گزارش و تحلیل

بزرگترین غارت در تاریخ شوروی

© Sputnik / Boris Kaufman /  مراجعه به بانک تصاویر بزرگترین غارت در تاریخ شوروی
بزرگترین غارت در تاریخ شوروی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از روزنامه ال پایس اسپانیا: در سال 1986 ، در اتحاد شوروی بزرگترین غارت در تاریخ آن انجام شد.

حمله مسلحانه گروه جنایتکاران به فروشگاه «مولودِژنی» مسکو  منجر به تلفات جانی چند نفری  شد.

این نشریه در ادامه نوشت: ایگور کنیگین و والری فینییف مدتهاست که با قانون مخالف بودند. آن‌ها به دلیل ناسازگاری رسمی از پلیس اخراج شدند و تصمیم گرفتند سرانجام در مسیر جنایتکاری پیش بروند. آنها با دقت هدف حمله را انتخاب كردند: آنها برای این کار  فروشگاه «مولودِژنی» (ویژه جوانان) را واقع در بخش غربی مسكو انتخاب کردند. همدستشان کنستانتین گُلوبکوف کارمند سابق کا گ ب شد.

این حادثه 14 نوامبر 1986 بوقوع پیوست. لیکن جریان آن از برنامه پیشبینی شده خارج شد. فروشگاه «مولودِژنی» یکی از مراکز معدود فروش لباس های شیک شوروی بود، جایی که افراد علاقمند به پوشاک مد جمع می‌شدند و مبالغ هنگفتی خرج می‌کردند.  روز جمعه، 14 نوامبر، اندکی قبل از ساعت 21 ، یک مینی بوس با سه کارمند خدمات امنیتی «گوسبانک» - بانک دولتی روسیه، در مقابل فروشگاه پارک شد. دو نفر از آنها بیرون آمدند ، پول حاصل شده از درآمد را گرفتند و مینی بوس را بارگیری کردند.

راهزنان آماده بودند. ایگور کنیگین و والری فینییف ، ملبس به اونیفورم پلیس، به ماشین نزدیک شدند، دو نفر کارمند بانک را کشته و سوم را به طور جدی زخمی کرد، که پس از آن آنها یک کیف پول را به سرقت بردند.

در خیابان موازی، یک افسر سابق کا گ ب، کنستانتین گلوبکوف در اتومبیل آبی رنگ «لادا» در انتظار آنها بود، تا آنها را از صحنه جنایت دور کند. عضو چهارم این دارودسته، ستوان سابق یوگنی سوباچف، برای فرار این گروه وظیفه داشت، چند بطری کوکتل مولوتوف و دو نارنجک را پرتاب کند، اما او این کار را نکرد و همه چیز خراب شد.

کودکان روی تاب در یاسنایا پالیانا در کریمه سال ۱۹۷۶ - اسپوتنیک ایران
تفریحات کودکان در دوران شوروی

ورا آلفیمووا، یک گروهبان ارشد پلیس، که شیفت  خود را در فروشگاه به پایان رسانده بود و سلاح خود را تحویل کرد، در ایستگاه وسایل نقلیه در انتظار اتوبوسش بود، با شنیدن شلیک ها، به سمت مینی بوس بانک دولتی دوید. فینییف و کنیگین او را نیز کشتند. سارقین داخل اتومبیل گلوبکوف شده و ناپدید شدند. سرباز سابق سوباچف تصمیم گرفت تا یک اتوبوس را بگیرد و به خانه برود.

جنایتکاران بیش از 330 هزار روبل سرقت کردند. با آن پول ، در آن سالها ممکن بود57 دستگاه خودروی «لادا» محبوب در اتحاد شوروی ، 250 VCR - دستگاه ضبط کاست ویدئو و 30 آپارتمان خریداری کرد. با این مبلغ ، هر یک از سارقین می توانست 55 سال در لوکس ترین هتل سوچی زندگی کند.

تمام پلیس مسکو برای دستگیری گروه جنایتکار به پا خاست. مقام های عالی رتبه، از جمله بوریس یلتسین وارد صحنه جنایت شدند. اما مطبوعات شوروی سخنی درباره این واقعه ننوشتند. عیسی کاستویف ، کارآگاه مشهور آن زمان، که تحقیق در مورد این سرقت ها را بر عهده داشت ، به دلایل سیاسی سکوت مطلق اختیار کرد.

در همین حال، یک اتومبیل حامل سه راهزن و پول‌های غارت شده، از خیابان های مسکو رد شد و سعی کرد توجه ویژه پلیس را به خود جلب نکند و  سرعت مجاز را رعایت می کرد. خودروهای گشتی پلیس، لادای آبی را جستجو می کردند. یکی از آنها موفق شد جلوی آن را بگیرد. تیراندازی رخ داد که در طی آن دو پلیس زخمی شدند. گلوبکوف نیز زخمی شد که دیگر قادر به راندن ماشین نبود. کنیگین    گلوبکوف مجروح را با ضرب گلوله کشت. جسد او در لادا ماند. سپس کنیگین و فینییف تصمیم گرفتند از هم جدا شوند. وزن کیسه با پول نقد، 45 کیلوگرم بود. سارقین نتوانستند آنرا با خود برده و آن را در ماشین مخفی کردند. فینییف با تاکسی به خانه رفت و کنیگین که نمی خواست از پول‌های غارت شده دور شود ، در موتوخانه شوفاژ نزدیکترین ساختمان مسکونی پنهان شد. پلیس او را کشف و محاصره كرد و او خودکشی نمود.

در پرونده مربوطه عیسی کاستویف چند نفر کشته وجود داشت و تقریباً هیچ اثری از کسی نبود. اما فینییف اشتباه کرد. با رسیدن به خانه ، او می‌خواست بداند که دوستش  چه حال دارد، او به آپارتمان کنیگین زنگ زد و با مادرش صحبت کرد. این تماس دیرهنگام محققان را نگران کرد، اگرچه فینییف یک اثبات معتبری از آن  داشت که در زمان جنایت در محل دیگری بود. به گفته وی، او به همراه همسر و پسرش در خانه بوده و خانواده این موضوع را تأیید كرد. اما برخی ناهماهنگی ها وجود داشت. هر چقدر از او می پرسیدیم، او اعتراف نکرد که با مادر کنیگین صحبت کرد. بازپرس گفت: "در نتیجه کار بازپرسان ، فینییف 27 ساله فکر کرد که دو همدست وی قبلاً همه چیز را گفته اند. او نمی دانست که مغز متفکر این عملیات به خود شلیک کرده است و چهارمین عضو باند ، ستوان  سوباچف، حتی مظنون از طرف پلیس نبود.  و فینییف همه چیز را درمیان گذاشت.

پس از حمله به فروشگاه مولودژنی همچنین مشخص شد که سه نفر از جنایتکاران برای اولین بار با هم عمل نکردند. کنیگین 30 ساله یک گروه جنایتکار را سرهم بندی کرد که از کارآفرینان مرفه مسکو باج می‌گرفت و پیش از این وقایع، سه قتل مرتکب شده بود.

قبل از اخراج وی از پلیس به دلیل "سوءاستفاده از اختیارات"، کنیگین بعنوان پلیس، راه را برای شکستن قانون در پیش گرفت. فینییف به دلیل ضرب و شتم زندانیان از پلیس اخراج شد. سوباچف پیش از این به دلیل "استفاده از مقام رسمی خود برای منافع شخصی" از صفوف ارتش شوروی اخراج شده بود. آن‌ها برای «کاربزرگ» به نفر چهارم احتیاج داشتند. کنیگین به یاد گلوبکوف افتاد که قبلاً در دستگاه کا گ ب خدمت کرده بود. در ضمن او اتومبیل خودش را هم داشت.

از بین دو جنایتکار زنده مانده ، فینییف به اعدام توسط  تیراندازی محکوم شد و سوباچف - به 15 سال زندان. در مورد محل فعلی وی هیچ چیزی معلوم نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала