گزارش و تحلیل

چگونه احمدی نژاد موجب وحشت ژاک شیراک شد

© AFP 2023 / Patrick Kovarikمجموعه سخنان ژاک شيراک درباره ایران
مجموعه سخنان ژاک شيراک درباره ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنيک مجموعه اي سخنان و نظرات ژاک شيراک درباره سياست ايران من جمله دستيابي به سلاح هسته اي را گرد آورده است.

ژاک شیراک ، آخرین رئیس جمهور فرانسه در دوره 7 ساله (زمانی که هر دوره ریاست جمهوری در فرانسه به مدت 7 سال بود)، در سال 2011 به طور مشروط به جرايمي چون سوء استفاده از موقعیت ، سو استفاده از اعتماد و اختلاس از بودجه عمومی محکوم شد و همچنین به جریمه نمادین 1 یورو محکوم شد.

موضع شیراک در مورد برنامه هسته ای ایران در زير آمده است.

1. شيراک در خصوص دستيابي ايران به بمب هسته اي گفت: "این موضوع خطرناک نیست."

شیراک در مصاحبه نیویورک تایمز و روزنامه بین المللی هرالد تریبون و مجله ل نوول در سال 2006 اعلام نمود که دستيابي ايران  به سلاح هسته اي کاملاً بی فایده است. شیراک گفت: "چه کسی مورد حمله اين سلاح قرار خواهد گرفت؟ اسرائیل؟ اين موشک 200 متر نيز پرواز نخواهد کرد ، زیرا پيش از آن تهران به کلی نابود شده است"

2. در مورد تحریم ها علیه ایران 

ژاک شیراک درگذشت  - اسپوتنیک ایران
ژاک شیراک درگذشت

در سال 2006 ، شیراک گفت که اگر مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای متوقف شود ، تحریم های موقت علیه ایران اجرا خواهد شد.

3. در مورد گفتگو با ایران

ژاک شیراک طرفدار راه حل برنامه هسته ای ایران از طریق گفتگو بود.  وی در سال 2006 پیشنهاد داد كه مسئله هسته ای ایران وارد موضوع شورای امنیت سازمان ملل نشود در حالی كه روند مذاكره در حال انجام است.

4- درباره اظهارات ضد اسرائیلی احمدی نژاد

ژاک شیراک به پیشنهاد احمدی نژاد برای ایجاد کشور اسرائیل در بخش هایی از کشورهای اروپایی "به عنوان پرداخت غرامت هولوکاست در جنگ جهانی دوم و حل مسئله فلسطین" گفت: "ما اظهارات رئیس جمهور ایران را با وحشت و دلخوری پذیرفتیم".

گفتنی است، امروز خبرگزارس فرانس پرس ، با اشاره به اطلاعات منتشر شده توسط خانواده این سیاستمدار اعلام نمود که ، رئیس جمهور پیشین فرانسه ، روز پنجشنبه در 87 سالگی درگذشت. این آژانس با بیان سخنان برادرزاده شیراک، فردریک بارو نوشت: "رئیس جمهور ژاک شیراک امروز صبح از دنیا رفت و خیلی آرام عزیزان را در غم وجود خود قرار داد".  شیراک از سال 1995 تا 2007 رئیس جمهور فرانسه بوده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала