گزارش و تحلیل

پتروشیمی خط مقدم جنگ اقتصادی

© Sputnik / Shiva Abshenasپتروشیمی خط مقدم جنگ اقتصادی
پتروشیمی خط مقدم جنگ اقتصادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشگاه بین المللی ایران پلاست که در آن به عرضه و نمایش محصولات پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن از جمله پلاستیک و لاستیک پرداخته می شودامروز با حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در تهران افتتاح شد.

مهندس بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

مهمترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه نمایشگاه ایران پلاست است که در آن 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی از کشور های ترکیه، روسیه، ایتالیا، هند، چین و ...حاضر اند همچنین شرکت های دانش بنیان با حمایت مستقیم دکتر زنگنه حضور دارند، در حاشیه ی این نمایشگاه روز چهارشنبه شاهد نشست وزرای نفت کشور های اکو نیز خواهیم بود.

الزامات توسعه ی صنعت پتروشیمی شامل خوراک، سرمایه، فناوری و بازار هستند و توسعه ی متوازن زمانی رخ می دهد که در تمام این بخش ها تلاش شود، ما در بخش خوراک 650 هزار بشکه نفت را استفاده می کنیم که در نظر داریم تا سال 1400، این رقم به 1.400 هزار بشکه و در سال 1404 به 1.700 هزار بشکه برسد که مصرف خام نفت را به شدت کاهش می دهد و این موضوع در اقتصاد تاثیر گذار خواهد بود.

در بخش فناوری هم ما به دستاورد های خوبی رسیدیم، به 7 دانش فنی در بخش فرایند دست پیدا کردیم، به زودی اولین پروژه ی پی.وی.ام که تولید پروفیل از متانول است را در یکی از استان های غربی کشور کلید خواهیم زد.

ما در صنعت پتروشیمی ۱۰۸ هزار نفر اشتغال مستقیم داریم و در صنایع پایین دستی ۸۸۰هزار نفر اشتغال زایی داریم که رقم چشمگیری است.

© Sputnik / Shiva AbshenasОткрытие выставки Iran Plast 2019 в Иране.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست - اسپوتنیک ایران
1/2
مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست
© Sputnik / Shiva AbshenasОткрытие выставки Iran Plast 2019 в Иране.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست - اسپوتنیک ایران
2/2
مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست
1/2
مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست
2/2
مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست

دکتر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

این نمایشگاه به مسائل مواد اولیه، تجهیزات و پتروشیمی به خصوص در صنایع پایین دستی توجه می کند.

ارزش تولیدات پتروشیمی در دوره ی آقای خاتمی در سال 1376 یک میلیارد دلار بود و با تلاش فراوانی که انجام شد چه در آن دوران چه پس از آن توانستیم مجموعه ای از طرح ها را با امکان تعامل بین المللی خوبی که داشتیم انجام دهیم تا ارزش این بخش را به بیش از ۱۵ میلیارد دلار برسانیم.

اکنون در دوره ی جهش سوم در صنعت پتروشیمی هستیم و بیشترین سرمایه گذاری ما برای صنعت پلاستیک و اولفین بوده، با اجرای طرح های متعددی که داریم اینخبرخوش را می توان داد که گاز های فلری که از مشعل های ما خارج می شد و برای محیط زیست آسیب زایی می کرد به صفر می رسد و صد در صد استفاده می شود تمامی دستاورد هایی که ایران امروزه بدست آورده در شرایط تحریمی است که بسیار قابل تقدیر و تامل است.

قصد ما این است که علاوه بر استفاده از اتان به عنوان خوراک گازی از خوراک های مایع هم استفاده کنیم و قرار است به ظرفیت بالای ۳۷ میلیارد دلار ارزش محصولات برسیم، که به مفهوم جلوگیری از خام فروشی است و برای ما بسیار سودمند است، ما هیچ محدودیتی در تامین خوراک صنایع پتروشیمی داخلی نداریم و پالایشگاه های ما هم ۵ میلیارد دلار خوراک به داخل فروش داشته اند که نشان دهنده ی پیشرفت صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع در داخل کشور است.

پتروشیمی در شرایط کنونی در خط مقدم جنگ اقتصادی است، پتروشیمی اکنون بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز به کشور نسبت به سایر واحد های اقتصادی داشته و علاوه بر حجم عظیم ارز آوری طرح های نیمه تمامی که در دست این بخش بوده نیز رو به اتمام است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اخبار حملات سایبری به تاسیسات نفتی ایران بیان کرد:

این اخبار به طور کامل کذب است و هیچگونه حمله ی سایبری ای به تاسیسات و پالایشگاه های نفتی ایران رخ نداده، اگر هم اتفاق بیافتد ما به طور کامل آمادگی مقابله با آنها را داریم و سیستم های کشور بسیار هوشیار است تا جلوی این چنین حملاتی را بگیرد، در برخی از نقاطی که نیاز بوده اقدامات پیشگیرانه هم انجام دادیم.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала