گزارش و تحلیل

چرا ایران دیگران را تحریم نمی کند؟

© Fotolia / Curioso Photographyچرا ایران دیگران را تحریم نمی کند؟
چرا ایران دیگران را تحریم نمی کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا آقای جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس تهدید کرده که به دلیل توقیف کشتی متخلف انگلیسی در خلیج فارس انگلیس در حال بررسی اقدامات تنبیهی بر علیه ایران می باشد.

نکته جالبی که در این ماجرا وجود دارد این است که به دلیل تحریم های ایالات متحده اصلا هیج اموالی از ایران در انگلیس وجود ندارد که مورد تحریم و بلوکه شدن قرار نگرفته باشد.

حتی سفارت ایران و دیپلمات های ایرانی در لندن هم مجاز به افتتاح حساب بانکی نیستند چه رسد به دیگر موسسات ایرانی.

حال معلوم نیست که انگلیس کدام اموال ایران را می خواهد بلوکه کند اما به هر حال وزیر امور خارجه این کشور چنین تهدیدی را روی میز قرار داده.

وزیر خارجه بریتانیا: ایران مسیر خطرناکی را پیش گرفته است - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه بریتانیا: ایران مسیر خطرناکی را پیش گرفته است
انگلیس مدعی است چون که اتحادیه اروپا تحریم هایی را بر علیه سوریه وضع کرده و کشتی روسی حامل مواد سوختی ایرانی به سمت سوریه در حال حرکت بوده پس توقیف آن مجاز بوده.

البته هدف این نیست که وارد بحث های حقوقی شویم و بحث کنیم که اصلا تحریم های اتحادیه اروپا به ایران و دیگر کشورها ربط ندارد و فقط محدود به کشورهای اروپایی می باشد و طبق قوانین بین المللی به جز سازمان ملل هیچ کشوری مجاز نیست بر علیه دیگران تحریم وضع کند و بقیه را بخواهد وادار کند که به این تحریم ها تمکین کنند، اما به هر حال ایالات متحده اخیرا این بدعت را جا انداخته و با تخطی از قوانین بین المللی بر علیه ایران و دیگر کشورها تحریم هایی را وضع کرده و خود را داروغه جهان می داند.

واکنش بریتانیا به توقیف نفتکش خارجی توسط ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش بریتانیا به توقیف نفتکش خارجی توسط ایران
حال بحثی که مطرح است این است که طبق همه موازین بین المللی راهکار مقابله به مثل برای همه کشورها محفوظ است.

یعنی هم ایران و هم کشورهایی که مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته اند حق دارند اقدام متقابل انجام دهند وهم ایالات متحده و هم کشورهایی که در تحریم بر علیه آنها با آمریکا همکاری می کنند را مورد تحریم قرار دهند.

وقتی که انگلیس خود را مجاز می داند چون ایالات متحده و یا اتحادیه اروپا تحریم هایی را بر علیه ایران و یا سوریه وضع کرده اند پس کشتی ایرانی را متوقف کند شاید بد نباشد مجلس شورای اسلامی ایران هم قوانین تحریمی ای را بر علیه ایالات متحده و انگلیس وضع کنند.

مثلا قانون وضع کنند این کشورها تحریم هستند و هرگونه داد و ستد با آنها ممنوع می باشد و بر همین اساس تردد کشتی های حامل کالای این کشورها و یا حامل کالا برای این کشورها در حریم آبی ایران را منع کند و یا اینکه اجازه پرواز به هواپیماهای آنها از فراز آسمان ایران را ندهد و...

دقیقا همان کاری را که آنها با ایران انجام می دهند.

مخالفت بریتانیا با حمله نظامی به ایران - اسپوتنیک ایران
مخالفت بریتانیا با حمله نظامی به ایران
وقتی که سازمان ملل هیچ واکنشی نسبت به محدود کردن تردد دیپلمات های ایرانی در نیویورک انجام نمی دهد چرا مثلا ایران نسبت به فرستاده های سازمان ملل در ایران چنین واکنشی را نشان نمی دهد و یا اینکه مثلا مسئول دفتر حفاظت منافع ایالات متحده در ایران که در سفارت سویس مستقر است را محدود به تردد مانند محدودیت هایی که برای نماینده ایران در سازمان ملل ایجاد شده نمی نماید؟

برخی کشورهای مانند انگلیس حتی به دیپلمات های ایرانی اجازه باز کردن حساب بانکی نمی دهند، پس چرا ما در ایران باید به آنها اجازه باز کردن حساب بانکی بدهیم؟

اگر ایران چنین قدمی را بردارد قطعا بسیاری از کشورهای دیگر هم تشویق خواهند شد که چنین قدمی را بردارند و ایالات متحده و کالاهایش را تحریم کنند و آن زمان است که آمریکایی ها متوجه می شوند هیچ رفتا و یا تهدیدی بی پاسخ نمی ماند.

امروزه دلیل اصلی ای که آمریکایی ها شیر شده اند و در بحث تحریم بر علیه دیگر کشورها می تازند این است که دیگر کشورها موضع دفاعی به خود گرفته اند و هر کدام به دنبال حل مشکل خود هستند و قطعا اگر تک تک بخواهند اقدامی را بر علیه آمریکا اتخاذ کنند نتیجه ای حاصل نمی شود اما وقتی دست جمعی دست به چنین اقدامی بزنند قطعا موثر خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала