گزارش و تحلیل

دولتی که حتی زیر پای خود را نمی تواند حفظ کند می خواهد حکومت یمن را دست بگیرد؟

© AFP 2023 / Ahmad Al-Bashaدولتی که حتی زیر پای خود را نمی تواند حفظ کند می خواهد حکومت یمن را دست بگیرد؟
دولتی که حتی زیر پای خود را نمی تواند حفظ کند می خواهد حکومت یمن را دست بگیرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درگیری های اخیر یمن میان طرفداران عربستان سعودی از یک طرف و طرفداران امارات عربی متحده از طرف دیگر به نوعی یک فاجعه تمام عیار برای رئیس جمهوری مستعفی یمن عبد ربه منصور هادی به حساب می آید.

تنها مطلبی که توسط طرفداران آقای هادی مطرح شد این بود که دولت آنها توسط مجامع بین المللی مورد تایید است در حالی که دیگران مورد تایید مجامع بین المللی نمی باشند.

ترجمه این صحبت ها یعنی حتی اگر ما روی زمین هم نه جایگاه و نه قدرت داشته باشیم و توسط مردم یمن هم مورد قبول نباشیم چون از طرف خارجیها و با پول عربستان سعودی مورد حمایت هستیم پس باید حکومت کنیم و مردم یمن حق ندارند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

از زمان تصرف شهر عدن تا به حال آقای عبد ربه منصور هادی به صورت نماندین چند باری به این شهر سفر کرده اما هیچ وقت نتوانسته در این شهر اقامت داشته باشد.

رهبر جدایی طلبان یمن با مذاکرات صلح در ریاض موافقت کرد - اسپوتنیک ایران
رهبر جدایی طلبان یمن با مذاکرات صلح در ریاض موافقت کرد

هم ترس و واهمه عبد ربه منصور هادی از اقامت در عدن و هم شکست های اخیر طرفداران وی و طرفداران عربستان در عدن نشان می دهد که نه آقای هادی و نه عربستان سعودی توانسته اند طی پنج سال اخیر جایگاهی برای خود در میان مردم یمن بسازند و نفرت و انزجار از طرف مردم یمن نسبت به عبد ربه منصور هادی آنقدر زیاد است که حتی نیروهای به اصطلاح وفادار به او حاضر نیستند جانشان را برای دفاع از کاخ به اصطلاح ریاست جمهوری فدا کنند و کاخ را بدون جنگ و خونریزی به نیروهای مخالف تحویل دادند.

روز گذشته تصاویری را یکی از رسانه های اروپایی مشاهده می کردم که طی آن برخی یمنی های مهاجم بر علیه نیروهای وابسته به آقای عبد ربه منصور هادی فریاد می زدند :"اینها اشغالگر هستند و باید از یمن خارج شوند".

قطعا منظور آنها نیروهای وابسته به آقای عبد ربه منصور هادی که بیشتر از مزدوران خارجی تشکیل شده اند بوده.

شاید باور اش سخت باشد اما آقای عبد ربه منصور هادی حتی آنقدر در میان مردم یمن طرفدار ندارد که بدون مزدوران سومالی و پاکستان و سودان و ... بتواند در یمن بماند.

بعد ایشان مدعی است حاکم حکومتی است که مورد تایید مجامع بین المللی می باشد و با انصار الله که همگی از مردم یمن هستند می جنگد.

آیا واقعا حکام عربستان سعودی و عبد ربه منصور هادی تصور می کنند که پس از قتل عام هزاران نفر و آواره کردن صدها هزار یمنی می توانند دل مردم را به دست آورند؟

دقیقا همان ذهنیتی که آمریکایی ها قبل از حمله به افغانستان و یا عراق داشتند.

البته این شکست فقط یک شکست برای عبد ربه منصور هادی به حساب نمی آید بلکه یک شکست برای عربستان سعودی نیز به حساب می آید.

تصرف کاخ ریاست جمهوری یمن توسط نیروهای جنوب - اسپوتنیک ایران
تصرف کاخ ریاست جمهوری یمن توسط نیروهای جنوب

اگر عربستان سعودی این همه هزینه که برای کشتار مردم یمن کرده بود را هزینه کمک به مردم یمن می کرد قطعا امروزه یک جایگاه مردمی بسیار خوبی را در این کشور داشت اما می بینیم که حتی طرفداران امارات عربی متحده که تا همین چند روز پیش متحدین عربستان به حساب می آمدند مثل آب خوردن طرفداران عربستان را از عدن بیرون راندند.

گویند مشت نمونه خروار.

عربستان سعودی که در یمن با چنین شرایطی مواجه است آیا واقعا توقع دارد روزی بتواند انصار الله که ده ها برابر قدرتمند تر از طرفداران امارات در یمن هستند را شکست دهد.

آیا واقعا حکام عربستان سعودی باور دارند که ممکن است با این شرایط روزی برسد که آنها بخواهند در مقابل برادر بزرگتر انصار الله یعنی ایران در منطقه قد علم کنند.

بد نیست سیاستمداران تندرو عربستان سعودی مقداری به خود آیند و متوجه شوند که جایگاه شان از نظر قدرت کجای جدول قرار دارد و خود را با آنهایی که قویتر از آنها هستند درگیر نکنند.

معیار جدول قدرت بر اساس تسلیحاتی که از آمریکا خریداری می شود و یا ثروت به دست نمی آید بلکه معیار جدول قدرت بر اساس به اصطلاح عامیانه جگر سربازان است.

اگر تسلیحات می توانست برای کسی قدرت و یا جایگاه ایجاد کند مطمئن باشید بر اساس همه معیارهای نظامی الآن صدام حسین بر ایران حکومت می کرد.

اگر هم در یمن امروزه انصار الله پنج سال جلوی عربستان سعودی و ایالات متحده و اسرائیل و ... ایستاده اند به دلیل تسلیحاتی نیست که در اختیار دارند بلکه به دلیل مردانگی ای است که اینها دارند و دیگران ندارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала