گزارش و تحلیل

تضمینی برای بازگشت باقی مانده ی الواح هخامنشی وجود ندارد

© Sputnik / Shiva Abshenasبازگشت 1783 لوح دوره ی هخامنشی به جمهوری اسلامی ایران
بازگشت 1783 لوح دوره ی هخامنشی به جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دکتر علیرضا بای مدیر کل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با بازگشت 1783 لوح دوره ی هخامنشی به جمهوری اسلامی ایران گفت:

مثبت ترین و بهترین خبر این هفته در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخابره شد که مایه ی خرسندی است، آنچه قرار بود طی سه سال انجام شود و به کشور باز گردد ۸۴ سال به طول انجامید یعنی قرار بود مطالعه بر روی این الواح در مدت 3 سال به اتمام برسد به هر شکل اکنون این میراث با ارزش به وطن بازگشتند، نخستین اطلاع رسانی درباره ی بازگشت این الواح آذر سال گذشته رخ داد اما به دلیل سنگ اندازی ها و مانع تراشی ها به امسال موکول شد و همراه با این آثار سه استاد و محقق ارزشمند هم مهمان ما شدند، اقدامات حقوقی بسیار گسترده ای برای بازگرداندن چهارمین بخش از الواح به ایران انجام شد که بسیار مهم و قابل توجه است.

مدیر کل موزه ی ملی ایران محل نگهداری این الواح، دکتر جبرئیل نوکنده در رابطه با اهمیت این لوح ها به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

گل نوشته های هخامنشی بخش مهمی از  تاریخ ایران هستند و یکی از منابع اصلی بررسی تاریخ ایران بزرگ محسوب می شوند، این یک افتخار بزرگ است که پس از سپری شدن یک پرونده ی حقوقی پیچیده رای به نفع ایران و موسسه ی شرق شناسی شیکاگو صادر شد، ما از تمام تلاش های این موسسه بسیار قدر دانیم؛ در اسفند ماه ۱۳۱۱ هزاران لوح در تخت جمشید کشف شد و این الواح از سوی دولت وقت به دانشگاه شیکاگو برای مطالعه به امانت سپرده شد و تا کنون طی ۳ مرحله این الواح به موزه ی ملی بازگردانده شدند و این دوره ی ۴ ام بازگشت است.

تحویل لوح هخامنشی از دادگاه نیویورک + عکس - اسپوتنیک ایران
تحویل لوح هخامنشی توسط دادگاه نیویورک به ایران + عکس
موضوع نمایشگاه ای که برگزار می شود در رابطه با بخشی از الواح است که پیرامون مسائل زنان، کارگران، صنعت گران، سیاحان و ... است، این نمایشگاه پس از ۴۸ ساعت از ورود آثار برگزار شده و امیدواریم با همکاری موسسه ی شرق شناسی شیکاگو نمایشگاه های مفصل تری نیز برگزار شود.

پرفسور وودز مدیر موسسه ی شرق شناسی شیکاگو نیز در رابطه با بازگشت این الواح به وطن اصلی آنها، ایران افزود:

من بسیار خرسندم که این آثار به ایران بازگشته و این اولین سفر من به کشور بزرگ ایران است، ایران نقش بسیاری در شکل دهی فرهنگ و هنر خاورمیانه داشته و برای من بسیار مهم و جذاب است که این کشور و آثار با ارزش آن در موزه ی ملی ایران را می بینم.

برای من بسیار مسرت بخش است که به عنوان مدیر موسسه ی شرق شناسی آمریکا نقشی در بازگرداندن این آثار به ایران را ایفا کردم.

این الواح بیانگر شرایط اجتمایی، سیاسی و اقتصادی دوره ی بزرگ هخامنشی است و کشف این الواح یکی از بزرگترین کشف های تاریخ بشریت است، امیدواریم این اقدام بزرگ ایران برای امانت دادن این الواح به ما با بازگشت سالم و ایمن تمام آنها به ایران جبران و قدردانی شود.

کتیبه های ایرانی شبیه کارت اعتباری در تمدن ایران - اسپوتنیک ایران
باز گشت لوح های ایرانی
تهران اکنون با بازگردانده شدن این الواح مرکز مطالعات دوره ی هخامنشی است و امیدواریم همکاری ایران با ما ادامه داشته باشد و فصل جدیدی از مطالعات دوره ی هخامنشی گشوده شود.

پرفسور وودز در رابطه با تعداد دقیق الواح باقی مانده در موسسه ی شیکاگو به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

ارائه ی تعداد دقیق الواح بسیار مشکل است، برخی از الواح شکسته شده و تکه های کوچکی است که مربوط به یک بخش است و یا برخی بسیار بزرگ است، هزاران لوح هنوز در موسسه ی شرق شناسی شیکاگو وجود دارد و قرار است طی سه مرحله به ایران بازگردانده شود، ما فرآیند بازگرداندن این آثار را طی کردیم بنابر این راه بازگشت آنها تسهیل شده اما ما نمی توانیم تضمینی برای بازگشت باقی مانده ی آثار بدهیم.

دکتر ممد رضا کارگر مدیر کل موزه های ایران نیز در رابطه با شرایط بازگشت این الواح به ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

اشیاء باستانی و تاریخی دائما میان موزه ها و کشور ها در حال تردد است، ما هیچگاه برای بازگرداندن این آثار با دولت آمریکا روبرو نبودیم چرا که دولت ها در این چنین مسائل دخالت نمی کنند و طولانی شدن بازگشت این آثار به کشور به هیچ عنوان تحت پوشش مسائل سیاسی قرار نگرفت.

زمانیکه خبر بازگشت این الواح منتشر شد گروهی که خواهان غرامت بودند شکایتی را مبنی بر دریافت این الواح به ازای غرامت انجام دادند و دوره ی دادگاهی ما در این رابطه بود، ما مطمئن بودیم که در هیچ دادگاهی رای بر ضبط آثار تاریخی هیچ کشوری صادر نمی شود.

ما همکاری خود را با تمامی موسسات علمی و موزه ها در سراسر دنیا ادامه خواهیم داد و در تمامی این مدت اعتماد ما به هیچ موسسه ی علمی کم نشده.

دکتر محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود:

ما تمامی این الواح را به صورت یکجا می خواستیم اما به دلیل نیاز به دریافت مجوز ها و زمان برای بسته بندی طی چند مرحله انجام شد، ما از همکاری و تعامل موسسه ی شرق شناسی شیکاگو سپاسگذاریم و امیدواریم این همکاری ها ادامه پیدا کند چرا که مسائل فرهنگی و تاربخی از سیاست جدا است.

پرفسور متیو استولپر محقق ارشد مطالعات مربوط به الواح هخامنشی در رابطه با اهمیت مطالعاتی این الواح بیان کرد:

این لوح ها مهمترین منابع ما برای مطالعه ی هخامنشیان است، ما در این لوح ها زبان ایلامی، آرامی و فارسی کهن را پیدا کردیم امپراطوری هخامنشیان بسیار گسترده بوده، از مصر تا هند و این لوح ها تمام بخش های این جامعه را در دوران اوج خود نشان می دهد، تمام اطلاعات حکومتی، جامعه شناسی، اقتصادی و نحوه مبادلات و حتی تهیه ی غذا در این دوران در این گستره ی عظیم جغرافیایی از طریق این الواح قابل بررسی است؛ ما تمام اطلاعات و روند مطالعه ی این الواح را به صورت آنلاین در اختیار جهان گذاشتیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала