گزارش و تحلیل

ظریف برای چه از بیاریتز به پکن پرواز کرد؟

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف برای چه از بیاریتز به پکن پرواز کرد؟
ظریف برای چه از بیاریتز به پکن پرواز کرد؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین فرصت یافت با تمام جزئیات و واکنش غرب به پیشنهاد ایران برای لغو تحریم نفتی در ازای حفظ برجام آشنا شود.

اسپوتنیک - محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از بیاریتز فرانسه که در آنجا در حاشیه دیدار جی 7 با رئیس جمهور فرانسه و وزیر خارجه آن کشور و چند تن از دیپلماتهای ارشد مشاور انگلیس و آلمانی دیدار و گفتگو كرد، وارد پکن شد.

واکنش جالب ترامپ به سفر ظریف به محل نشست جی 7 - اسپوتنیک ایران
واکنش جالب ترامپ به سفر ظریف به محل نشست جی 7
محمد جواد ظریف برای پشتیبانی ازپیشبرد ابتکار خود وارد چین شد. در حاشیه نشست جی 7 در بیاریتز ، مشخص شد که ایران می خواهد صادرات حداقل 700 هزار بشکه نفت ، و به طور ایده آل حداکثر 1.5 میلیون بشکه در روز در ازای توافق با غرب برای حفظ توافق هسته ای 2015 را هماهنگ کند. در ضمن ، چین و هند از میان کشورهایی هستند که می توانند از کشورهای زیر تحریم های آمریکایی حزف شده و این نفت را دریافت کنند.

ایرینا فِدوروا، کارشناس انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک ، این احتمال را بعید ندانسته  در مصاحبه با اسپوتنیک چنین گفت:

 "از قرار معلوم ، به خاطر اینکه  مذاكرات دیپلماتیک بسیار شدیدی در سطح بالا بین كشورهای اروپا و ایران و بین كشورهای اروپا و آمریكا جریان دارد ، ما نمی توانیم این احتمال را نادیده بگیریم كه ایران از یک نوع هرگونه تخفیفی برخوردار شود. کشورهای اروپایی علاقه مند به حفظ معامله هسته ای هستند. دعوت ایران به حاشیه جی 7  فقط گواهی بر این است که اروپا و ایران برای ادامه تجارت نفت علاقمند اند".

ماکرون گفت که چگونه ایده دعوت ظریف به گروه 7 مطرح شد - اسپوتنیک ایران
ماکرون گفت که چگونه ایده دعوت ظریف به گروه 7 مطرح شد
این کارشناس خاطرنشان کرد:

"با وجود تحریم ها ، چین همچنان یکی از مهمترین خریداران نفت ایران است. البته محور مذاکرات ظریف در پکن دقیقاً مسئله حفظ تحویل نفت ایران به چین خواهد بود ، این مهمترین مسئله است. " پکن علاقه مند به ادامه خرید نفت ایران را حفظ کرده و آنرا در مقادیر محدود تهیه می کند. در عین حال ، موضع چین بس محتاط است. چین در تلاش است که هیچ دلیلی برای کاهش روابط  با آمریکا که بدون این هم تنگ است ندهد".

در شرایطی که ایالات متحده حتی برای تماس های رسمی با تهران آماده نیست ، چه نوع پشتیبانی می تواند به ایران ارائه دهد؟ این قضیه در نشست جی 7 نشان داده شد. جی کایون JI KAIYUN  مدیر مرکز  مطالعات ایران در دانشگاه جنوب غربی چین در پاسخ به این سؤال اسپونیک  گفت: " ابتدا باید دو نکته اصلی را مشخص کنیم. اول ، اهمیت روابط چین و آمریکا به مراتب بالاتر از اهمیت روابط چین و ایران است. از نظر استراتژیک فراگیر ، ایالات متحده از هر کشور دیگری در جهان و نه فقط ایران برای منافع چین از اهمیت بیشتری برخوردار است. دوم ، برای اجرای پروژه همکاری چینی "یک کمربند و یک جاده" ، ایران از نظر راه دریایی و در خشکی دارای موفعیت گره ای است. یعنی  چین ضمن پیاده کردن چروژه "یک کمربند و یک جاده" ، قطعاً باید روابط خود را با ایران توسعه داده و حفظ کند.  

این کارشناس چینی پنج حوزه اولویتدار برای حمایت از تهران توسط پکن را مشخص کرد: "اولا ، چین می تواند برای حفظ همکاری دو کشور در رشته جهانگردی با ایران همکاری نزدیکی داشته باشد. ورود سالانه یک میلیون گردشگر چینی به ایران تأثیر مستقیمی بر اقتصاد آن دارد. ثانیا ، دولت چین گسترش سرمایه گذاری و بهره برداری از شرکتهای دولتی در ایران را تشویق خواهد کرد. سوم ، توسعه همکاری های چین و ایران در زمینه آموزش و فرهنگ. چهارم ، چین به طور فعال از حق رأی ایران دفاع می کند ، از انتقاد تهران از ایالات متحده بخاطر تحریم های جامع یک جانبه واشنگتن حمایت می کند. پنجم ، چین حد المقدور هنوز  هم امیدوار است که با کشورهای اتحادیه اروپا همکاری کند تا ایران را از مشکلات خارج کند. به طور کلی ، حمایت چین از ایران عملگرازانه بوده و نشانگر پایه استوار دوستی چین و ایران است". 

وزیر خارجه ایران پس از چین به ژاپن و مالزی سفر خواهد کرد. ظاهرا احتمال تحویل نفت ایران، موضوع  اصلی مذاکرات توکیو خواهد بود. در همین حال ، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ، برگزاری مذاکرات در بیاریتز با وزیر امور خارجه ایران را امکان پذیر ندانست. نخست وزیر ژاپن این کار را نکرد ، شاید از ترس عصبانیت آمریکا. هر چند که آبه با ظریف روابط خوبی دارد و در آستانه اجلاس گروه 20 در اوزاکا ، وی به تهران پرواز کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала