گزارش و تحلیل

احتمال دارد ترامپ دوباره به برجام بازگردد

© AP Photo / Alex Brandonاحتمال دارد ترامپ دوباره به برجام بازگردد
احتمال دارد ترامپ دوباره به برجام بازگردد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان آمریکایی در حال ارائه قطعنامه ای برای بازگشت آمریکا به برجام هستند.

باربارا لی, دیوید پرایس, یان شاکوفسکی سه نماینده مجلس آمریکا با طرح قطعنامه‌ای سعی دارند تا دولت دونالد ترامپ را برای بازگشت به برجام و تنش زدایی با ایران ترغیب کنند.

این سه نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این قطعنامه علاوه بر بازگشت ایالات متحده به توافقنامه برجام، از دولت ترامپ خواهند خواست تا اقدامات فوری را برای جلوگیری از تشدید درگیری و استفاده از دیپلماسی پایدار به عنوان یک ابزار برای حل مشکلات با ایران انجام دهد. در این رابطه با شانس موفقیت این قطعنامه و تغییر شرایط احتمالی در روابط ایران و آمریکا با آقای حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب به گفتگو نشستیم.

پارادوکسی به نام دولت ترامپ  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پارادوکسی به نام دولت ترامپ

شانس موفقیت این قطعنامه را چقدر ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه الان موج مخالفت های داخلی آمریکا مخصوصا بین دموکرات ها و جمهوری خواه ها افزایش پیدا کرده، دموکرات ها اعتقاد دارند که اقدامات تهاجمی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و کره شمالی به انزوای آمریکا منجر شده و دشمنان آمریکا در سطح جهان در واقع افزایش پیدا کردند و لذا اعتقاد دموکرات ها این است که سیاست های دونالد ترامپ در همسویی با عربستان و اسرائیل و امارات و ارسال اسلحه به عربستان برای کشتار مردم یمن در دراز مدت نتیجه بسیار منفی برای آمریکا خواهد داشت و افکار عمومی را علیه آمریکا تحریک خواهد کرد و این موجب خواهد شد که در واقع آمریکا نتواند در سطح جهان تحرک داشته باشد. خطری که متوجه اتباع آمریکا در جهان خواهد شد. دشمنی آمریکا با ونزوئلا با برخی کشورهای آمریکای لاتین و ادبیات نژاد پرستانه دونالد ترامپ در واقع موج نفرت را در سطح جهان علیه آمریکا افزایش داده و به همین دلیل دموکرات ها برای نجات آمریکا و نه شخص دونالد ترامپ در صدد هستند که رئیس جمهور آمریکا را به اتخاد سیاست های معتدل تری وادار بکنند. یکی از این سیاست ها مسئله خروج آمریکا از برجام است که در واقع نقض آشکار قوانین بین المللی است زیرا توافقنامه هسته ای ایران و 5+1 در حقیقت یک توافقنامه بین المللی است و در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و خروج دونالد ترامپ از برجام در حقیقت موجب شده است که دنیا متوجه شود که آمریکا پایبند به قوانین بین المللی نیست و لذا یکی از این طرحهای دموکرات ها طرحی را تصویب بکنند که ترامپ مجبور شود به برجام بازگردد. به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا در طول یکسال گذشته که سعی کرده ایران را تحت فشار قرار بدهد که در واقع به میز مذاکره بازگردد و تحریم های زیادی هم علیه ایران اعمال کرد و علاوه بر خروج از برجام، مانع صدور نفت ایران شده و تحریم های بیشتری اعمال کرد و لذا در واقع الان آمریکا و دموکرات ها به طور مشخص و بعضی از جمهوری خواهان معتدل دنبال این هستند که وضعیت آمریکا را ترمیم کنند و موجب بشود که فشار بیاورند به ترامپ تا برجام را بپذیرد و تحریم ها را بردارد تا بتوان ایران را وادار کرد که به میز مذاکره باز گردد و بنظر می آید که سیاست ترامپ، سیاستی  تهاجمی و پرخاشگرایانه است و باعث شود تا این طرح موفق نباشد و بهر حال رئیس جمهور آمریکا نمی تواند در این شرایط برجام را بپذیرد زیرا این را به مفهوم شکست تلقی خواهد کرد و شانس او برای انتخابات 2020 پایین خواهد آمد.

ترامپ از افزایش محسوس تحریم ها علیه ایران در آینده نزدیک خبر داد - اسپوتنیک ایران
ترامپ: امریکا در صدد تغییر رژیم در ایران نیست

این طرح در صورت تصویب، آیا می تواند ترامپ را وادار به عقب نشینی در سیاست های خصمانه اش علیه ایران بکند؟

این طرح حتی اگر هم تصویب شود، ترامپ با استفاده از اختیارات خاص خودش این طرح را وتو خواهد کرد و سعی خواهد کرد تا انتخابات 2020 این طرح را عملیاتی  نکند و در واقع برجام را نپذیرد و طرحی که ارائه خواهد شد در واقع یک طرحی برای فشار به رئیس جمهور آمریکا است ولی او به خاطر سیاست های تهاجمی خودش این طرح را قبول نخواهد کرد. بهرحال ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و از سال 2015 که برجام امضا شد ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بود. اما شخص دونالد ترامپ به اتحادیه اروپا فشار وارد کرد که با ایران همکاری نکند و بنابراین ایران سیاست مقابله به مثل را اتخاذ کرد و در واقع تعهدات خودش را کاهش داد. ایران تابحال دو گام برداشته است و اگر گام سوم بردارد به مفهوم این است که برجام در واقع هویت و جایگاه خودش را از دست داده و به همین دلیل فرانسه تلاش می کند تا ایران را وادار کند که همچنان به برجام پایبند باشد. اما ایران اصرارش بر این است که اگر برجام نفعی برای ملت ایران نداشته باشد بهتر است که از برجام خارج شود و لذا ایران سیاستی را اتخاذ کرد که در حقیقت اتحادیه اروپا مجبور شود که با ایران همکاری بکند در غیر اینصورت ایران سطح غنی سازی خودش را از سه و نیم درصد به بیست درصد افزایش می دهد.

آینده روابط ایران و آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 به لابی صهیونیستی قول داد که از برجام خارج شود و جولان اشغالی را به عنوان بخشی از اراضی اسرائیل تلقی کند، بیت المقدس(اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل شناسایی کند و تعهد دهد که هیچگاه نگذارد تا دولت مستقل فلسطینی تشکیل شود. ترامپ از برجام خارج شد و تمام تعهدات خودش را عملیاتی کرد. الان هم در صدد است که به نوعی فشارها را بر ایران تشدید کند تا در انتخابات 2020 رای یهودیان آمریکا را کسب بکند و در واقع لابی صهیونیستی را راضی کند و به همین دلیل با هرگونه کاهش فشار بر ایران مخالفت خواهد کرد اما ایران تحت فشار آمریکا تسلیم نخواهد شد و به سیاست های خودش ادامه خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала