گزارش و تحلیل

پابرهنگانی که کمر ثروتمندان را شکسته اند

© AP Photo / Nariman El-Moftyپابرهنگانی که کمر ثروتمندان را شکسته اند
پابرهنگانی که کمر ثروتمندان را شکسته اند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود چهار سال پیش عربستان سعودی جنگی را بر علیه مردم یمن راه اندازی کرد که بر اساس همه معیارها و حساب کتابهای نظامی می بایست طی چند هفته با پیروزی عربستان سعودی تمام می شد اما بر اساس همه این محاسبات این جنگ همچنان ادامه دارد.

اگر تسلیحاتی را که عربستان سعودی از کشورهای مختلف خریداری کرده با تسلیحاتی که مردم یمن در اختیار دارند را بخواهیم مقایسه کنیم می توانیم بگوییم توانمندی تسلیحاتی یمنی ها چیزی حدود یک به هزار نیز نمی باشد.

مضاف بر این عربستان سعودی توانسته با پول خود همه مجامع بین المللی را اجیر کند و تقریبا اکثر مجامع بین المللی امروزه در قبال کشتار مردم یمن سکوت اختیار کرده اند.

شاید معروف ترین ماجرا ها را بتوان سخنان دبیر کل سابق سازمان ملل آقای بان کی مون دانست که به صراحت اظهار داشت چون عربستان تهدید کرده بودجه پرداختی اش را قطع کند این سازمان از محکوم کردن عربستان سعودی برای قتل کودکان در یمن انصراف می دهد.

علیرغم همه این امکانات مالی و تسلیحاتی و سیاسی و اقتصادی و نظامی و … که عربستان در اختیار دارد اما چهار سال است که نیروهایش در گل یمن گیر کرده اند.

به هر حال می توان گفت مردم یمن توانستند ثابت کنند که پیشرفته ترین تسلیحات جهان نمی تواند در مقابل اراده ملت ها کاری از پیش ببرد.

بر کسی پوشیده نیست که تنها کشور حامی یمنی ها ایران است که با هر آنچه در توان دارد تلاش می کند به مردم یمن کمک کند.

آيا ايران علت وتوى مصوبه كنگره درباره يمن بوده است؟ - اسپوتنیک ایران
آيا ايران علت وتوى مصوبه كنگره درباره يمن بوده است؟
با توجه به شرایط محاصره یمن هم می توان گفت کمک های ایران به مردم یمن بسیار ناچیز به حساب می آید و مردم یمن مجبور هستند در اکثر موارد به توانمندی خود وابسته باشند.

در شرایطی که ایران بتواند شاید توانمندی های فنی و تکنولوژی خود را در اختیار مردم یمن برای دفاع از خود قرار دهد.

حتی با همین شرایط مشاهده می کنیم یمنی ها پس از چهار سال جنگ تمام عیار و محاصره اقتصادی و نظامی و … این روزها توانسته اند پهباد ها و موشک هایی را تولید کنند که می تواند تن دشمنانشان را به لرزه در بیاورد.

پهباد هایی که می تواند بیش از هشتصد و پنجاه کیلومتر در خاک عربستان پرواز کند و همه سیستم های دفاعی آمریکایی را پشت سر بگذارد و هدف خود را نابود کند و سپس برگردد.

همین ماجرا منجر شده که رئیس جمهوری ایالات متحده رسما اعلام کند که از ایران تقاضا دارد یمن را ترک کند.

این سخنان نشان می دهد که اولا جنگ یمن جنگ عربستان بر علیه مردم یمن نیست بلکه جنگ ایالات متحده بر علیه یمن است و عربستان واسطه ای بیش نیست، واسطه ای که نتوانسته ماموریت های خود را با موفقیت انجام دهد و حال ارباب مجبور شده تا وارد عمل شود.

ایالات متحده هم بخوبی می داند که ایرانی ها حضور فیزیکی در یمن ندارند و بیش از اینکه حضور فیزیکی داشته باشد حضور معنوی دارد و همین حضور معنوی ایران است که منجر شده یمنی ها بتوانند در مقابل آمریکا و عوامل آن مقاومت کنند و منظور آقای ترامپ هم این است که دیگر ایران حضور معنوی در یمن نداشته باشد.

همین حضور معنوی ایران یا آنچه به عنوان ایدئولوژی از آن یاد می شود منجر شده امروز ایران در سرتاسر منطقه نفوذ داشته باشد و هرگونه تحرکی بر علیه ایران با تهدید به آتش کشیده شدن منطقه روبرو شود.

هر تحلیلگر ساده می تواند بگوید که دلیل اصلی خودداری آمریکا از حمله به ایران این نبود که مثلا آقای ترامپ دل نازک است و نمی خواست یکصد و پنجاه نفر کشته شوند بلکه به این دلیل بود که همه تحلیل های کارشناسی نشان می داد که حمله به ایران می تواند برای آمریکا و همپیمانان اش فاجعه بار باشد و قطعا ایران واکنشی بسیار شدید نشان خواهد داد.

آمریکایی ها بخوبی متوجه هستند که تا زمانی که ایران از تسلیحات دفاعی و همپیمانان مجهز به ایدئولوژی انقلابی در منطقه برخوردار است هر گونه رویارویی با ایران می تواند برای آنها فاجعه بار باشد و بیش از هشتاد هزار سرباز آمریکایی که در منطقه پخش هستند به شکاری برای ایران و متحدان ایران در منطقه تبدیل می شوند علاوه بر اینکه دیگر چاه نفتی سالم نمی ماند تا بتوان اصلا نفت از این منطقه صادر کرد.

آمریکایی ها لحظه ای که تصمیم انجام عملیات بر علیه ایران در واکنش به سرنگونی پهبادشان را داشتند متوجه شدند بر عکس تصورشان به جای اینکه آنها ایران را محاصره کرده باشند این ایران و همپیمانان ایران هستند که آنها را در منطقه محاصره کرده اند.

همین موفقیت مردم یمن در مقابل عربستان سعودی نشان داد که داشتن تسلیحات مدرن امروزه نمی تواند جنگ را به نفع کسی تمام کند بلکه آنچه که می تواند تعیین کننده جنگ باشد اراده ملت ها است و این ملت ها حتی اگر پا برهنه هم باشند با داشتن ایدئولوژی می توانند بر همه ثروت های دنیا چیره شوند.

البته بماند که همین ایدئولوژی منجر به آن شده تا هم ایرانی ها و هم همپیمانانشان بتوانند در زمینه های علمی و ساخت تسلیحات دفاعی آنقدر پیشرفت کنند که فوق مدرن ترین تسلیحات دفاعی آمریکا هم در قبال آنها کارساز نباشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала