گزارش و تحلیل

شکستی دیگر: جاسوسان آمریکایی در تور ماموران اطلاعاتی ایران

© Photo / Twitter/Tasnim News Agency شکستی دیگر: جاسوسان آمریکایی در تور ماموران اطلاعاتی ایران
شکستی دیگر: جاسوسان آمریکایی در تور ماموران اطلاعاتی ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ضرباتی که اخیرا وزارت اطلاعات ایران به سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) وارد کرده است موضوع بحث بسیاری از سیاست مداران و رسانه های جهانیست.

 این ضربات شامل  شناسایی ۲۹۰ جاسوس و همچنین دستگیری ۱۷ جاسوس است. سید محمود علوی وزیر اطلاعات ایران  چند ماه پیش طی سخنرانی خود بیان داشت: 290 جاسوس از «سی‌آی‌اِی» در کشورهای مختلف از جمله ایران شناسایی شدند و تبادل اطلاعاتی با کشورهای دوست صورت گرفت و ارتباط آن با منابع به‌هم ریخت و کمیته شکست در آمریکا تشکیل شد و رئیس «سی‌آی‌اِی» این ضربه را تأیید کرد.

صبح روز دوشنبه 31 تیرماه مدیرکل ضدجاسوسی جمهوری اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران، از دومین ضربه وزارت اطلاعات به سازمان سیا خبر داد و گفت: 17 جاسوس تربیت‌یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) شناسایی شده‌اند و احکام این جاسوسان صادر شده است و برخی به‌عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند.

نیروهای این وزارتخانه در تاریخ 28 خرداد سال جاری موفق به انهدام یک شبکه جاسوسی مرتبط با سازمان اطلاعاتی آمریکا شد. جاسوس‌های شناسایی‌شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی، همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به‌عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بوده‌اند.

به نظر می رسد که سرویس اطلاعاتی ایران با موفقیت های خود در بحبوحه تنش های اخیر توانسته است، قدرت و توانایی های خود را به نمایش بگذارد.

آقای علی رضا رضاخواه ، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا در پاسخ به سوالات خبرنگار اسپوتنیک، بر این مسئله تاکید کردند.

- آیا این موضوع تاییدی ست بر موفقیت بزرگ سرویس اطلاعاتی ایران ؟

طبیعتا اعلام اینچنین دستاوردی با این هدف انجام گرفته که این پیام را به طرف مقابل مخابره کنند. البته این بار اول نیست که این اتفاق افتاده است. در ضمن قدرت سرویس های اطلاعاتی ایران نیز برکسی پنهان و پوشیده نیست. در مقابله با ساختار جاسوسی آمریکایی ها ، بارها موفقیت سرویس های اطلاعاتی ایران نشان داده شده است. اما در برخی موارد هم جنگ های روانی و تبلیغاتی از جانب اسرائیلی ها در این زمینه داریم ، که فعالیت های خود را می خواهند نشان دهند. اما طبیعی است که سیستم امنیتی ایران در برآوردهایی که انجام شده همواره از سیستم های قوی و موفق در منطقه محسوب می شود.

- آیا این حوادث و اعلام چنین خبرهایی در چارچوب تنش های اخیر ایران و آمریکا است؟

کشتی انگلیسی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همراهی انگلیس و آمریکا در تنگه هرمز علیه ایران

وظیفه سرویس های امنیتی این است که در هر وضعیتی این شبکه ها را کشف کنند، پس به تنش های اخیر ایران و آمریکا مربوط نمی شود. ولی از طرف دیگر با روی کار آمدن آقای ترامپ و قرار گرفتن خانم جینا هسپل در ریاست سازمان سیا، از آنجا که وی یک افسر عملیاتی است نه یک فرد استراتژیک با نگاه راهبردیست. طبیعی است که این مجموعه امنیتی رویکردش  بیشتر بر مبنای عملیات باشد. آقای ترامپ هم تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا بتواند از طریق فعالیت سرویس های امنیتی خود ضربه ای را به جمهوری اسلامی وارد کند. این فعالیت ها طبیعتا در این دوران تشدید شده است. چه در فضای دیپلماسی و چه اقتصادی و امنیتی و یا حتی سخت ترین قسمت آن یعنی درگیری نظامی ، آمریکایی ها پیش رفته اند. رفتارو روانشناسی دیپلماسی آمریکایی ها به طریقی است که اگر بتوانند در حوزه ای ضربه وارد کنند، یک گام که پیش بیایند و کسی حرفی نزند ، گام دوم را هم برمی دارند. اما جمهوری اسلامی اجازه نمی دهد که خطوط قرمزش به خصوص در حوزه های امنیتی و دفاعی  به راحتی شکسته شود. چه در مورد پهپاد و یا پیشتر از این نظامیان آمریکایی می خواستند مرزها را رد کنند. وقتی رفتار تخاصمی شد ، جمهوری اسلامی ایران این توانایی را دارد که از مرزهای خود دفاع کند و به آمریکایی ها نشان می دهد که با کسی شوخی ندارد. حتی اگر انگلیسی ها هم بخواهند یک رفتار غیر معقول از خودشان نشان دهند و دنبال بهانه های واهی باشند تا به منافع ایران در آب های بین المللی ضربه بزنند، ایران از این توانایی برخوردار است که با همان بهانه هایی که آنها دارند مقابله به مثل کند. ایران می تواند همان رفتار را انجام دهد و با این تفاوت که دستش بازتر است. یعنی سرویس های امنیتی آمریکایی ها خیلی وقت ها در تورهای سرویس های اطلاعاتی ایران هستند. این دستاوردها را هم معمولا اعلام نمی کنند. این یک مورد را اصطلاحا برای بیان موفقیت ها اعلام کرده اند. این مورد به دلیل اینکه همزمان با تمامی تنش های حول ایران در فضای سخت فشار اقتصادی و سیاسی اتفاق افتاده است ، ما شاهد یک جنگ روانی از جانب آمریکا نیز هستیم. نمونه اش دروغی بود که آقای ترامپ چندی پیش در خصوص سرنگون کردن پهپاد ایرانی گفت، نشان دهنده آن است که یک فضای روانی را نیز دنبال می کنند که بتوانند ضربه های حیثتی که خورده اند را جبران کنند. در حالی که موفق نبوده اند ، نیروهای امنیتی و نظامی ایران وقتی دستاوردی دارند کاملا ثبت شده و با مدرک و سند ارائه می شود. آمریکایی ها حتی وقتی رئیس جمهورشان صحبت می کند ، سند و مدرکی نشان نمی دهند. آمریکا ادعا می کند که بزرگترین ، مدرن ترین ساختار نظامی دنیا را دارد، تمام تلاشش این است ، نابودی پهپاد خود توسط نیروهای ایرانی را بتواند تلافی کند. همه اینها نشان دهنده ضعف آن ساختار است که سعی می کند خودش را با جمهوری اسلامی ایران در فضای نظامی مساوی کند.

- این عملیات ها بر برجام و تصور جهانیان از آمریکا چه تاثیری دارد؟

تصویر آمریکا در جهان روبه روز مخدوش تر می شود. در اینجا می توانیم به دیدار چند وقت پیش محمد جواد ظریف با مادورو اشاره کنیم که آقای مادورو به شوخی و طنز گفت که آقای ظریف یک پهپاد در حال رد شدن از اینجاست. این نشان می دهد که حتی در سطح دیدارهای دیپلماتیک هم ،توانایی نظامی آمریکایی ها به یک مضحکه تبدیل شده و طبیعتا این موضوع برای آمریکایی ها باید هزینه بر باشد. از لحاظ اینکه تصویر کلی آمریکا به عنوان یک ابرقدرت تام الاختیار دچار خدشه شده است، مدت هاست در اتاق های فکر ایالات متحده مطرح می شود.

در حوزه برجام هم ایران از خط قرمز های خود کوتاه نمی آید. برجام یک توافق بین المللی بر سر یک موضوع مشخص بوده و طبیعی است که آمریکایی ها تلاش می کنند در مسئله امنیتی هم بگویند چون جنگ برایمان هزینه دارد، عملیات های مخفی انجام داده و به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه می زنیم. رخداد اخیر نشان داد که این کار خیلی هم راحت نیست. به گفته آیت الله خامنه ای رهبر ایران "دوران بزن در رو " تمام شده است. تمام اتفاقات اخیر گویای آن است چه در مورد پهپاد، چه در مورد کشتی نفت کش انگلیسی و فعالیت شبکه جاسوسی آمریکا ، جمهوری اسلامی ایران آنها را بدون جواب نمی گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала