گزارش و تحلیل

تأمین اغذیه بخش اعظم جهان اسلام با گندم روسی از ایران

© Sputnik / Vitaliy Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر تأمین اغذیه بخش اعظم جهان اسلام با گندم روسی از ایران
تأمین اغذیه بخش اعظم جهان اسلام با گندم روسی از ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس مدارک سازمان گمرک فدرال روسیه در سال ۲۰۱۸ تبادل کالا روسیه و ایران به ۱۷۴۰۹۴۹۸۷۵ دلار آمریکا رسید که به میزان ۱.۹۹ درصد (۳۳۹۸۷۰۳۴ دلار آمریکا) در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشد داشته است.

صادرات از روسیه به ایران در سال ۲۰۱۸ به ۱۲۰۷۸۱۱۴۹۰ دلار آمریکا رسیده است. همانند سال ۲۰۱۷ در بخش صادرات از روسیه به ایران در سال ۲۰۱۸ ، ۶۵.۶۴ درصد از کل حجم صادرات روسیه به ایران ( در سال ۲۰۱۷ ، ۴۱.۸۹ درصد) را ارسال مواد غذایی و محصولات اولیه کشاورزی تشکیل داده اند.

امضای یادداشت تفاهم تجارت گندم بین ایران، روسیه و قزاقستان - اسپوتنیک ایران
امضای یادداشت تفاهم تجارت گندم بین ایران، روسیه و قزاقستان
سازمان نظارت بر صادرات و واردات وزارت کشاورزی روسیه اطلاع داد که این کشور از آغاز سال تا ششم سپتامبر، محصولات کشاورزی صنعتی به میزان ۱۴.۹ میلیارد دلار صادر کرده است.

در پایان سال ۲۰۱۸ رئیس مرکز صادرات روسیه آندری اسلپنیف اطلاع داد که غله یکی از اصلی ترین گروه کالاها برای صادرات روسیه است. طبق اسناد وزارت کشاورزی از آغاز ژانویه سال ۲۰۱۹ غلات ۳۳.۴ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی صنعتی روسیه به خارج را تشکیل می دهند. از جمله خریداران عمده مواد غذایی روسیه ، ایران (۹۰۶.۲ میلیون دلار) است. بر اساس اسناد سازمان گمرک فدرال در سال ۲۰۱۸ روسیه محصولات کشاورزی صنعتی به میزان ۲۵.۸ میلیارد دلار (۲۱.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷) صادر کرده است. مدارک سازمان گمرک فدرال روسیه حاکی از آن است که رشد حداکثری صادرات روسیه به ایران در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ برای برخی گروه های کالایی ثبت شده که در بین آنها غلات رشد قابل توجهی داشته است (۱۳۹۹۳۵۸۵۶ دلار آمریکا).

در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ روسیه به ایران مواد غذایی از گروه های گندم به میزان ۴۳.۹ میلیون دلار صادر کرده است.  


افتتاح سرای تجاری استان مازنداران در شهر ولگاگران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
افتتاح نخستین سرای تجاری مازندران در قلب استالینگراد پیشین
در فوریه سال جاری روسیه ، قزاقستان و ایران یادداشت تفاهمی مربوط به تعاملات در مسئله تجارت گندم و در چارچوب ادامه مذاکرات مربوط به منطقه آزاد تجاری بین این کشورها و همسایگانشان امضاء کردند.

کاوه زرگران دبیر کل انجمن صنایع غذایی ایران بیان داشت: « به واسطه این موضوع واردات گندم به ایران دو یا سه برابر می شود.»

وی همچنین افزود که ایران همچنین به ۳ میلیون تن جو نیازمند است که از این میزان قرار است نیمی را از روسیه در سال آینده کشاورزی خریداری نماید.

به گفته سرگی کریلوف مدیر اجرایی ترمینال آبی غله « شرکت نان دوبوسکی» علاقه خریداران ایرانی به غلات Made in Russia به خاطر کیفیت خوب غله، لوجستیک مناسب و همچنین تحریم های وضع شده تکراریست ، چرا که پس از تحریم های ضد ایرانی جدید آمریکا، شرکای سابق ایران از آمریکا ، کانادا و سایر کشورها که غله صادر می کردند از تجارت با ایران به خاطر تحریم های آمریکایی امتناع کردند.

صادرات روسیه به ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
صادرات روسیه به ایران
وی به خبرنگار اسپوتنیک شرح داد: « طی سال ۲۰۱۸ ، شرکت ما تقریبا ۲۰۰ هزار تن غلات به ایران بارگیری کرده است. البته کیفیت خوب و لوجستیک برای ایران مهم است.  تنها قزاقستان و آذربایجان از این لحاظ به ما نزدیکند. آذربایجان عملا برداشت خوبی ندارد برای آنکه یک سوم کشور را کوه تشکیل داده است و به همین خاطر آنها در واقع به کار صادرات دوباره مشغولند. قزاقستان به صادرات گندم دوروم یا الجزایری علاقه مند است و ذرت زیادی ندارد.»

این مقام خاطر نشان می کند که بیشترین تقاضا از طرف ایرانی ها برای گندم روسی، جو و ذرت است. کریلوف همچنین تاکید می کند که ایران گندم روسیه را به سایر کشورهای منطقه صادر کرده و همچنین به همسایگان آرد تولید شده از گندم روسی می فروشد. « اگر در خصوص خرید غیر دولتی بگوییم در واقع گندم بیشتری وارد می شود از جمله اینکه آنها سهمیه صادرات دوباره گندم و آرد دارند. آنها به بخش اعظمی از کشورهای جهان اسلام تغذیه دهند.»

حمیدرضا روحی، مدیر بازرگانی شرکت ایرانی «آسیاب دانه شمال» به اسپوتنیک گفت که یکی از دلایل اصلی که بر اساس آن ایرانی ها به غله روسیه علاقه مندند این است که حمل و نقل آسان از طریق دریای خزر وجود دارد و همچنین این حقیقت که بخش اعظم شرکت های ایرانی و مصرف کنندگان جو و ذرت در بخش های شمالی ایران متمرکز شده اند : « ارسال غله روسی با کشتی ها از طریق دریای خزر به ایران ۳ روز زمان می برد، در عین حال که ارسال بار به طور مثال از برزیل تقریبا ۱ ماه طول می کشد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала