گزارش و تحلیل

کشتی نفتی گم شده در آبهای خلیج فارس، اماراتی است یا بریتانیایی؟

© Sputnik / Shiva Abshenasدستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز
دستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تقسیم هزینه های نظامی آمریکا در خلیج فارس، علت اتهام زنی اخیر آمریکا در خصوص ربودن کشتی مفقود شده در خلیج فارس با پرچم پاناما است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، یک فروند کشتی نفتی امارات دو روز قبل در تنگه هرمز ناپدیده شده است. نفتکش ربوده شده "ریاح" بین دبی و شارجه در سواحل شرقی امارات تردد می‌کرد. کشتی نفتکش حامل پرچم پاناما بود و در حال عبور به سمت بندر فجیره در سواحل امارات بود که ناپدید شد. آمریکا ایران را مسئول ربودن این کشتی می داند. آخرین بار این تانکر در تاریخ 13 ژوئن در ساعت 23 دقیقه و 58 ثانیه به وقت محلی دیده شده بود. اخبار منتشر شده در خصوص گم شدن این تانکر در 16 ژوئن منتشر شده است: "این آخرین مکان جغرافیایی تانکر نفتی امارات (تحت پرچم پاناما) است که حدود 44 ساعت پیش از رادار خارج شد". در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با اقای احمد رشیدی متخصص مسایل جغرافیای سیاسی به گفتگو نشسته است. 

ارائه شواهد حاکی از دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها  - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران ایرانی: نفتکش ها به مقصد نمی رسند!

نیت آمریکا از اتهام زدن به ایران در خصوص ربودن کشتی اماراتی در آبهای تنگه هرمز چیست؟ 

به عقیده من این موضوع دو حالت دارد، یکی اینکه در حالت کلی آمریکا دارای سیاست کلی "ایران هراسی" است، به عنوان مثال در برنامه اتمی قصد دارد ایران را غیرقابل اعتماد نشان بدهد. تا بتواند دسترسی ایران را به برنامه اتمی و برنامه های موشکی محدود نماید و گسترش نفوذ ایران در منطقه را کم نماید. اما در این مورد خاص هدف آمریکا این است که با ناامن نشان دادن منطقه طرح پنتاگون در خصوص ایجاد ائتلاف بین المللی در حفاظت از کشتی های نفتی را ایجاد نماید. اگر یادتان باشد آقای ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود اعلام نمود که هزینه های آمریکا در بخش نظامی بسیار زیاد است، در واقع امریکا دارد هزینه های نظامی متحدین خود را نیز متقبل می شود. منظور آمریکا هزینه های نظامی ناتو و کشورهای خاورمیانه است.

 اخیرا در سفری که دونالد ترامپ به ژاپن داشته است اعلام نموده بود که اگر ژاپن مورد حمله قرار بگیرد آمریکا باید از جان و مال خود مایه بگذارد، اما اگر آمریکا مورد حمله قرار بگیرد، ژاپنی ها فقط از تلوزیون های سونی خود این موضوع را تماشا خواهند نمود. در واقع آمریکا می خواهد هزینه های نظامی خود در منطقه خلیج فارس را بین کشورها و متحدین خود تقسیم نماید. در واقع آمریکا این هدف را دارد که اگر این ائتلاف بخواهد تشکیل شود، هزینه های نظامی آن را بین بقیه کشورها مخصوصا کشورهای حوضه خلیج فارس تقسیم نماید. 

инфографика танкер реакция  - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
واکنش جهان به ماجرای تفتکش انگلیس در تنگه هرمز + داده نمایی

انتقاد ترامپ از هزینه های مالی نظامی آمریکا و سو استفاده از این کشور توسط متحدین خود علت اتهام زنی به ایران است. در واقع آمریکا اگر قرار است که با ایران در تعارض باشد، این موضوع هزینه های نظامی این کشور را بالا می برد، از سال گذشته تا کنون هزینه های بسیاری بر سر این موضوع داده است که قصد تقسیم این هزینه ها را دارد.

گفته می شود که این کشتی متعلق به بریتانیا است که پرچم پاناما را حمل می کند، امارات نیز اعلام نموده است که این کشتی اماراتی نبوده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

گفته می شود که این کشتی اماراتی بوده است که با پرچم پاناما حرکت کرده است، ظاهرا" امارات این موضوع را تکذیب کرده است. ظاهرا اگر همانطور که شما عرض نمودید، این حرف درست باشد، بعید نیست که ایران بخواهد یک عمل متقابل در برابر کشتی ایرانی که بریتانیا در تنگه جبل الطارق توقیف کرده است، انجام داده باشد. حتی رهبر ایران امروز صبح اعلام نمودند که ما عمل متقابل به مثل به این اقدام آمریکا انجام خواهیم داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала