گزارش و تحلیل

پیام بسیار مهم ایران به عربستان و آمریکا

© AP Photo / Vahid Salemiپیام بسیار مهم ایران به عربستان و آمریکا
پیام بسیار مهم ایران به عربستان و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گو اینکه انصار الله یمن انجام حملات اخیر به آرامکو را گردن گرفتند اما از همان لحظه اول قبل از شروع هرگونه تحقیقاتی آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ایران را متهم به انجام این عملیات نمود.

ظاهرا آقای پمپئو به سابقه نظامی خود در این ماجرا اعتماد کرده و بر همین اساس قضاوت نموده اما متوجه تبعات سیاسی این سخنان خود نبوده و متوجه نبوده که اگر ایران را متهم کند دولت آمریکا ممکن است مجبور شود واکنش نشان دهد و اگر هم واکنش نشان ندهد اعتبار خود را در سطح بین المللی از دست می دهد.

فقط جهت اطلاع خوانندگانی که نمی دانند آرامکو چیست بگویم، اگر بخواهیم خلاصه کنیم باید بگوییم آرامکو یک شرکت آمریکایی سعودی است که احتکار نفت عربستان سعودی را در اختیار دارد.

پس از جریان ملی شدن صنعت نفت در ایران توسط مرحوم مصدق آمریکایی ها به فکر افتادند بگونه ای سعودی ها را راضی نگه دارند تا به فکر ملی کردن صنعت نفت خود مانند ایران نیافتند و به همین دلیل آرامکو را به عنوان محلل احتکار نفت عربستان سعودی به میان آوردند.

اتهامات جدید عربستان علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اتهامات جدید عربستان علیه ایران
به این ترتیب می توان گفت که حمله به آرامکو هم منافع اقتصادی عربستان را هدف قرار داده و هم منافع اقتصادی آمریکا را و اینگونه نیست که آمریکا از این ماجرا متضرر نشده باشد.

چه حملات از شمال انجام چه از جنوب چه از شرق چه از غرب تقریبا همه اذعان دارند که این عملیات به قدری حرفه ای بود که فقط ایران و یا اسراییل در این منطقه توان انجام آن را دارند.

حتی برخی تحلیل گران باور دارند اسرائیلی ها هم توان انجام چنین عملیاتی با این ظرافت و دقت را ندارند.

به هر حال انصار الله جزو مجموعه جبهه مقاومت و همپیمان ایران به حساب می آید همین که انصار الله این عملیات را انجام داده باشند هم کافی است تا بتوان فهمید حد اقل فناوری و تکنولوژی و به قول سعودی ها سلاح ها هم ایرانی بوده واین ماجرا نیاز به تحقیقات ندارد.

باید توجه داشت که سیستم پدافندی عربستان سعودی دقیقا همان سیستم پدافندی ای می باشد که دیگر متحدین آمریکا از جمله اسراییل هم از همان استفاده می کنند.

حمایت عربستان از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران - اسپوتنیک ایران
برادر ولیعهد عربستان هم وارد صحنه مبارزه با ایران شد
یعنی آنکه می تواند به این راحتی به سیستم پدافندی عربستان سعودی نفوذ کند می تواند به سیستم پدافندی همه جاهای دیگری که از این ساختار استفاده می کنند نفوذ کند.

یعنی حزب الله لبنان ویا فلسطینی ها هم می توانند روزی دست به چنین عملیاتی بزنند.

اینکه توجه سیستم های دفاعی فقط به جنوب بوده و اینکه این سیستم ها اصلا توجهی به شمال نداشته اند یک حرف توخالی بیش نیست.

از هر نظامی ای سوال کنید به شما می گوید این حرف ها بی معنی است و هیج کشوری نمی آید سیستم پدافندی نصب کند که به یک جهت باشد.

مخصوصا که منطقه خاورمیانه این روزها آبستن تحولات بسیار زیادی است و خطر از همه جهت همه را تهدید می کند.

البته همان نظامی ها هم می توانند تاکید کنند ماهواره های آمریکایی که منفجر شدن یک موشک در سمنان ایران را رصد می کنند و آقای ترامپ یک ساعت بعد تصاویر آن را در تویتر منتشر می کند می توانند مسیر حرکت پهباد ها و موشک ها به سمت آرامکو را به راحتی رصد کنند وآنها بخوبی می دانند که حمله از کجا انجام شده.

با این شرایط می توان گفت هم آمریکایی ها و هم سعودی ها پیغام های متعددی را از این حمله دریافت کردند که شاید مهم ترین آنها به شرح ذیل باشد:

رهبر حزب الله: ایران می‌تواند عربستان و امارات را نابود کند  - اسپوتنیک ایران
رهبر حزب الله: ایران می‌تواند عربستان و امارات را نابود کند
1 – وقتی ایران می گوید اگر نفت من صادر نشود نفت هیچ کشوری از این منطقه صادر نخواهد شد منظور تصور واهی بستن تنگه هرمز نیست بلکه دیگر هیچ چاه نفت و پالایشگاهی وشاید نفت کشی در منطقه باقی نمی ماند تا نفتی از این منطقه صادر شود.

پس حتی ایجاد ائتلاف آمریکایی هم نمی تواند صادرات نفت منطقه را تامین کند، فقط صلح می تواند موجب چنین چیزی شود.

2 – جنگ اقتصادی ای که ایالات متحده  بر علیه ایران راه انداخته فقط برای ایران تبعات ندارد بلکه ایران توان آن را دارد که برای آمریکا هم تبعات ایجاد کند و کاری کند که نتیجه این جنگ اقتصادی منجر به سرنگونی آقای ترامپ در انتخابات شود.

به هر حال حتی اگر هم آمریکا از ذخایر نفتی خود بخواهد استفاده کند قیمت سوخت در آمریکا افزایش خواهد یافت و این ماجرا موجب نارضایتی مردم خواهد شد.

قطعا هم اگر آمریکا بخواهد وارد جنگ با ایران شود با توجه به شرایط داخلی متزلزل آقای ترامپ در این کشور احتمال شکست وی در انتخابات با بازگشت تابوت سربازان آمریکایی بسیار زیاد خواهد بود.

ادعای ترامپ برای حمله به 15 نقطه در ایران - اسپوتنیک ایران
ادعای ترامپ برای حمله به 15 نقطه در ایران
3 – عربستان سعودی که از آن طرف آب بر علیه ایران شاخ و شانه می کشد و در جنگ اقتصادی با آمریکا بر علیه ایران همکاری می کند باید متوجه باشد که ایرانی ها هم می توانند به همان نسبت به آن آسیب بزنند و شاید هم بیشتر و نباید روی ایالات متحده و یا تسلیحات مدرن آن حساب باز کنند چون ایرانی ها می توانند هر لحظه همه چیز را به هم بزنند.

در واقع سیاست مداران عربستان سعودی باید متوجه باشند که در کاخ های شیشه ای ای زندگی می کنند که ستون های آن در شن های متحرک نصب شده و ادامه روند خصومت با ایران می تواند نتایج بسیار بسیار ناگواری برای آنها داشته باشند.

4 – بقیه کشورهای منطقه که در برخی اوقات تلاش می کنند با عربستان سعودی به عنوان برادر بزرگتر خود بر علیه ایران همراهی کنند نیز باید متوجه باشند که اگر برادر بزرگ اینقدر آسیب پذیر باشد آنها که دیگر وسط این دعوا عددی به حساب نمی آیند واگر خود را کنار نکشند ممکن است آسیب بسیار شدید ببینند.

5 – علیرغم شدید ترین تحریم های تاریخ (به گفته مقامات آمریکایی) که بر علیه ایران اعمال می شود نه فقط عزم ایرانی ها ضعیف نشده بلکه عزم آنها بسیار زیاد شده و روز به روز توانمندی دفاعی آنها نیز افزایش می یابد تا حدی که امروزه می توانند هم تسلیحات و هم نیروهای آمریکایی را به چالش بکشانند.

طبیعتا ادامه روند دشمنی با ایران می تواند ضررهای مالی بسیار سنگینی را به اقتصاد فروش تسلیحات آمریکا وارد کند چون امروزه همه کشورهایی که به فکر خرید تسلیحات آمریکایی بودند مجددا تصمیم های خود را بررسی می کنند چون ناکارآمدی تسلیحات آمریکایی اثبات شده.

به نظر می آید ادامه روند فشار های بی سابقه آمریکا بر علیه ایران به نوعی منجر شده ایران هم فشار های بی سابقه ای به آمریکا و متحدین اش در منطقه وارد کند و به قول معروف ایرانی ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند این آمریکایی ها و متحدینشان هستند که باید بنشینند و عاقلانه فکر کنند که آیا حاضر هستند این چیز هایی را که دارند از دست بدهند یا نه.

به هر حال ایران به زبان بی زبانی پیغام خود را رساند و به آنها فهماند که جنگ جنگ است حال چه سیاسی چه اقتصادی چه رسانه ای چه نظامی و وقتی که وارد جنگ با ایران شده اند ایرانی ها حلوا خیرات نخواهند کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала