گزارش و تحلیل

اسلحه شهاب شکن روسی

© Sputnik / Aleksey Danichev /  مراجعه به بانک تصاویر اسلحه شهاب شکن روسی
اسلحه شهاب شکن روسی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکنون اس-400 دیگر پیشرفته ترین سیستم دفاع موشکی در روسیه نیست، زیرا سال آینده سیستم جدید پدافند هوایی راه می افتد.

اسپوتنیک به نقل از نشریه  سینا چاپ چین می نویسد: به تازگی، بسیاری از کشورها که قصد خرید سیستم پدافند موشکی ضد هوایی روسی را دارند، با حملات آمریکا مواجه شده و حتی تهدید به تحریم ها را دریافت می کنند. اما برعکس اینگونه اقدامات آمریکا  تبلیغات رایگان را برای سامانه های پدافند هوایی روسیه ایجاد می کند. برخی از کشورهایی که قبلاً به این سامانه علاقه مند نبودند،   به فکر خرید آن می افتند. بنابراین، آمریکا دوباره به دامی افتاد، كه خودش آنرا درست کرده بود.

سامانه موشکی پدافند هوایی اس ـ 500 - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه موشکی پدافند هوایی اس ـ 500 + داده نمایی
در حال حاضر، اس-400 پیشرفته ترین سیستم دفاع موشکی در زرادخانه روسیه نیست. براساس گزارش ها، بر پایه اس-400، روسیه سیستم جدید دفاع هوایی اس-500 را تولید کرده است.      این مجموعه به افتخار تایتان یونان باستان، رباینده آتش آسمانی، نام "پرومتئوس" را دریافت کرده است. این مجموعه با موفقیت انواع و اقسام اهداف را نابود خواهد کرد، از جمله تقریبا همه انواع هواپیماهای مدرن از جمله هواپیماهای بدون سرنشین کوچک و موشک های بالدارکه در ارتفاع کم پرواز می کنند، موشک های بالستیک را منهدم می کنند که مسافتی بیش از 500 کیلومتر با سرعت 5 کیلومتر در ثانیه را طی می کنند، و همچنین هواپیماهای مافوق صوت و هواگردهای هایپرسونیک در حال پرواز در آن سوی اتموسفر.

برد حداکثر شلیک سیستم دفاع هوایی اس-500 از 500 کیلومتر فراتر خواهد رفت و آن قادر خواهد بود اهداف مختلفی را در معرض خطر قرار دهد و به طور هم زمان به ده هدف در یک زمان تیراندازی کند. اثرات جنگی این مجموعه چندین برابر بیشتر از اثربخشی هر سیستم دفاع هوایی مدرن در جهان خواهد بود.  

سامانه موشکی پدافند هوایی اس ـ 500 - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه موشکی پدافند هوایی اس ـ 500 + داده نمایی
سامانه پدافند هوایی اس-500 مجهز به رادار فوق العاده قدرتمند از نوع جدید خواهد بود، مسافت کشف و شناسایی دشمن و از بین بردن آن تا 150-200 کیلومتر افزایش می یابد. نوع جدیدی از سکوی پرتاب برای شش لوله در اس-500 مورد استفاده قرار می گیرد: 2 مورد دیگر به لوله های پرتاب استاندارد 4 تایی اضافه می شود. 

در تاریخ 15 فوریه 2013 یک شهاب سنگ با قطر حدود 20 متر در مجاورت چلیابینسک سقوط کرد. در فرایند سقوط، قسمتهایی پراکنده شد که به تیرهای آتشین روشن تبدیل شدند. دانشمندان تخمین می زنند که شهاب سنگ با سرعت 67.600 کیلومتر در ساعت، یعنی تقریباً 18 کیلومتر در ثانیه از جو عبور کرده و انرژی آزاد شده در هنگام تخریب 30 برابر بیشتر از توان بمبی است که بر  هیروشیما فرو ریخته است.

در نتیجه سقوط آن شهاب سنگ بیش از 1000 نفر آسیب دیدند. اما در شبکه های اجتماعی روسی این واقعه "معجزه کاراس- 500" نامیده شد، زیرا، به گفته آنها، آن سنگ آسمانی هنگامی سقوط کرد که که آزمایش سیستم جدید پدافند هواییاس اس-500 انجام شد، که این شهاب سنگ را متوقف کرد و با موفقیت آن را تکه تکه و به لطف آن کره زمین صدمه ندیده است. این داستان چیزی از نوع داستان تخیلی است، ولی افراد زیادی وجود دارند که به آن اعتقاد دارند.

در سپتامبر سال 2018، نخست وزیر روسیه علناً اظهار داشت كه تحقیقات و توسعه اس-500 عمدتاً به اتمام رسیده است. در رابطه با بحران اوکراین، سیاست غرب در قبال روسیه تغییر کرده است که این امر بر اقتصاد آن تأثیر منفی گذاشت. به همین دلیل روسیه مجبور شد سرعت توسعه بسیاری از سلاح ها را کند کند.

با این وجود ، روسیه به منظور داشتن برگ برنده مذاكرات با ناتو، به شدت به استقرار سلاح های بازدارندگی استراتژیك خود پرداخت. اس-500 عمدتاً از اهمیت استراتژیک برخوردار است. اس- 500 به همراه موشک های بالستیکRT-2PM2 ، RS-24  RS-26 ، RS-28 و A-235 و پدافند هوایی A-235 ، یک سیستم دفاعی زمین پایه را ایجاد می کنند که برای تخریب اهداف هوایی طراحی نشده است. برنامه ریزی شده است که سیستم اس- 500 در سال 2020 به بهره برداری برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала