گزارش و تحلیل

ایران هم دیپلماسی را به جنگ ترجیح می دهد

© Photo / Unsplashایران هم دیپلماسی را به جنگ ترجیح می دهد
ایران هم دیپلماسی را به جنگ ترجیح می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی مشاوران مقامات حاکمه عربستان تصور می کردند با جنگ می توانند ایران را از صحنه حذف کنند.

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه ای اظهار داشته بود که عربستان سعودی دیپلماسی را به جنگ ترجیح می دهد، سالهاست ایران هم همین نکته را به عربستان سعودی متذکر می شود اما برخی مشاوران مقامات حاکمه عربستان بودند که تصور می کردند با جنگ می توانند ایران را از صحنه حذف کنند.

البته ماجرای خصومت عربستان سعودی با ایرانی ها به قرن ها پیش بر میگردد و اگر به تاریخ برگردیم می بینیم حدود دویست سال پیش زمانی که اولین حکومت سعودی برقرار شد اولین کاری که سعودی ها انجام دادند حمله به کربلا بود و آنها تلاش داشتند که بعد از آن به ایران حمله کنند.

وقتی هم که در ایران انقلاب شد سعودی ها از عراق حمایت کردند تا به ایران حمله کند، آنها باور داشتند با استفاده از عراقی ها می توانند ایرانی ها را نابود کنند.

همین کینه دیرینه سعودی ها بود که منجر شد آنها به یمن نیز حمله کنند.

حدود پنجاه سال پیش مرحوم آقای محمد حسنین هیکل نویسنده معروف مصری پس از پایان جنگ مصر با یمن در ستون خود در روزنامه الاهرام نوشته بود "قسم می خورم روزی خواهد رسید که سعودی ها به یمن حمله خواهند کرد وآن را ویران خواهند نمود".

جالب اینکه در جنگ میان مصر و یمن عربستان سعودی از شمالی ها و حوثی ها حمایت می کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
ارتش یمن سلاح های ضروری برای حمله به تأسیسات نفتی عربستان را دارد

طی سالهای متمادی سعودی ها تلاش داشتند با پول خود بر منطقه سیطره داشته باشند آنها القاعده را در افغانستان ساختند گروه های طالبان با حمایت مدارس سعودی و اماراتی ایجاد شد بعد از دل همین ها گروه داعش بوجود آمد واز شرق تا غرب کشورهای اسلامی همه درگیر همین ماجراها شدند.

سعودی ها باور داشتند که می توانند به ایالات متحده تکیه کنند و همانگونه که عراق را وارد جنگ با ایران کردند ایالات متحده را به نحوی وارد جنگ با ایران کنند و تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند اما متوجه نبودند طبق دکترین آمریکایی ها اگر ایران دشمن آمریکاست عربستان دوست آمریکا نیست.

تصور اینکه آمریکا به خاطر عربستان سعودی حاضر باشد خون سربازان خود را بریزد یک تصور بسیار واهی می باشد و شرایط اخیر منطقه نشان داد که اقتدار چند صد ملیارد دلاری عربستان سعودی که وابسته به تسلیحات آمریکایی است به راحتی قابل شکستن است.

سعودی ها امروزه متوجه شده اند که اگر پس از پنج سال حریف یمنی ها نشده اند پس از پنجاه سال حریف ایرانی ها نمی توانند بشوند به همین دلیل هم تلاش دارند رویکرد خود را نسبت به ایران به نوعی تغییر دهند.

البته ایران هم بارها اعلام کرده که حاضر است که با آغوش باز از همه همسایگان خود استقبال کند و گذشته ها را کنار بگذارد مشروط بر اینکه آنها نخواهند رفتارها و سیاست های سابق خود را ادامه دهند.

عبداللهیان: نتانیاهو برای بقای خود، به نابودی اسرائیل کمک می کند - اسپوتنیک ایران
عبداللهیان: نتانیاهو برای بقای خود، به نابودی اسرائیل کمک می کند

اما نکته ای که اینجا برای ایران مطرح است این می باشد که چه قدر عربستان سعودی در این ماجرا جدی است؟

آیا واقعا سعودی ها تصمیم گرفته اند تا گذشته ها را کنار بگذارند و صفحه جدیدی با ایرانی ها باز کنند و یا اینکه چون دیده اند ایالات متحده و اسراییل و اروپا پشت آنها را خالی کرده اند تلاش دارند فقط مانور بدهند و به نوعی به آمریکایی ها و اسراییلی ها پیغام بدهند که اگر در ماجرای رویارویی با ایران به آنها کمک نکنند ممکن است به سمت بازسازی روابط خود با ایران بروند.

بدیهی است ایرانی ها در حال بررسی شرایط هستند.

اگر سعودی ها در اقدام خود صداقت داشته باشند قطعا ایرانی ها هم وانکش متناسب را نشان خواهند داد و علیرغم همه گذشته ها قطعا کمک خواهند کرد تا عربستان سعودی از دردسر هایی که خود را در آن درگیر کرده خلاص شود و حق همسایگی را به جا خواهند آورد.

اما اگر ثابت شود این ماجرا فقط یک بازی سیاسی از طرف عربستان سعودی است احتمالا این ماجرا منجر خواهد شد بسیاری از فرصت ها برای حل بسیاری از مشکلات منطقه وحتی جهان از بین برود.

به هر صورت باید جمله شاهزاده محمد بن سلمان که گفته "جنگ بر علیه ایران می تواند کل اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار دهد و قیمت نفت بصورت نجومی بالا برود و اقتصاد جهانی نابود شود"؛ را تصدیق کرد وتوجه داشت که سیاست های ایالات متحده امروزه منجر به ایجاد خطر فقط برای ایران نشده بلکه یک خطر برای کل اقتصاد جهان به حساب می آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала