گزارش و تحلیل

بزن در رویی سوریه جایی در لبنان ندارد

© REUTERS / Ammar Awadبزن درویی سوریه جایی در لبنان ندارد
بزن درویی سوریه جایی در لبنان ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته نیروهای اسرائیلی باغ هایی در جنوب لبنان را به آتش کشیدند تا مبادا نیروهای مقاومت از این باغ ها به عنوان پوشش برای حمله با آنها استفاده کنند.

اسرائیلی ها توقع داشتند همانگونه که در سوریه و عراق به نیروهای مقاومت حمله می کنند و کسی به آنها چیزی نمی گوید در لبنان هم چنین کاری را انجام دهند اما در نهایت نا باوری با واکنش خیلی تند حزب الله لبنان مواجه شدند و بیش از 40 موشک ضد تانک بر علیه ماشین آلات آنها پرتاب شد که تعدادی نظامی کشته و زخمی هم روی دست آنها گذاشت.

اسرائیلی ها نیز واکنش نشان دادند اما آنهایی که با شرایط جنگی آن منطقه آشنایی دارند به خوبی می دانند این واکنش اسرائیلی ها یک واکنش تدافعی بود تا تهاجمی.

یعنی اگر ساده تر بگوییم به نوعی واکنش از روی ترس بود و نه از روی برنامه ریزی.

حال که شرایط در سوریه مطمئن تر شده و ارتش سوریه در حال شکست دادن تروریست ها می باشد دیگر جبهه مقاومت دلیلی نمی بیند به رفتارهای اسراییل واکنش نشان ندهد.

واکنش آمریکا به درگیری های اخیر حزب الله و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
واکنش آمریکا به درگیری های اخیر حزب الله و اسرائیل
از زمانی که سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که حزب الله به تعدی های اسرائیلی ها به آسمان لبنان واکنش نشان خواهد داد همه نیروهای اسرائیلی در حالت آماده باش قرار دارند و هر لحظه واهمه آن را دارند که حمله حزب الله شروع شود.

حتی طبق برخی گزارش ها آنها از عروسک هایی شبیه به سربازان در ماشین های نظامی و پست های خود استفاده می کنند چون بسیاری از سربازان وحشت دارند در ماشن های نظامی و یا پست های بازرسی حضور پیدا کنند.

در واقع می توان گفت عملیات حزب الله بر علیه اسراییل زمانی که سید حسن نصر الله اعلام کرد حزب الله واکنش نشان خواهد داد شروع شده.

عملا حزب الله این بار جنگ خود را با یک جنگ روانی واقتصادی بر علیه اسراییل شروع کرده بصورتی که طی یکی دو هفته اخیر اسراییلی ها مجبور شده اند تمام امکانات نظامی خود را در حالت آماده باش قرار دهند و همچنین شرایط متشنج منجر شده توریسم تابستانی در مناطق شمالی اسراییل فلج شود.

این ماجرا منجر می شود ضرر های اقتصادی بر اسراییل دو چندان گردد.

همین ماجرای روز گذشته را نیز می توان بر اثر افزایش تشنج در میان سربازان اسراییلی دانست.

لبنان - اسپوتنیک ایران
عربها و واکنش احتمالی حزب‌الله نسبت به اسرائیل
با توجه به اینکه اطراف مزارع شبعا و مناطق مرزی جنوب لبنان عمدتا مناطق کوهستانی و پر از باغ های مختلف می باشد این واهمه برای اسرائیلی ها وجود دارد که هر لحظه از پشت یکی از درخت ها نیروهای حزب الله به آنها حمله کنند و به همین دلیل هم تصمیم گرفته اند با استفاده از بمب های آتش زا این مزارع را به آتش بکشند.

اما متوجه نیستند که همان آتشی که اینور مرز را می تواند بسوزاند آنور مرز را نیز می تواند بسوزاند ودیگر اینگونه نیست که اگر اینها اینور مرز را به آتش بکشند آنور مرز در امان باشند.

ظاهرا حزب الله هم از نوعی موشک ها استفاده کرده که برای اسراییلی ها بسیار حساسبت بر انگیز است.

این موشک های نقطه زن هدایت شونده جزو معدود تسلیحاتی هستند که می توانند تانک های اسطوره ای میرکاوای اسراییل را هدف قرار دهند و نابود کنند.

این موشک ها تنها سلاحی بودند که توان نابودی کامیون های زرهی انفجاری داعش را در مسافت های دور داشتند و منجر شدند که ورق در جنگ بر علیه داعش در سوریه و عراق برگردد.

قبل از اینکه ایران این موشک ها را به همپیمانان خود در سوریه و عراق تحویل دهد بزرگترین سلاح داعش همانا ماشین های انتحاری ای بود که با سرعت به سمت نیروهای مهاجم حرکت می کردند و با منفجر کردن خود به نیروهای مهاجم آسیب می رساندند.

ترس اسرائیل از حملات احتمالی حزب الله - اسپوتنیک ایران
وحشت اسرائیل از حملات احتمالی حزب الله
هیچ موشک زمین به زمین و یا حتی هوا به زمین هم نمی توانست این ماشین ها را هدف قرار دهد چون با سرعت خیلی بالا حرکت می کردند و قدرت مانور بالایی داشتند.

می توان گفت این موشک ها کلید پیروزی و موفقیت نیروهای مقاومت بر علیه داعش به حساب می آمد.

در این درگیری کوچک حزب الله از حد اقل چهل موشک از این نوع استفاده کرد.

اسراییلی ها بخوبی می دانند که این پیغام یعنی چه.

وقتی که حزب الله برای هدف قرار دادن خودروهای معمولی از این نوع موشک ها استفاده کند یعنی زرادخانه اش آنقدر مملو از این نوع موشک ها است که هیچ مشکلی برای استفاده از آنها حتی در مقابل خودروهای معمولی هم ندارد، چون حزب الله می توانست از توپخانه و یا حتی موشک های حمل شونده مانند آرپی جی برای هدف قرار دادن ماشین های اسراییلی ها استفاده کند.

البته میتوان همچنین باور داشت که دلیل جمع و جور کردن درگیری هم همین موشک ها بود.

اسراییلی ها بخوبی متوجه بودند که اگر نیروهایشان بخواهند یک وجب پیشروی کنند با توجه به وجود این موشک ها آسیب پذیری شان بسیار زیاد است پس به نفعشان بود ماجرا را به شکلی خاتمه می دادند و خوب دست به دامن آمریکا و کشورهای اروپایی شدند تا با تحرکات و تماس های دیپلماتیک خود دولت لبنان را مجاب کنند از حزب الله بخواهد به درگیری ادامه ندهد.

اما این بدین معنا نیست که حزب الله کار خود را انجام داده و به ورود اسرائیل به حریم هوایی لبنان واکنش نشان داده چون اینبار شروع کننده اسراییل بود و نه حزب الله.

در واقع اسرائیلی ها خواهان آن بودند که در جا و مکانی که می خواهند درگیری ای ایجاد کنند تا حزب الله نیز واکنش نشان دهند و بعد به حزب الله بگویند "خوب انتقامت را گرفتی جریان را تمام کن".

حال اسراییلی ها با یک چالش جدید مواجه هستند.

اگر حزب الله این تعداد فقط موشک ضد تانک در اختیار دارد که بخواهد با دست و دلبازی از آنها استفاده کنند، چه تعداد موشک های انواع دیگر در اختیار حزب الله است.

با توجه به عمق استراتژیک کوتاه سرزمین های اشغالی حزب الله نیاز ندارد تا موشک های دارای توانمندی حمل محموله های سنگین بر علیه اسراییل استفاده کند کافی است که برخی نقاط حساس اسراییل را نشانه بگیرد و سپس با موشک های نقطه زن آنها را هدف قرار دهد و همین ماجرا می تواند فاجعه بیافریند.

اسراییلی ها همچنین مطمئن شده اند که اینبار اگر یکی بزنند ده تا می خورند و طبیعتا تلاش خواهند کرد از کانال های دیپلماتیک استفاده کنند تا بلکه بتوانند حزب الله را قانع کنند که کوتاه بیاید.

اما نکته اصلی در این است که آیا حزب الله فقط برای ماجرای ورود هواپیماهای بدون سرنشین اسراییلی به حومه جنوبی بیروت می خواهد واکنش نشان دهد یا اینکه تصمیم گرفته تلافی چند سال حملات اسراییلی ها به جبهه مقاومت در سوریه و یا حتی حملات اخیر به عراق را نیز به همین حساب بگذارد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала