گزارش و تحلیل

تلاش آمریکا برای برهم زدن امنیت عراق

© AP Photo / Khalid Mohammedتلاش آمریکا برای برهم زدن امنیت عراق
تلاش آمریکا برای برهم زدن امنیت عراق  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا تظاهراتی با عنوان "مطالبه خدمات عمومی و فرصت های کاری" در عراق برگزار شده بود اما به یکباره به خشونت گروید و بیش از 200 نفر از جمله چهل نیروی امنیتی زخمی شدند، مساله ای که شک و شبهه های زیادی را بر انگیخت.

ماجرا را از تعدادی از روزنامه نگاران عراقی جویا شدم و همه اذعان داشتند که ماجرا از سمت سفارت آمریکا در بغداد آب می خورد و هدف آنها ناکام ساختن فرایند سیاسی و گرفتن انگشت اتهام به سمت بسیج مردمی (الحشد الشعبی) می باشد.

البته نمی توان انکار کرد که دولت عراق هم برخی ناکامی ها داشته که مستمسک تظاهر کنندگان شده.

این اتفاقات در زمانی پیش می آید که نخست وزیر عراق اعلام کرده برای میانجی گری میان ایران و عربستان سعودی به ایران سفر خواهد کرد و طبیعتا این ماجرا بسیار برای آمریکایی ها نا خوشایند می باشد چون هرگونه مصالحه ای میان ایران و عربستان سعودی موجب کاهش تنش ها در منطقه وبالطبع کمتر شدن خرید تسلیحات از آمریکا و همچنین لغو بسیاری از توافقات امنیتی که موجب حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه می باشد شود.

مضاف بر این مجلس عراق تلاش دارد قانونی را به تصویب برساند که قرارداد های امنیتی عراق با آمریکا را ملغی و تقاضای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را صادر نماید.

اعتراضات در بغداد با خونریزی همراه شد  - اسپوتنیک ایران
اعتراضات در بغداد با خونریزی همراه شد
همچنین اخیرا نخست وزیر عراق فرمان ادغام نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) با ارتش عراق را نیز صادر کرده و با توجه به اینکه مشخص شده حملات به پایگاه های الحشد الشعبی توسط پهباد های اسراییلی از درون پایگاه های آمریکایی در عراق انجام شده مردم عراق نسبت به حضور آمریکایی ها در عراق بسیار خشمگین می باشند و هر لحظه این امکان وجود دارد که نسبت به نیروهای آمریکایی در عراق واکنش نشان دهند.

قطعا تویت آقای عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در مورد پیغام شاهزاده محمد بن سلمان به مقامات ایرانی برای مصالحه را نیز نمی توان نادیده گرفت.

این تویت دقیقا همزمان با حوادث بغداد انجام شده که نشان می دهد به نوعی هماهنگی میان آمریکایی ها و رابط شان در عربستان سعودی یعنی عادل الجبیر وجود داشته.

مشخص است آمریکایی ها بسیار از این ماجرا یعنی امکان حل وفصل اختلافات میان ایران و عربستان نیز ناراحت می باشند.

با توجه به اینکه قرار است بزودی مراسم اربعین امام حسین (ع) در عراق برگزار شود و هرساله این مراسم به نوعی خودنمایی اقتدار بسیج مردمی در تامین امنیت عراق به حساب می آید بسیاری اخبار در زمینه اینکه آمریکایی ها و عوامل آنها تلاش دارند این مراسم را بر هم زنند به گوش می رسد، احتمال دارد انتخاب زمان این تظاهرات هم به همین دلیل باشد.

طبق گفته برخی روزنامه نگاران عراقی چند ماه پیش آمریکایی ها تلاش داشتند یک کودتای نظامی در عراق راه بیاندازند اما به دلیل هوشیاری نیروهای بسیج مردمی در این زمینه ناکام ماندند و در نهایت کار به تحریک خیابان ها در بغداد کشیده شد.

همه این روزنامه نگاران اذعان داشتند که درگاه های گروه های اجتماعی مرتبط با سفارت آمریکا و برخی درگاه های وابسته به حزب بعث وعوامل نفوذی مورد حمایت عربستان سعودی پشت پرده تحریک کننده این تظاهرات بودند و تلاش داشتند تظاهرات را شعله ور کنند.

از سوی دیگر یک نکته قابل تعجب در این تظاهرات وجود داشت و آن این بود که تظاهرات هیچ مطالبه گری مشخصی مبنی بر مطالبه حق مردمی نداشت و شعارها بیشتر به سمت و سوی تخریب اوضاع سیاسی وامنیتی عراق بود و نه به سمت مطالبه خواسته های اجتماعی و یا شغلی مردم (بر اساس آنچه قبلا برای راه اندازی این تظاهرات اعلام شده بود).

رفتار برخی تظاهر کننده ها در حمله کردن به نیروهای امنیتی که فقط برای حفظ نظم به میدان آمده بودند و کاری به کار تظاهر کنندگان نداشتند بسیار مشکوک به نظر می آید.

مشخص بود که برخی عوامل نفوذی تلاش داشتند مردم و نیروهای امنیتی را با هم درگیر کنند.

با توجه به این شرایط به نظر می آید مردم عراق باید بسیار هوشیار باشند که چه کاسه ای زیر نیم کاسه است و اینبار آمریکایی ها تلاش دارند چه توطئه ای را برای مردم عراق پیاده کنند.

در نوبت قبلی همین بی توجهی مردم عراق منجر شد آمریکایی ها موفق شوند گروه تروریستی داعش را در عراق ایجاد کنند و دولت وقت عراق را وادار کنند، در حالی که به هیچ وجه تمایل نداشت نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند، از آمریکا تقاضا کند نیروهایش را برای مدتی در عراق نگه دارد.

بدیهی است حال که بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق مجددا مطرح شده باز هم آمریکایی ها به دنبال ایجاد فتنه و نا امنی در عراق باشند تا جای پای خود را در این کشور تثبیت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала