گزارش و تحلیل

آیا دوران مستعمره شدن انگلیس فرا رسیده؟

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniآیا دوران مستعمره شدن انگلیس فرا رسیده؟
آیا دوران مستعمره شدن انگلیس فرا رسیده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای چندین قرن انگلیسی ها بسیاری از کشورهای جهان را استعمار کردند و هر آنچه این کشورها از منابع خدادادی داشتند را به یغما بردند اما ظاهرا امروزه شرایط معکوس شده و حکام انگلیس به سمت و سویی پیش می روند که این کشور به مستعمره آمریکا تبدیل شود.

روزی روزگاری شاید هیچ کس در جهان باور نمی کرد انگلیسی که با قلدری شاه ایران را جابجا می کرد و با پنج کشتی ارتش شاهنشاهی را شکست می داد به قدری ذلیل شود که ایرانی ها برای تلافی تصرف کشتی ای که حامل مواد سوختی شان است به یک باره چند کشتی انگلیسی را در خلیج فارس توقیف کنند و ناوهای انگلیس به تماشا بشینند.

شاید هم هیچ کس روزی نمی توانست باور کند که بریطانیای کبیر که از آمریکا گرفته تا هند و چین را استعمار کرده بود آنقدر صغیر شود که امروزه به سمت تبدیل شدن به مستعمره ایالات متحده برود.

بریتانیا در خاموشی فرو رفت
 - اسپوتنیک ایران
بریتانیا در خاموشی فرو رفت
اگر با دقت به روند سیاسی رو به روی انگلیس و خط و مشی سیاستمداران ارشد این کشور نگاه کنید می بینید که شرایط انگلیس به سمت و سویی پیش می رود که این کشور بیش از پیش وابسته به آمریکا شود و در نهایت به مستعمره غیر رسمی ایالات متحده در اروپا تبدیل شود.

در حالی که دیگر کشورهای اروپایی دست و پا می زنند تا از زیر سلطه آمریکا خارج شوند انگلیسی ها به سمت و سوی جدایی از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافق منطقی در مورد شرایط اقتصادی می روند.

شرایط اقتصادی ای که بقای انگلیس به آن وابسته است و ایالات متحده تلاش دارد انگلیس ها را قانع کند بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شوند تا بیشتر محتاج آمریکا باشند و مشاهده می کنیم برخی سیاستمداران انگلیسی مدعی می باشند که ورود به اتحادیه تجاری با آمریکا می تواند برای انگلیس سود آور تر از حضور آن در اتحادیه اروپا باشد.

انگلیسی ها همچنین امیدوار هستند مانند شغال کنار آمریکایی ها زندگی کنند و ته مانده غذاهای آمریکایی ها به آنها برسد و به همین دلیل خود را با ایران درگیر کرده اند تا بلکه بتوانند سهمی از کیک بزرگی به نام خاورمیانه داشته باشند.

ظاهرا آقای جان بولتون در سفر خود به انگلیس تلاش کرده مسئولین انگلیسی را قانع کند هرچه سریعتر از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق خارج شوند و تحت قیمومیت ایالات متحده قرار گیرد.

کار انگلیسی ها به جایی رسیده که با طناب آقای بولتون به ته چاه بروند.

حتی ماجرای جنگ نفت کش ها میان ایران و انگلیس و واکنش آمریکا به تقاضای کمک ایالات متحده کافی نبود تا مقامات انگلیسی متوجه شوند چه در انتظار شان است.

نقشه آمریکا برای انگلیس - اسپوتنیک ایران
نقشه آمریکا برای انگلیس
دیگر یک واقعیت پر واضح است که انگلیسی ها به دستور آقای جان بولتون اقدام به توقیف کشتی گریس 1 در تنگه جبل الطارق نمودند و وقتی که ایرانی ها کشتی انگلیس ستلا امپرو را در خلیج فارس توقیع کردند و در پایخ به تقاضای کمک انگلیسی ها از آمریکا آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده به صراحت گفت که انگلیسی ها باید خود از کشتی های خود حفاظت کند.

یعنی به قول معروف دست آنها رد در پوست گردو گذاشتند و همانجا ترکشان کردند.

حال معلوم نیست که با این شرایط چگونه برخی سیاست مداران در انگلیس هنوز به آمریکایی ها اطمینان دارند و هنوز حاضر هستند در خط و مشیی که آمریکایی ها ترسیم می کنند سیر کنند.

تنها تحلیل می تواند این باشد که آمریکایی ها با سیاست های ماکیاولستی خود کاری کرده اند تا برخی از سیاستمداران اانگلیسی را به عوامل خود برای استعمار انگلیس تبدیل کنند و فعلا این سیاست مداران به قدرت رسیده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала