گزارش و تحلیل

چرا ایران سفیر انصار الله را به عنوان سفیر یمن پذیرفت؟

© Sputnik / Osama al-Sabahچرا ایران سفیر انصار الله را به عنوان سفیر یمن پذیرفت؟
چرا ایران سفیر انصار الله را به عنوان سفیر یمن پذیرفت؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیگر وقت آن رسیده بود تا تکلیف روشن شود چه کسی بر یمن حکومت می کند، هتل نشین های ریاض وابوظبی یا آنهایی که کنار مردم به مقاومت علیه دشمنان مردم یمن جنگیدند.

با پذیرش سفیر انصار الله به عنوان نماینده مردم یمن در ایران تهران تکلیف را یکسره کرد، ایران هتل نشن ها را به عنوان رئیس جمهوری و رهبر قبول ندارد بلکه آنهایی را که همراه مردم روی زمین از سرزمین یمن دفاع می کنند را قبول دارد.

نماينده انصارلله، سفير جديد يمن در ايران + عکس - اسپوتنیک ایران
نماينده انصارلله، سفير جديد يمن در ايران + عکس
حدود دو هفته قبل طی یک کنفرانس سفرای چند کشور دیگر هم در اجلاسی با نمایندگان انصار الله و با سفیر انصار الله یمن در تهران دیدار کرد، به شکل ضمنی می توان این اقدام را به نوعی پذیرش انصار الله به عنوان نمایندگان مردم یمن دانست.

همچنین اخیرا ایالات متحده که حامی عربستان سعودی در جنگ یمن است از عربستان سعودی دعوت کرده تا با انصار الله در عمان به گفتگو بپردازد و خود ایالات متحده نیز در این گفتگو ها مشارکت داشته باشد.

اگر این تحرکات را با اتفاقاتی که امروزه در عدن پیش آمده و طرفداران عبد ربه منصور هادی از این شهر بیرون رانده شده اند و شهر عدن میان طرفداران منصور هادی و جدایی طلبان جنوب دست به دست می شود را کنار هم قرار دهیم می توانیم تصور داشته باشیم که ظاهرا دیگر همه پذیرفته اند عبد ربه منصور هادی جایگاهی در میان مردم یمن ندارد و باید دنبال راهکار دیگری برای پایان دادن به بحران یمن بود و در این جریان مستقیما عربستان سعودی و ایالات متحده با انصار الله به عنوان نماینده مردم یمن به گفتگو خواهند پرداخت.

همین جریان منجر شده جدایی طلبان جنوب که تا همین چند صباح پیش در کنار عبد ربه منصور هادی بر علیه شمال می جنگیدند به خشم آیند.

البته احتمالا پشتیبان آنها یعنی امارات عربی متحده نیز خشمگین شده که چرا سهمی در این گفتگو ها برایش در نظر گرفته نشده و می خواهد نشان دهد که روی زمین می تواند معادلاتی را که به نفع اش نیست را بر هم بزند.

برگزاری نشست سه‌جانبه برای حل و فصل سیاسی بحران یمن در تهران - اسپوتنیک ایران
برگزاری نشست سه‌جانبه برای حل و فصل سیاسی بحران یمن در تهران
با توجه به این شرایط می توان توقع داشت که کم کم بسیاری از کشورها متوجه شوند که بزودی انصار الله حاکم بر صنعا قرار است توسط مجامع بین المللی به رسمیت شناخته شوند و کم کم همه سفیران انصار الله را به عنوان نمایندگان مردم یمن بپذیرند.

البته نباید توقع داشت که این ماجرا خیلی سریع پیش آید اما کم کم همانگونه که آمریکایی ها دولت افغانستان را دور زده اند و به گفتگو با طالبان روی آورده اند شاهد آن خواهیم بود که دیگر جایگاه دولت عبد ربه منصور هادی کم رنگ شود و بحث گفتگو های یمنی احتمالا در عمان شروع شود.

گفتگو هایی که دیگر جایی برای آقای عبد ربه منصور هادی در آن متصور نمی باشد و احتمالا ایشان قرار است تا آخر عمر در یکی از هتل های عربستان ویا کشورهای غربی زندگی را به سر کند و پاداش کشتار مردم یمن را به این شکل دریافت کند.

علیرغم اینکه جدایی طلبان جنوب توانسته اند طرفداران عبد ربه منصور هادی را چند بار از شهر عدن که پایتخت جنوب به حساب می آید بیرون کنند اما چند سال جنگ ثابت کرده که اگر حمایت عربستان سعودی و امارات از بالا سر جنوبی ها برداشته شود آنها هیچ شانسی برای رویارویی با انصار الله نخواهند داشته و انصار الله به راحتی خواهند توانست مجدد یمن واحد را دست بگیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала