گزارش و تحلیل

افتتاح نخستین سرای تجاری مازندران در قلب استالینگراد پیشین

© Photo / COURTESY Administration of Volgograd regionافتتاح سرای تجاری استان مازنداران در شهر ولگاگران
افتتاح سرای تجاری استان مازنداران در شهر ولگاگران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوستی استانهای راهبردی ایران و روسیه مستحکم می شود.

اسپوتنیک ― هیات عالرتبه و بزرگ اقتصادی استان مازندران به سرپرستی آقای حسین زادگان استاندار مازندران به استان ولگاگراد سفر نمود.

در چارچوب دیدار استاندار مازندران با استاندار ولگاگراد مراسم افتتاح سرای تجاری ایرانی در شهر ولگاگراد برگزار شد. انتظار می رود که این سرای تجاری به یک سکوی بزرگ بازرگانی برای برقراری گفت و گوی مستقیم بین بازرگانان ایرانی و روس تبدیل شود و به افزایش تجارت و تقویت روابط اقتصادی بین مناطق دو کشور کمک کند.

احمد حسین زادگان، استاندار محترم مازندران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد چگونگی همکاری اقتصادی دو استان راهبردی مازنداران و ولگاگراد و پروژه های مهم در این حوزه توضیح دادند.

اسپوتنیک: همکاری استان مازندران با ولگاگراد چطور آغاز شده و  بعد از اعمال تحریمهای ضد ایرانی آمریکا این تعامل چطور پیش می‌رود؟

این همکاریها از سال ۱۳۹۵ با تبادل هیات بین بخش خصوصی دو استان با محوریت اتاق بازرگانی آغاز شد و ظرف کمتر از سه سال با تبادل هیات و امضای تفاهم نامه بین دو استان و سفر استانداران دو طرف به بالاترین سطح خود رسید. 

خوشبختانه با اراده مستحکم دو دولت و دو استان تحریم ها نتنها خدشه ای به روابط وارد نکرد بلکه باعث تحکیم بیش از پیش همکاری های دو استان شده است .

الآن هم مشاهده می فرمایید که در اوج تحریم ها هستیم ولی هیات عالرتبه استان مازندران با عضویت بیش از یکصد نفر از فعالان اقتصادی استان به ولگاگراد سفر می کند و در بالاترین سطح مورد استقبال قرار گرفت.

هدیه ایران به روسیه  - اسپوتنیک ایران
هدیه ایران به روسیه

اسپوتنیک: هدف اصلی سفر هیات ایرانی به ولگاگراد چیست و جزئیات بیشتری در مورد فعالیت این سرای تجاری بفرمایید. آیا برای بازرگانان ایرانی امتیازات خاصی پیشبینی شده است؟

هدف اصلی همانطور که اشاره شد تعمیق روابط دوجانبه و اجرایی نمودن مفاد تفاهم نامه ای است که قبلا بین دو استاندار امضا شد. 

سرای تجاری مازندران نیز اولین سرای تجاری استان در خارج از کشور و در یکی از مهمترین بازارهای هدف استان می باشد و نقش بسزایی در معرفی محصولات و ظرفیتهای صادراتی استان ایفا خواهد نمود .

 

این سرای تجاری با همکاری بسیار خوب دوستان مان در مجموعه مدیریتی استان ولگاگراد و در یکی از بهترین نقاط شهر ایجاد شده و تاکید می کنم کمک و همکاری استاندار محترم  و مدیران ذیربط بخش دولتی و خصوصی ولگاگراد در بالاترین سطح ممکنه بود و از این بابت سپاسگزارم.

 

اسپوتنیک: آیا افتتاح این سرای تجاری باعث افزایش حجم گردش کالاها بین دو کشور خواهد شد و تا چه حدی؟

قطعا افتتاح این سرای تجاری به توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو استان به ویژه صادرات استان مازندران به ولگلگراد و کل منطقه جنوب روسیه خواهد شد. چرا که برترین تولیدات صادرات محور استان در کمترین زمان و به بهترین شکل به تجار و مصرف کنندگان منطقه معرفی خواهد شد و این خود زمینه ساز گسترش حجم مبادلات، به ویژه از سوی مازندران خواهد شد.

 

سرای تجاری ایرانیان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه گشایش یافت+تصاویر

اسپوتنیک: به طور کلی استان مازندران به چه زمینه‌هایی همکاری با ولگاگراد علاقه دارید؟

همانطور که در مفاد تفاهم نامه آمده، دو استان در بسیاری از بخشها ظرفیت توسعه همکاری دارند اما مهترین حوزه های مورد تاکید عبارتند از:  تامین نیازهای دو کشور با محوریت دو استان، تبادل تجربیات در بخشهای مختلف کشاورزی بویژه کشت فرا سرزمینی، تقویت گردشگری در حوزه های بوم‌گردی، گردشگری سلامت، گردشگری دریایی و... افزایش سرمایه گزاریهای مشترک در فرصتهای بسیار خوب سرمایه گزاری دو استان، استفاد از ظرفیت کریدور شمال ― جنوب و حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا، گسترش همکاریهای صنعتی، به ویژه صنایع تبدیلی و صنایع مادر، تقویت روابط بانکی و فراهم نمودن زمینه نقل و انتقال پول و بویژه تبادل کالابا پول ملی و...

اسپوتنیک:چه پروژه‌های دوجانبه در دستور کار است؟

مهمترین پروژه هایی که دو طرف در حال بررسی واجرا دارند:

― ترانزیت غلات از بندر امیر اباد 

― تولید ادوات و ماشین آلات کشارزی 

― کشت فراسرزمینی

― همکاری دانشگاههای کشاورزی دو استان

― صنایع تبدیلی و تولید گوشت مرغ

 

اسپوتنیک: مشکلات مالی ناشی از تحریمهای آمریکا علیه حوزه بانکی ایران در تعامل با شرکای تجاری روس چطور حل خواهید کرد؟

چند تدبیر برای حل این مشکلات اتخاذ کردیم که مهمترین آنها در گام اول بحث تهاتر کالاست و در گام بعدی استفاده از پول ملی در انجام معاملات می باشد.

 

شایان ذکر است که تصمیم در مورد به افتتاح سرای تجاری استان مازندران در ولگوگراد در هفدهمین نشست شورای بین المللی همكاری تجاری اتاق های بازرگانی كشورهای حوزه دریای خزر در ماه سپتامبر 2018 در ولگوگراد اتخاذ شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала