گزارش و تحلیل

تسلیحات بی فایده آمریکایی

© AP Photo / Hasan Jamaliتسلیحات بی فایده آمریکایی
تسلیحات بی فایده آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گذشته از بسیاری تحلیل ها که در مورد بمباران اخیر منطقه شرقیه ریاض عربستان توسط پهباد های انصار الله یمن یک تحلیل هست که قطعا بسیاری بر آن متفق القول می باشند و آن تسلیحات بی ارزشی است که آمریکایی ها در اختیار سعودی ها قرار داده اند.

عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات جهان و بالطبع ایالات متحده است و ده ها ملیارد دلار تسلیحات دفاع هوایی از آمریکا خریده اما مشاهده می کنیم که این تسلیحات در مقابل پهباد های بسیار ساده نمی توانند از عربستان سعودی دفاع کنند.

حال اگر قرار بود که دشمنان عربستان سعودی با هواپیما و یا موشک به این کشور حمله می کردند آنوقت چه می شد؟

سوال اصلی این است که آیا واقعا تسلیحاتی که ایالات متحده به عربستان سعودی می فروشد تقلبی است یا اینکه تسلیحات آن ویژگی هایی که باید داشته باشند را ندارند؟

ایرانی ها قبل از انقلاب مدرن ترین تسلیحات آمریکایی را در اختیار داشتند و زمانی که با عراق وارد جنگ شدند بخش بزرگ و شاید بتوان گفت اصلی این تسلیحات به دردشان نخورد چون قطعات یدکی آنها در اختیارشان قرار نداشت و یا اینکه برخی قطعات را کم داشت، برخی می گفتند کارشناسان آمریکایی قبل از فرار از ایران این قطعات اصلی را از هواپیماها و تسلیحات دفاعی آمریکا خارج کردند و تا این تسلیحات کار نکند برخی هم باور داشتند که اصلا این قطعات را در این تسلحیات قرار نداده بودند.

کاهش میزان استخراج نفت در عربستان - اسپوتنیک ایران
کاهش میزان استخراج نفت در عربستان

علیرغم اینکه عربستان سعودی همپیمان و حتی در برخی موارد سرسپرده آمریکا به حساب می آید ولی احتمالا آمریکایی ها هیچ وقت به سعودی ها اطمینان ندارند و تجربه انقلاب اسلامی در ایران را نمی توانند فراموش کنند.

آنها همیشه این واهمه را دارند که روزی روزگاری ممکن است مردم عربستان شورش کنند و عربستان هم مانند ایران از جرگه همپیمانان آمریکا خارج شود و یا اینکه پادشاهی بر عربستان حاکم شود که روزی مطیع آمریکا نباشد و از دستورات آن سرپیچی کند.

یکی دیگر از دلایل می تواند این باشد که آمریکایی ها باور دارند سعودی ها هیچ وقت به چنین تسلیحاتی که در اختیارشان قرار می دهند نیاز نخواهند داشت وفقط باید پول این تسلیحات را بپردازد و لا غیر.

حوثی ها مسئولیت حمله به پالایشگاه عربستان را برعهده گرفتند - اسپوتنیک ایران
حوثی ها مسئولیت حمله به پالایشگاه عربستان را برعهده گرفتند

شاید هم آمریکایی ها باور دارند اگر سعودی ها از نظر دفاعی خودکفا شوند دیگر به فکر خرید تسلیحات از آنها نمی افتند و باید همیشه محتاج آنها بمانند.

به هر حال بهانه ای که آمریکایی ها برای چنین اتفاقی معمولا می آورند این است که افسران سعودی توان راه اندازی این تجهیزات را ندارند و سعودی ها باید افسران آمریکایی استخدام کنند تا این تجهیزات را استفاده کنند.

در واقع آمریکایی ها همیشه تلاش دارند سعودی ها را تحقیر کنند و به آنها بگویند که شما نمی توانید امنیت خودتان را تامین کند و به این دلیل باید همیشه وابسته به ما باشید.

برخی هم باور دارند که دلیل این ماجرا این است که کارخانه های تسلیحاتی آمریکا اکثرا وابسته به لابی های قدرتی است که پشت پرده حامی اسراییل می باشند و چون اسراییل در نهایت می خواهد نیل تا فرات را به دست آورد به هیچ وجه نباید تسلیحاتی در اختیار عربستان سعودی و یا هر کشور عربی دیگر قرار گیرد که روزی بتواند خطری برای اسراییل ایجاد کند.

به هر صورت هر دلیلی برای این جریان باشد شاید سعودی ها باید در مورد تسلیحاتی که از آمریکا خریداری می کنند تجدید نظر کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала