گزارش و تحلیل

دیه ی ماده 3 برابر نر

© AFP 2023 / Jean-Christophe Verhaegenیوزپلنگ
یوزپلنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مصوبه ی شورای عالی محیط زیست پیش بینی شد که اگر شکارچی حیوان ماده ای را شکار کند 3 برابر حد معمول باید مجازات شود چرا که هر حیوان ماده می تواند 7 تا 8 فرد را به گونه ی خود اضافه کند.

شکار گونه های زیستی نادر و یا در معرض انقراض یکی از مشکلاتی است که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشور های جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 در این رابطه خبرنگار اسپوتنیک در تهران با دکتر حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست صحبت کرد. وی گفت:

ما همزمان دو راهکار را پیش می بریم، یکی جلب مشارکت مردم و دیگری افزایش امکانات و نظارت سازمان محیط زیست است. در بخش اول برنامه ریزی ما در صدد هستیم که جوامع بومی و محلی را برای مشارکت در حفاظت از محیط طبیعی و گونه های طبیعی تشویق کنیم تا در حقیقت سودی را از این موضوع داشته باشند. ما پس از بررسی های بسیار زون هایی را برای مقاصد تفرجی در نظر گرفتیم و طرح های طبیعت گردی را در این محدوده ها افزایش دادیم. مورد بعدی که مردم می توانند در آن با محیط زیست همراستا باشند، طرح های حفاظت مشارکتی است مانند قرق هایی که برای حفاظت از یک گونه رخ می دهد مانند قرق بخشی از رودخانه ی هراز برای نجات گونه ی بومی آن که ماهی قزل آلای خال قرمز است و از بین بردن گونه ی مهاجم آن که ماهی قزل آلای رنگین کمانی است و از پرورش ماهی ها به رودخانه وارد شد.

CC0 / Pixabay / قزل آلای رنگین کمانی
دیه ی ماده 3 برابر نر - اسپوتنیک ایران
قزل آلای رنگین کمانی

در بخش دوم طرح افزایش تعداد محیط بانان را داریم که حدود سالی 300 محیط بان به نیرو های محیط بانی افزوده می شود تا زمانیکه تعداد این عزیزان به دو برابر تعداد فعلی برسد، همچنین امکانات را برای محیط بانی افزایش خواهیم داد  که از چندی پیش این طرح آغاز شده از وسایل اطفاء حریق تا وسایل حمل و نقل، و همچنین در ادامه به وضعیت معیشت محیط بانان گرامی پرداختیم. در حال حاضر بالای 80 درصد از محیط بانان 35 درصد مزایای مشاغل تخصصی را دریافت می کنند همچنین حقوق آنها تا حدودی ترمیم شده است.

 

بحث بیمه ی این نیروهای پر اهمیت کشور در لایحه ی حمایت از محیط بانان مطرح شده بود و تحت پوشش بیمه ی تکمیلی قرار گرفتند که 4 نوع بیمه برای محیط بانان و خانواده ی آنها در نظر گرفته شد شامل بیمه ی مسئولیت، بیمه ی درمانی و بیمه ی آتش سوزی، بحث تصویب لایحه ی حمایت از محیط بانان و جنگل بانان نیز نکته ی دیگری بود که به آن پرداختیم که به لایحه ی حمایت از یگان حفاظت دستگاه های اجرایی تغییر نام داد و احتمالا باز به نام سابق خود باز می گردد.

 

وی در ادامه افزود:

حدود 18 برابر میزان جرایم در نظر گرفته شده در ماده های 11 تا 14 قانون شکار صید افزایش پیدا کرده، همچنین خسارت وارده به حیات وحش را نیز 50 درصد افزایش دادیم، علاوه بر این جرایم برخی گونه هایی که مورد تهاجم بیشتری بودند و می توان گفت در خطر بیشتری قرار داشتند مانند قوچ، میش و آهو را 100 درصد افزایش دادیم، برخی از گونه ها هم که ارزش اکولوژیکی خاصی داشتند مانند گربه سانان کوچک ما (گربه شنی) یک درجه بالاتر آمدند و جرایم آنها دو برابر شد.

موضوع دیگری که برای اولین بار است در طرح ها مطرح شده، افزایش جریمه ی حیوان ماده بود یعنی در مصوبه ی شورای عالی محیط زیست پیش بینی شد که اگر شکارچی حیوان ماده ای را شکار کند 3 برابر حد معمول باید مجازات شود چرا که هر حیوان ماده می تواند 7 تا 8 فرد را به گونه ی خود اضافه کند.

 

لازم به ذکر است در قوانین جمهوری اسلامی ایران به استناد ماده ی 680 قانون مجازات اسلامی آمده است که اگر کسی به صورت غیر قانونی و بدون مجوز اقدام به صید و یا شکار جانوران و یا حیوانات وحشی حفاظت شده نماید، به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از 1.5 میلیون ریال تا 18 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала