گزارش و تحلیل

فقط برای یک سرباز آمریکایی؟

© AFP 2023 / Wakil Kohsarفقط برای یک سرباز آمریکایی؟
فقط برای یک سرباز آمریکایی؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از یک سال است که ایالات متحده علیرغم مخالفت دولت افغانستان مذاکراتی را با طالبان شروع کرده و علیرغم کشته ومجروح شدن هزاران شهروند افغان طی این سال حتی هیچ ترتیب اثری به تقاضاهای دولت افغانستان مبنی بر مطلع شدن از محتوای این گفتگو ها نداده.

البته احتمالا بر عکس شعارهایی که آمریکایی ها حدود بیست سال است سر می دهند و مدعی هستند افغانستان را اشغال کردند تا طالبان را نابود کنند قطعا قبل از شروع این مذاکرات تماس هایی میان آمریکایی ها و طالبان در خفا وجود داشته و در نهایت آمریکایی ها تشخیص دادند که این مذاکرات را علنی کنند.

ظریف: تجاوزگران شکست را بپذیرند و افغانستان را ترک کنند - اسپوتنیک ایران
ظریف: تجاوزگران شکست را بپذیرند و افغانستان را ترک کنند
طبق گفته آقای ترامپ حتی قرار بود که ایشان یک جلسه اعلام نشده با رهبران طالبان در کمپ دیوید داشته باشد.

چند روز پیش در پی عملیاتی که طالبان بر علیه یک مجموعه سرباز آمریکایی وغیر آمریکایی یک سرباز آمریکایی کشته شد تا پرزیدنت ترامپ به یکباره این ماجرا را بهانه کند و مذاکرات را بر هم بزند.

آقای پمپئو در پاسخ به تعدادی از نمایندگان کنگره اظهار داشته بود که طی زمان مذاکرات ایالات متحده به هیچ وجه عملیات خود بر علیه طالبان را متوقف نکرده و تعداد زیادی از اعضای طالبان را کشته.

بعد ایشان توقع دارد که طالبان پاسخ ندهند!

فقط آمریکایی ها حق دارند دیگران را بکشند وحتی در حین مذاکرات تحت فشار وتهدید قرار دهند؟

البته طی چند هفته اخیر زمزمه هایی از اینکه آمریکایی ها از روند مذاکرات ناراحت هستند وزمزمه هایی از طرف آمریکایی ها برای برهم زدن مذاکرات وجود داشت.

طالبان تقاضا کرده بودند که در هرگونه توافقی از آنها به عنوان عمارت اسلامی نام برده شود که به نوعی اعتراف آمریکا به مشروعیت عمارت اسلامی طالبان به حساب می آمد.

طالبان همچنین تقاضا کرده بودند که هر گونه توافقی با آمریکا باید توسط رییس جمهوری و یا حد اقل وزیر امور خارجه ایالات متحده به امضا برسد.

مشخص بود آمریکایی ها نتوانسته اند به خواسته خود برسند و تلاش دارند هر طور شده مذاکرات را بر هم بزنند.

آنها تلاش داشتند دولت افغانستان را بهانه کنند و مدعی شده بودند که دولت افغانستان مخالف گفتگو ها هست.

قطعا وقتی که عملیات طالبان انجام شد و یک سرباز آمریکایی کشته شد آمریکایی ها بهانه بهتری پیدا کردند تا زیر میز مذاکرات بزنند.

جنایت جدید طالبان افغانستان + عکس  - اسپوتنیک ایران
جنایت جدید طالبان افغانستان + عکس
سیستم کاری ای که معمولا تیم آقای ترامپ با همه استفاده می کنند.

آیا به یاد دارد چه سر و صدایی راه انداختند که آقای ترامپ می خواهد با رهبر کره شمالی آقای اون مذاکره و گفتگو کند؟

چه شد؟

هیچ.

مانند همین کار را با بسیاری دیگر انجام داده اند.

آنها را پای میز مذاکره نشانده اند و بعد به بهانه ای زیر میز مذاکرات زده اند.

مشخص است که هدف آمریکایی ها از گفتگو و مذاکره با طالبان رسیدن به نتیجه نبوده بلکه این بوده که آنها را سرگرم کنند تا حد اقل تا زمانی که مذاکرات در حال انجام است به نیروهای آمریکایی آسیب نرسد.

در واقع هدف این بوده که تا زمانی که انتخابات آتی ایالات متحده برگزار شود نیروهای آمریکایی در افغانستان در امان باشند تا آقای ترامپ برای انتخابات مشکلی پیدا نکند.

خرج تراشی آمریکا در افغانستان - اسپوتنیک ایران
خرج تراشی آمریکا در افغانستان
الان هم کاملا مشخص است که زخم آمریکایی ها کجا است و کجا دردشان شدید است.

کشته شدن سرباز های آنها در منطقه.

هر اتفاقی که منجر شود تعداد زیادی تابوت سرباز آمریکایی به ایالات متحده برگردد روی شرایط انتخاباتی رییس جمهوری ای که یکی از شعارهایش خروج از منطقه غرب آسیا بود، منفی می باشد.

همین رفتار آمریکایی ها نشان می دهد که به هیچ وجه برای گفتگو قابل اطمینان نیستند، حد اقل در شرایط فعلی و دولت فعلی ونقطه ضعفشان در حال حاضر در اختیار دشمنانشان در منطقه است.

بدیهی است که امروزه همه دشمنان آمریکا در منطقه جای درد این کشور را پیدا کرده اند ومتوجه شده اند اگر بخواهند آمریکایی ها را از کشورهای منطقه بیرون کنند چه کار باید کنند.

تنها چیزی که می توان گفت مذاکرات با این دولت آمریکا هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала