحصیل و آموزش تعلق دارد، این جایزه برای همه کودکان هراسانی است که خواستار صلح هستند. این جایزه همه بچه‌هایی است که تغییر را فریاد می‌زنند بدون آنکه صدای‌شان به جایی برسد. من اینجا ایستاده‌ام تا برای حق آنها بجنگم و صدای آنها را به گوش شما برسانم. دیگر زمان دلسوزی برای آنها نیست.

آنه فرانک

آنلی ماری «آنه» فِرانک نویسنده یهودی آلمانی متولد شهر فرانکفورت بود که پس از مرگش به واسطه چاپ دفترچه خاطرات روزانه‌اش، «خاطرات یک دختر جوان» شهرت جهانی پیدا کرد.

این خاطرات بازگوکننده تجربه پنهان شدن وی و خانواده‌اش در طول اشغال هلند توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است و چندین نمایشنامه و فیلم بر اساس آن ساخته شده‌است.

آنه فرانک چندین روز پس از مرگ خواهرش مارگوت فرانک و هفت ماه پس از دستگیریشان، در سن 15 سالگی بر اثر بیماری حصبه در اردوگاه مرگ برگن بلزن درگذشت.

ساختمانی که خانوادهٔ فرانک و چهار تن دیگر در حدود دو سال در اتاق‌های مخفی آن زندگی می‌کردند در ماه مه 1960 به موزه تبدیل شد و یکی از پربازدید کننده‌ترین موزه‌های آمستردام به‌شمار می‌آید.

آنه در سال 1942 به مناسبت سیزدهمین سال‌روز تولد خود، دفتر خاطراتی هدیه گرفت که بعدها آن را «کیتی» خواند و نوشتن تجربیات روزمره‌ خود را در آن آغاز کرد .«کیتی» به مدت دو سال بهترین دوست آنه بود. در واپسین روزهای پیش از دستگیری، آنه فرانک در این دفتر نوشت: «شاید بتوانیم در سپتامبر، وقتی جنگ به پایان رسید، دوباره به مدرسه برویم.»

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Anne Frank House (@annefrankhouse_official)

آنه در این دفتر نه تنها زندگی روزمره، احساسات، امیدها و آرزوهایش را می‌نوشت، بلکه از اندیشه‌ها و نظراتش هم سخن می‌گفت: «کیتی عزیز، من باور نمی‌کنم که گناه جنگ فقط بر دوش رهبران و حکومت‌گران و سرمایه‌داران باشد. نه، این طور نیست. ظاهرا آدم‌های معمولی هم در آن سهیم هستند، وگرنه کسی در آن شرکت نمی‌کرد.»

سامانتا اسمیت

سامانتا اسمیت یکی دیگر از نوجوانانی است که با نشان دادن واکنش سبت به اوضاع سیاسی جهان، نام خود را در تاریخ به ثبت رساند.

این دختر آمریکایی در سن 10 سالگی در سال 1982 و در زمانی که جنگ سرد به اوج خود رسیده بود نامه ای به یوری آندروپوف رهبر اتحاد شوروی نوشت و از او در مورد دلیل خصومت بین آمریکا و شوروی پرسید. این نامه در روزنامه پراودا در مسکو چاپ شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرد . البته او پاسخی از طرف رهبر شوروی دریافت نکرد و به همین دلیل نامه ای به سفیر شوروی در آمریکا نوشته و از او پرسید که آیا رهبر شوروی می تواند به نامه او پاسخ دهد یا خیر. این بار او پاسخی از شخص یوری آندروپوف دریافت کرد که در آن دلایلی از طرف وی برای بدی روابط بین دو طرف بیان شده بود. این حرکت سامانتا را در صدر توجهات جهانی قرار داده و او را به یک شخص مشهور تبدیل کرد.

​ او سفری دو هفته ای نیز به مسکو داشت که مورد استقبال گرمی قرار گرفت. متاسفانه زندگی این کودک دوام چندانی نداشت و در سن 13 سالگی در یک حادثه هوایی جان خود را از دست داد.

کاترین لیچوا 11 ساله که او را «کبوترصلح» شوروی می نامند.

سازمان « کودکان، حافظان صلح» یکسال پس از کشته‌شدن سامانتا اسمیت، پیشنهاد کرد محصلی را برای سفر به آمریکا در جواب سفر سامانتا به اتحاد شوروی انتخاب شود. فقط دو شرط مطرح شده بود، کاندید سفر به آمریکا باید بطور فعال از صلح دفاع کند و بزرگتر از سامانتا نباشد.کاترین لیچوا در بین هزاران محصل  انتخاب شد. او دختری زیبا بود و تسلط خوبی هم به زبان انگلیسی داشت. او در آمریکا از چند شهر دیدن کرد و با رونالد ریگان ملاقات کرد. کاترین اسباب بازی را بهاو هدیه کرد که کودکان شوروی برای او درست کرده بودند. رسانه های آمریکایی و شوروی این سفر را بطو رگسترده منعکس کردند. دختر نوجوانی از اتحاد شوروی که جهانیان را به صلح فرا می خواند. او نمونه ای برای تقلید در بین تعداد زیادی از نوجوانان شد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от История России в датах (@istoriya_rossii_v_datah)

تا سال 2016 او هم در پاریس و هم در مسکو ساکن بود. از گفتگو با رسانه ها خودداری می ورزید. چند سال پیش  در یگانه گفتگویش با خبرنگاران در جواب بهاین سوال که ایا چنین اقدامی  ضروری بود؟گفت:البته می بایست چهره خوب اتحاد شوروی نشانداده می شد. باید نشان می دادیم که درهای کشور ما به روی جهانیان  گشوده است. به نظر من محصل مدرسه روسی توانست بخوبی از عهده انجام اینکار برآید».

اقبال مسیح

اقبال مسیح را مبارز سرسخت با پدیده کودکان کار می نامند. اقبال در حالی که تنها 4 سال داشت به قیمت 12 دلار برای کار در یک کارگاه فرش بافی فروخته شد. او در روز 12 ساعت کار می کرد و به خاطر این مسئله و تغذیه ناکافی از رشد مناسبی برخوردار نبود و در سن 12 سالگی شبیه به کودکان 6 ساله بود. او در سن 10 سالگی به جبهه مبارزه برای آزادی کودکان کار پیوست. او توانست زمینه ساز نجات 3 هزار کودک پاکستانی شود و با وجود سن کم در بسیاری از نقاط جهان به سخرانی پرداخت.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Kris 🐚 Abi 💡 (@asianactiviistsouth)

او در سال 1994 میلادی جایزه حقوق بشر «ربوک» را دریافت کرد و در روز عید پاک سال 1995 به دست عوامل مافیای فرش پاکستان ترور شد.

جک آندرکا

جک آندرکا در 15 سالگی راهی ارزان برای تشخیص سرطان پانکراس کشف کرد. این نوجوان که در سال 2012 برای این نوآوری خود برنده جایزه 75هزار دلاری نمایشگاه بین المللی مهندسی و علوم شده است، گفت که این فکر با خواندن مقالات علمی آنلاین رایگان به ذهنش رسید.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Jack Andraka (@jack.andraka2019)

آزمایش ادرار برای تشخیص سرطان پانکراس تا نود درصد موفق بوده است.

نکوسی جانسون

این کودک اهل آفریقای جنوبی یکی از شخصیت های تاثیر گذار در زمینه مبارزه برای حقوق مبتلایان به  HIV در جهان بوده است. او که در سال 1989 با اچ آی وی مثبت در کشور آفریقای جنوبی به دنیا آمد و  تا سال 2001 زنده ماند و به عنوان یکی از پرعمرترین کودکانی که با ویروس اچ آی وی مثبت به دنیا آمده اند شناخته شد. او برای اولین بار در سال 1997 زمانی که قصد داشت در  مدرسه ثبت‌نام کند شناخته شد. مسئولین مدرسه به خاطر بیماری او می خواستند تا وی را ثبت نام نکنند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Rage Shoes and Clothing SA (@ragefashionsa)

-        ما هم به مانند سایر انسان ها دست و پا داریم و می توانیم راه برویم و حرف بزنیم. به نیازهای ما توجه کنید و از ما نترسید. نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی او را سمبل مبارزه انسان برای بقاء خواند.

تاندایو چاما

این دختر 16 ساله اهل کشور زامبیا در سال 2007 جایزه بین المللی صلح کودکان را مال خود کرد. در سال 1999 و در حالی که او تنها 8 سال سن داشت مدرسه او به دلیل نبود معلم تعطیل شد ولی او رهبری 60 کودک دیگر را بر عهده گرفت تا آنها بتوانند در مدرسه ای دیگر ثبت نام شوند. موفقیت این تلاش او را تشویق کرد تا به تلاش خود ادامه داده و در زمینه حقوق کودکان و یا بیماری ایدز به صحبت بپردازد. به نظر او تمام انسان ها باید بفهمند که کودکان نیز به مانند سایر اقشار جامعه دارای حق و حقوقی هستند.

و اما نوجوانان دیگری هم هستند که در زمینه های مختلفی که ممکن است در نگاه اول زیاد جدی و مهم به نظر نرسند، فعالیت کرده اند و فعالیت آنها به نتیجه رسیده است. به عنوان مثال «آمیکا جورج» پس از خواندن مطلبی در مورد ارسال محصولات بهداشتی دوران قاعدگی برای دختران به آفریقا، به این فکر افتاد که باید برای دختران شهرش (لیدز بریتانیا) که توانایی تهیه محصولات بهداشتی ضروری در دوران پریود را ندارند، چاره‌ای بیاندیشد.

آمیکا کمپین «پریود مجانی» را وقتی 17 سال داشت، به راه انداخت، تظاهراتی را در لندن ترتیب داد که در آن 2000 نفر با لباس‌های سرخ شرکت کردند و از دولت خواستند که در این زمینه اقدام کند.با افزایش تلاش و فشار‌های او، دولت بریتانیا در ماه مارس 2019 اعلام کرد که از این پس محصولات بهداشتی رایگان برای دوران قاعدگی دختران در تمام مدارس و دانشگاه‌های بریتانیا تأمین می‌شود.

​-   این کمپین به من نشان داد که چگونه یک دختر نوجوان تنها و خشمگین می‌تواند با فعالیت خود اثری بر سیاستمداران کشورش بگذارد، همچنین به من نشان داد که اینترنت در همبستگی آدم‌هایی که مثل هم فکر می‌کنند و به یک اندازه خشمگین هستند، چه نقشی دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала