گزارش و تحلیل

تنها راهکار ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی است

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر تنها راهکار ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی است
تنها راهکار ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز دیگر قرار است آقای مهاتیر محمد تخست وزیر مالزی به تهران بیاید و شنیده ها حاکی از آن است که نخست وزیر 94 ساله مالزی تلاش دارد در اواخر عمر کاری خود طرح ایجاد یک اتحادیه کشورهای اسلامی را محقق سازد.

آقای مهاتیر محمد با اندیشه خود مبنی بر اعطای آزادی های اقتصادی توانست کشور مالزی را ظرف حدود بیست سال به یکی از کشورهای موفق در زمینه های رشد اقتصادی تبدیل کند.

علیرغم اینکه ایشان با اقتداری به قول خودشان دیکتاتوری حکومت می کردند اما مردم مالزی از موفقیت های کشور خود بسیار راضی بودند و تا آخرین روز از حکم وی این کشور حتی یک اعتراض هم به خود ندید.

به هر صورت چندین نخست وزیر تلاش کردند جای پای او را بگیرند اما هیچ کدام نتوانستند مانند او کار کنند و در نهایت مجددا وی به عنوان نخست وزیر به کار بازگشت.

حال آقای مهاتیر محمد اندیشه های والاتری را برای خود در نظر گرفته و آن ایجاد یک اتحادیه میان کشورهای اسلامی.

هدف آمریکا تجزیه کشورهای اسلامی است - اسپوتنیک ایران
هدف آمریکا تجزیه کشورهای اسلامی است
گو اینکه امروزه سازمانی به نام سازمان کنفرانس اسلامی و یا سازمان همکاری های اسلامی وجود دارد اما اوضاع کشورهای اسلامی نشان می دهد که به هیچ وجه این سازمان نتوانسته نیازهای مسلمانان را برآورده کند و با توجه به شرایطی که کشورهای اسلامی با آن مواجه هستند قطعا نیاز است که یک اتحادیه وحدت بخش میان آنها وجود داشته باشد.

برخی باور دارند که اختلافات میان مسلمانان ممکن است جلوی ایجاد چنین اتحادیه ای را بگیرد اما فراموش نکنید که کشورهای اروپایی برای قرن ها با یکدیگر جنگیدند و دو جنگ جهانی را راه انداختند ولی در نهایت متوجه شدند که تنها راه زیستن سالم و مقتدر همه شان وابسته به اتحاد میان یکدیگر می باشد.

می توان گفت مسلمانان مشترکات بسیار بیشتری نسبت به اروپایی ها دارند که می توانند بر اساس آن به یکدیگر بپیوندند و یک اتحادیه ایجاد کنند.

افزایش فشار آمریکا بر اقتصاد جمهوری اسلامی - اسپوتنیک ایران
افزایش فشار آمریکا بر اقتصاد جمهوری اسلامی
مسلمانان چیزی حدود یک و نیم ملیارد نفر جمعیت جهان را تشکیل می دهند و کشورهای اسلامی از همه لحاظ قطب های اقتصادی وجمعیتی و حتی نظامی هستند ولی از این جایگاه در جهان برخوردار نمی باشند.

وقتی که توانمندی تک تک کشورهای اسلامی را بررسی می کنیم می بینیم که برخی در زمینه تکنولوژی و فناوری مانند ایران بسیار خوب پیشرفت کرده اند و برخی دیگر در زمینه تجارت و سرمایه گذاری مانند ترکیه و یا امارات عربی متحده و مالزی و سنگاپور.

نیروی جوان کار در این کشورها بسیار زیاد است در حالی که مثلا امروزه کشورهای اروپایی از کمبود نیروی کار رنج می برند.

از نظر مالی برخی از ثروت مند ترین کشورهای جهان در میان این کشورها قرار دارند و از نظر اقتدار نظامی هم اتحاد نظامی این کشورها می تواند حامی منافع همه آنها باشد.

سالهاست برخی تصور می کنند با ایجاد مجدد سیستم خلافت می توانند کشورهای اسلامی را با هم متحد کنند اما هنوز متوجه نیستند که در عصر جدید کشورهای اسلامی هر کدام مرزهایی دارند و حذف این مرزها امکان پذیر نیست.

این کشورها باید یاد بگیرند مانند دیگر کشورهای جهان به صورت مسالمت آمیز با همسایگان خود زندگی کنند و منافع را میان همدیگر تقسیم کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی در جهان امروزی با یکدیگر درگیر می باشند دشمنان مسلمانان این فرصت را غنیمت شمرده و هر روز تلاش می کنند این تفرقه را میان مسلمانان بیشتر کنند تا به هیچ وجه مسلمانان با هم متحد نشوند.

به نظر می آید وقت آن رسیده که ریش سفیدان کشورهای اسلامی مانند آقای مهاتیر محمد که در میان اکثر رهبران دیگر کشورهای اسلامی از احترام خاصی برخوردار هستند دست به کار شوند و تلاش کنند اختلافات میان مسلمانان را حل وفصل کنند تا میان مسلمانان اتحاد ایجاد شود و رهبران کشورهای اسلامی متوجه شوند که بقا و اقتدار همه مسلمانان به اتحاد آنها وابسته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала