گزارش و تحلیل

زمان حمله حزب الله به اسراییل

© AP Photo / Mohammad Zaatariزمان حمله حزب الله به اسراییل
زمان حمله حزب الله به اسراییل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از شکستن خط قرمز ها و تعرض اسراییلی ها به حومه جنوبی بیروت در کنار حملات مکرر آنها به سوریه و عراق و غزه، دیگر بحث این مطرح نیست که آیا جبهه مقاومت و طبیعتا در راس آنها حزب الله به این حملات پاسخ خواهد داد یا نه ، بلکه بحث مطرح شده این روزها این است که کی حمله انجام خواهد شد.

شاید هم نکات دیگری مبنی بر اینکه چگونه و کجا این پاسخ داده خواهد شد نیز مطرح باشد.

به هر حال اسراییلی ها بخوبی می دانند که اگر در سوریه به حملات آنها پاسخ داده نمی شد به این دلیل بود که دولت سوریه میزبان است و بدون موافقت آن امکان پاسخ دادن وجود ندارد و خوب چون ارتش سوریه تمایل نداشت جبهه دومی با اسرائیل باز کند و تصمیم داشت ابتدا از شر دشمنان داخلی خلاص شود در موارد متعدد حملات اسرائیل به سوریه این کشور دندان روی جگر می گذاشت و پاسخ نمی داد.

طبیعتا نیروهای جبهه مقاومت هم مجبور بودند از نظر دولت و ارتش سوریه تبعیت کنند.

در مورد عراق و لبنان ماجرا بسیار متفاوت است.

درست است که به دلیل بعد مسافت احتمال اینکه الحشد الشعبی عراق بخواهند خود مستقیم پاسخ اسرائیل را بدهند بسیار امری دشوار به نظر می رسد اما با توجه به اینکه این هواپیماها از پایگاه های آمریکایی در عراق بر خواسته اند این حق برای الحشد الشعبی وجود دارد که پاسخ را مستقیم به آمریکایی ها بدهد.

حال با شکستن خط های قرمز در لبنان دست حزب الله هم برای پاسخ دادن به اسراییل نیز باز شده.

حزب الله بخوبی می دانند دلیل این حمله ها و دلیل اینکه اسراییل بلافاصله مسئولیت را گردن گرفت چیست؛  چون آقای نتانیاهو با شرایط بسیار بغرنج سیاسی مواجه می باشد خواهان آن است تا جنگی راه بیافتد تا به بهانه جنگ شرایط اضطراری اعلام کند وکابینه امنیتی راه بیاندازد و انتخابات را برای مدتی به تاخیر بیاندازند.

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله هم رسما اعلام کرد که حزب الله تصمیم به پاسخ گرفته، این بدین معنا است که دیر یا زود حزب الله پاسخ حمله اسراییل را خواهد داد.

خوب اگر این حمله در شرایط فعلی انجام شود قطعا منافع آقای نتانیاهو محقق خواهد شد و اگر هم انجام نشود خطوط  قرمز شکسته و اسراییل به خود اجازه خواهد داد که تعدی های بیشتری را انجام دهد.

با این شرایط چرا دبیر کل حزب الله اعلام کرد که حزب الله پاسخ خواهد داد، در حالی که می توانست فعلا سکوت اختیار کند و بعدا واکنش نشان دهد.

می توان گفت همین سخنان سید حسن نصر الله منجر به آن شده که کل اسراییل این روزها در شرایط متشنج قرار گیرد.

اسراییلی ها بخوبی می دانند سید حسن نصر الله بیخودی حرفی را نمی زند و اگر بزند انجام می دهد و به همین دلیل تا زمانی که حمله حزب الله انجام نشده همه در حالت آماده باش قرار خواهند داشت.

آنهایی که توان مالی دارند از کشور فرار می کنند و آنهایی که این توان را ندارند در پناهگاه ها شب و روز خود را سپری خواهند کرد.

طبق گزارش های میدانی رسانه ها خواب سربازان اسرائیلی که در مناطق هم مرز با حزب الله و یا نیروهای مقاومت مستقر هستند نیز سلب شده و در برخی مناطق مانند مزارع لبنانی شبعا ویا جولان اشغالی سوریه بسیاری از پست های بازرسی خود را از ترس واکنش حزب الله تخلیه کرده اند و شبها هیچ سربازی حاضر نیست در پست های بازرسی اسرائیلی کشیک بدهد.

ارتش اسراییل هم به حالت آماده باش در آمده و بسیاری از نیروهای احتیاط را نیز فرا خوانده وآنها مجبور شده اند کار و کاسبی خود را تعطیل کنند و به ارتش بپیوندند.

آنهایی که با شرایط داخلی اسراییل آشنایی دارند بخوبی می دانند که این شرایط می تواند بزرگترین ضربه را به اقتصاد اسراییل بزند و اقتصاد همان نقطه ضعف اصلی اسرائیل می باشد.

گو اینکه برای حزب الله فرقی ندارد چه طرفی در انتخابات آتی اسرائیل پیروز می شود چون همه جناح ها دشمن حزب الله به حساب می آیند اما به هر حال می توان گفت این شرایط ضربه های بسیار سنگینی را مستقیم به خود آقای نتانیاهو وارد می کند و مشابه این می ماند که حزب الله دفتر شخصی نتانیاهو را هدف قرار داده.

هر چه قدر این شرایط بیشتر ادامه یابد شانس انتخاب آقای نتانیاهو در اسراییل هم کمتر و کمتر می شود چون انزجار اجتماعی بالا می رود.

با توجه به این شرایط می توان گفت امروزه این حزب الله است که با تعیین زمان پاسخ خود به حملات اسراییل بازی را در آنجا در دست گرفته و همین که همه گروه های مقاومت اعلام کرده اند که همزمان با حزب الله در حمله به اسراییل همراهی خواهند کرد فشارهای روانی را بر اسراییلی ها دو چندان کرده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала