گزارش و تحلیل

دست هایی که رو می شود

© AP Photo / Marcos MorenoA view of the Grace 1 super tanker in the British territory of Gibraltar, Thursday, July 4, 2019
A view of the Grace 1 super tanker in the British territory of Gibraltar, Thursday, July 4, 2019 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک روزنامه محلی جبل طارق به نقل از منابع مطلع حکومتی جبل طارق اعلام کرده اند که وزارت دادگستری ایالات متحده از دادگاه جبل طارق تقاضا کرده بازداشت کشتی گریس ۱ را تمدید کند.

توجه داشته باشید وقتی که انگلیسی ها کشتی روسی گریس ۱ که حامل نفت ایران بود را در تنگه جبل طارق توقیع کردند حکومت جبل طارق اعلام کرد که این توقیف بنا به تقاضای آمریکا و شخص جان بولتون انجام شده.

جهت اطلاع خوانندگانی که از شرایط جبل طارق اطلاع ندارند اینکه این حکومت این دهکده کوهستانی در جنوب اسپانیا یک حکومت خودمختار تحت سلطه انگلیس می باشد و به این ترتیب انگلیسی ها وقتی صلاح بدانند خود وارد عمل می شوند و خود را حاکم می دانند و وقتی که می خواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند نتایج را به گردن حکومت جبل طارق می اندازند.

دقیقا همین ماجرایی که در مورد کشتی گریس ۱ پیش آمده است.

بررسی موضوع توقیف نفتکش حامل نفت ایران در نشست وین - اسپوتنیک ایران
بررسی موضوع توقیف نفتکش حامل نفت ایران در نشست وین

زمانی که این مقاله منتشر شود شاید کشتی گریس ۱ آزاد شده باشد یا اینکه دادگاه جبل طارق و دولت انگلیس به اوامر ایالات متحده تمکین کرده باشند اما اصل ماجرا در این است که این اقدام ایالات متحده ثابت می کند که ماجرای توقیف نفتکش به هیچ وجه قانونی نبوده بلکه به دلایل سیاسی بوده است.

حال که انگلیس هم می خواهد خود را از شر این ماجرا خلاص کند ایالات متحده تلاش می کند اجازه چنین کاری را ندهد تا مشکل جنگ نفت کش ها حل و فصل نشود.

 

تا به حال بهانه این بود که نفتکش به سمت سوریه می رفته و علیرغم اینکه هیچ قانونی برای منع سفر این نفتکش به سوریه وجود ندارد ایران مدارکی مبنی بر اینکه این کشتی به جای دیگری می رود را ارایه داده و حال دیگر بهانه ای برای نگه داری کشتی وجود ندارد.

 

تنها بهانه می تواند کش دادن ماجرای جنگ نفتکش ها برای ایجاد فضای سوء استفاده از طرف ایالات متحده می باشد.

اینکه اسرائیل نیز اعلام کرده که می خواهد به ائتلاف آمریکایی بپیوندد ثابت می کند که از زمان حمله به نفت کش ها در مقابل بندر فجیره امارات تا به حال آمریکایی ها و اسرائیلی ها پشت پرده تلاش داشتند تا شرایط مورد نظر خود جهت اعمال نقشه هایشان را ایجاد کنند.

آنها از همان ابتدا می خواستند شرایط منطقه خلیج فارس و دریای عمان وبالطبع تنگه هرمز نا امن باشد تا بحث ایجاد ائتلاف حمایت از کشتیرانی در تنگه هرمز را مطرح کنند و به این بهانه هم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را بدوشند هم اینکه نیرو به این منطقه اعزام کنند.

 شرط آزادی نفتکش گریس-1 اعلام شد - اسپوتنیک ایران
شرط آزادی نفتکش گریس-1 اعلام شد

این ماجرا همچنین ثابت می کند که همه توطئه ها بدون استثنا توسط ایالات متحده و اسرائیل و شاید هم انگلیس پیاده شده است.

یعنی آنکه به نفت کش های فجیره و یا نفت کش ژاپنی حمله کرد هم همین ها بودند.

همچنین این ماجرا ثابت می کند که تیم بی ۴ که آقای ظریف این عنوان را برایشان عنوان کرده از هیچ اقدامی در بی ثبات کردن منطقه ویا حتی به خطر انداختن جان افراد بی گناه جهت اجرای نقشه های خود دریغ نمی کنند.

بر کسی پوشیده نیست که ایرانی ها می توانستند به جای یک کشتی انگلیسی ده تا کشتی انگلیسی را در دریای عمان و یا تنگه هرمز و یا خلیج فارس توقیف کنند و بهانه های زیادی هم برای انجام این کار در اختیارشان بود اما برای اینکه امنیت منطقه به خطر نیافتد و تشنج بالا نرود به توقیف یک نفتکش اکتفا کردند.

اگر هم انگلیسی ها به دستور آمریکایی ها عمل نمی کردند و توقیف نفت کش ایرانی را ادامه نمی دادند چه بسا اصلا ایران تمایل نداشت وارد این بازی شود و اصلا حتی تمایل نداشت که به تلافی توقیف نفتکش حامل نفت ایران یک نفتکش انگلیسی را توقیف کند.

 

طبق گفته وزیر امور خارجه آمریکا، ایالات متحده از ۶۴ کشور تقاضا کرده که به ائتلاف آنها بر علیه ایران بپیوندند اما به جز یکی دو کشور هیچ کشوری حاضر نشده با آنها همکاری کند و به همین دلیل هم آنها به دنبال کش دادن ماجرا و طبیعتا وادار کردن ایران به واکنش نشان دادن هستند تا بلکه واکنش ایران بتواند بهانه ای برای تشویق کشورها به عضویت در این ائتلاف گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала