گزارش و تحلیل

حمایت امارات از ایران در تنشهای تنگه هرمز

© AFP 2023 / EBRAHIM NOROOZI / JAMEJAM ONLINEتوقف حمل و نقل نفت از طریق تنگه هرمز
توقف حمل و نقل نفت از طریق تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشور امارات علی رغم پافشاری مایک پومپئو برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز، گامی به سوی تهران برداشت.

اسپوتنیک - سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران به منظور توسعه روابط دیپلماتیک و تحکیم انتظامات مرزی با فرمانده گارد ساحلی کشور امارات دیدار و ضمن خوشامدگویی به «محمدعلی مصباح الاحبابی»  و هیئت همراه اظهار داشت: تعریف همسایگی در دین اسلام تعامل و مهربانی است؛ جمهوری اسلامی ایران روابط دیرینه و تاریخی با کشور امارات متحده عربی در سطوح و موضوعات مختلف به صورت صمیمانه داشته که این ارتباط هم اکنون بین سرمایه گذاران، صیادان و تجار ادامه دارد.

فرمانده مرزبانی ناجا منطقه استراتژیکی خلیج فارس و دریای عمان را متعلق به مردم منطقه دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم سایر کشورها، امنیت منطقه را خدشه دار کنند؛ بلکه باید جلوی جولان و منفعت طلبی آنها در منطقه گرفته شود.

فرمانده گارد ساحلی کشور امارات بر ارتقای روابط مرزی تأکید کرد و گفت: اقدامات مشترک و هماهنگی‌ها باید مستمر باشد تا امنیت تجارت و سلامت دریانوردی حفظ شود. مداخله بعضی از دولت‌ها در خطوط اول دریانوردی، ایجاد کننده مشکل در منطقه است که با روابط حسنه، باید امنیت را در خلیج فارس و عمان برقرار کنیم.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با سید هادی افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی در مورد چگونگی تغییر سریع قطب نمای سیاسی امارات و چشم انداز های بهبود روابط با ایران به گفت و گو نشست. به عقیده وی، این رویکرد امارات چند دلیل مهم را داشت.  

جنگ یمن

چه اتفاقی افتاده است که امارات، که اولین و حاضرترین کشور در کنار عربستان سعودی در جنگ یمن بود، اکنون اصرار به خروج از این جنگ دارد؟ چند عامل داخلی و منطقه‌ای هم در ابعاد نظامی و هم در ابعاد امنیتی و سیاسی رخ داده است. در ابعاد نظامی، جنگ یمن وارد سال پنجم خود شده است و امارات به عنوان یک کشور کوچک و دارای درآمد محدود، نمی‌تواند دیگر در مقابل هزینه هنگفت جنگ یمن ایستادگی کند. علاوه بر این امارات هیچ دورنما، افق روشن و امیدی نیز به خاتمه این جنگ به نفع خودشان نمی‌بیند و اختلافات جدی نیز با سعودی‌ها در این جنگ دارند که بعضی از آن‌ها را پنهان می‌کنند و نمی‌گذارند ظاهر بشود ولی از درگیری‌ها میان طرفین می‌توان فهمید که دو کشور دارای اختلافات جدی هستند.

نمونه‌ای از این اختلافات در بحث تصرف برخی از نقاط حساس مانند بنادر، آبراههای جنوب یمن و خلیج عدن توسط امارات و سرمایه‌گذاری این کشور در این اماکن، خشم سعودی‌ها را برانگیخته است. نمونه دیگر اختلافات اماراتی‌ها با برخی گروه‌های اخوانی سلفی است که عربستان سعودی به دلیل کمبود نیرو با آنها تفاهم نموده است تا در نبرد‌های زمینی به نیروهای این کشور کمک کنند.

علاوه بر این، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله به امارات و عربستان تهدید کرد و اظهار داشت که آنها 300 هدف شناسایی نمودند و به زودی آن را بمبران خواهند کرد. اماراتی ها احساس خطر کردند و به مکاتبه با حوثی ها پرداختند و آمدگی برای خروج نیروهای خود از یمن اعلام نمودند. 

اختلافات دبی و ابوظبی

مسئله مهم دیگر در این میان، اختلافات جدی موجود بین محمد بن راشد، ولیعهد دبی و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی است. حتی ولیعهد دبی به ولیعهد ابوظبی گفته است که شما ما را در این جنگ به کجا می‌برید و ما چه سودی از این جنگ می‌‎بریم؛ جز اینکه این جنگ فقط برای ما زیان دارد. اگر حوثی‌ها دو موشک به دبی یا ابوظبی شلیک کنند، تمامی سرمایه‌گذاری ما از بین می‌رود.

حوادث خلیج‌ فارس

پس از انفجار 4 نفتکش در الفجیره امارات، این کشور جرئت این را نداشت که اعلام کند چه کشوری عامل این انفجارها بوده است. از سوی دیگر بحث سرنگونی پهپاد غول‌پیکر آمریکایی در آسمان ایران است که امارات دید که در این مورد آمریکایی‌ها واکنشی نشان ندادند و این در حالی بود که اماراتی‌ها تصور بر این داشتند که با حضور آمریکایی‌ها در منطقه، این کشور در برابر ایران خواهد ایستاد.

 

پهپاد آمریکایی  Global Hawk که توسط ایران سرنگون شد از پایگاه الظفره امارات برخاسته بود و بلافاصله کاردار امارات در تهران احضار شد، بر اساس شنیده‌های من، احضار کاردار و برخورد وزارت خارجه ایران در سطح دیپلماتیک نبوده و به این کشور هشدار داده شده است که اگر بار دیگر به آمریکا اجازه دادید که موشک، پهپاد یا هر چیز دیگری از خاک شما به سمت ایران روانه کنند، بلافاصله و بدون هشدار قبلی به شما حمله خواهیم کرد.

 

علاوه بر امارات که قصد دارد به صورت جدی و سریع روابط خود با ایران را بهبود ببخشد، عربستانی‌ها نیز ممکن است به دنبال این کار باشند، زیرا که آنها احساس می‌کنند در یمن تنها مانده‌اند و چند نامه نیز تاکنون برای ایران فرستاده‌اند، اما از برخورد مامورین انتظامی سعودی در فرودگاه جده با حجاج ایرانی، احساس می‌شود که عربستانی‌ها قصد دارند روابط خود را با ایران نیز نزدیک کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала