گزارش و تحلیل

اقتصاد ایران در سایه فشارها و تحریم ها

© Sputnik / Sergey Mamontovاقتصاد ایران در سایه فشارها و تحریم های ۱۶ ماهه
اقتصاد ایران در سایه فشارها و تحریم های ۱۶ ماهه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا ۱۵ میلیارد دلار وام فرانسه در برابر اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران رقم بزرگی است؟

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط  بانک مرکزی ایران در آمد و تولید ناخالص ملی طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ از ۵۵۴۱ هزار میلیارد ریال به ۱۲۳۱۷ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

این در حالیست که در سال ۱۳۹۰، معادل ۱۳۹۷هزار میلیارد ریال از این درآمد را درآمد نفتی تشکیل می دهد و این رقم در سال ۱۳۹۶، ۲۰۰۳ هزار میلیارد ریال  است. 

خط اعتبار 15 میلیارد دلاری اروپا برای ایران + داده نمایی - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
خط اعتبار 15 میلیارد دلاری اروپا برای ایران + داده نمایی

به عبارت دیگر در سال ۱۳۹۰ ، ۲۵ درصد درآمد ناخالص داخلی کشور را نفت تشکیل می داد. این نسبت در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۶ درصد می باشد.

 طبق آمارهای منتشر شده غیر رسمی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۹۷ بیش ۲۰ هزار میلیارد ریال است. که برخلاف رشد این شاخص طی سال های گذشته نسبت به سال پیشین رشد منفی ۴.۹ درصدی را نشان می دهد. بنابراین اقتصاد ایران پس از ثبت چهارسال متوالی رشد مثبت، عملکردی منفی در سال ۱۳۹۷ به جای گذاشته است. سهم عمده این رشد منفی مربوط به گروه نفت و انرژی است که با کاهش ۱۴ درصدی همراه بوده است. این گروه بیشترین تاثیر منفی را در رسیدن به این آمار داشته است.

سایر حوزه های اقتصادی نظیر معدن و خدمات نیز دارای رشد تولید ناخالص داخلی منفی بوده اند. به طور کلی می توان اینطور تحلیل کرد که اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ با رشد منفی با رکود همراه بوده است. در اقتصاد نفتی ایران کاهش درآمدهای نفتی عمده ترین دلیل ثبت این ارقام است. کاهشی که عمدتا ناشی از تحریم های اعمال شده بر اقتصاد ایران در محدودیت های فروش نفت و سایر اقلام صادراتی ست. 

اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران از کجا می آید؟  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران از کجا می آید؟

نکته ای که در مطالعه حساب های ملی ایران می توان دریافت، افت درآمدهای ناشی از صادرات است. عدم امکان نقل و انتقال پولی به دلیل تحریم های نظام بانکی عملا صادرات را غیر ممکن ساخته است.

یکی از حوزه هایی که روند کاهشی در آن به شکل جدی به چشم می خورد، روند سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است. رشد سرمایه گذاری منفی ۵ درصدی در سال ۱۳۹۷ وجود دارد.

آمار رسمی از فروش نفت در حال حاضر توسط منابع مورد تایید منتشر نمی شود اما منابع غیر رسمی و مصاحبه های مقامات دولتی ایران نشان می دهد که فروش نفت ایران به کمترین حد ممکن طی سال های اخیر رسیده است و درآمد دوهزار میلیارد ریالی نفت به همراه صادرات سایر مواد معدنی تقریبا از دست رفته است.  

بر اساس آمار بلومبرگ تحریم های آمریکایی علیه ایران خسارت جدی ۳۵ درصدی به صادرات نفت وارد کرده است. طبق اسناد صندوق بین المللی ارز نفت ۸۰ درصد درآمد مالیاتی به خزانه ایران را تشکیل می دهد. به دنبال کاهش صادرات نفت، پول ایران نیز دربرابر دلار آمریکا ۶۰ درصد کاهش یافته است. 

این سوال هنوز مطرح است که آیا وام ۱۵ میلیاردی فرانسه در سایه فشار ها و تحریم های اقتصادی می تواند برای ایران دری بگشاید؟

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала