گزارش و تحلیل

اگر آمریکا فروش سلاح خود را متوقف کند!

© AFP 2023 / Jewel Samadاگر آمریکا فروش سلاح خود را متوقف کند!
اگر آمریکا فروش سلاح خود را متوقف کند! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مربوط به اینکه آیا ایران حاضر می باشد در مورد برنامه موشکی خود با آمریکا مذاکره داشته باشد یا نه اظهار داشته بود که اول آمریکایی ها فروش سلاح خود به منطقه را متوقف کنند و بعد این بحث را مطرح کنند.

بر کسی پوشیده نیست که مسبب اصلی همه بحران های امروزی در منطقه خاور میانه ثروت های خدادادی ملت های این منطقه می باشد.

آمریکایی ها برای اینکه بتوانند اموال کشورهای منطقه را به یغما ببرند به اختلافات میان کشورهای منطقه دامن می زنند تا بتوانند تسلیحات خود را به این کشورها بفروشند.

اگر هزینه تولید یک موشک مثلا یک هزار دلار باشد آمریکا به راحتی همین موشک را به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به صدها هزار دلار می فروشد و تصور کنید که چه سودی به جیب می زند.

به عنوان مثال سامانه اس 400 روسی که ترکیه خریداری کرده حدود چهارصد ملیون دلار ارزش دارد و بسیار پیشرفته تر از سامانه تاد و یا پاتروت است که به قیمت هایی ما بین دو تا چهار ملیارد دلار به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

نفوذ اخیر پهباد های انصار الله به داخل عربستان سعودی نشان داد که سامانه های آمریکایی حتی نمی توانند با پهباد های دست ساز یمنی ها مقابله کنند.

معمولا آمریکایی ها برای عرضه محصولات خود از سیستم بازاریابی تبلیغاتی استفاده می کنند و خوب با ظاهر سازی خریدار تصور می کند که پیشرفته ترین سامانه را در اختیار دارد و خوب طبیعتا مشتری امکان آزمایش همه سامانه ها را ندارد تا مطمئن شود که آیا واقعا این تسلیحات همان کارهایی را که آمریکایی ها مدعی هستند انجام می دهند یا نه.

می توان گفت ایرانی ها زمان جنگ ایران و عراق تسلیحات آمریکایی را امتحان کردند و متوجه شدند که بخش بزرگی از این تسلیحاتی که از آمریکایی ها خریداری کرده اند به هیچ وجه به دردشان نمی خورد و علیرغم اینکه پیشرفته ترین هواپیماهای آمریکایی وقت را در اختیار داشتند اما به دلیل نبود قطعات یدکی عملا این هواپیماها بلا استفاده بودند.

اگر به درآمد های نجومی کمپانی های آمریکایی نگاه کنید متوجه می شوید که بیشتر این در آمد ها به این دلیل است که مشتریانی مانند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وجود دارند که حاضر هستند مثلا یک تابلوی تقلبی را چهارصد و پنجاه ملیون دلار بخرند حال چه برسد به تسلیحات.

مقداری تبلیغات؛ می تواند کاری کند که اینها هرچه بخواهند بتوانند از این کشورها پول بگیرند.

ظریف: سرانجام نفت خودمان را خواهیم فروخت  - اسپوتنیک ایران
ظریف: سرانجام نفت خودمان را خواهیم فروخت

یکی از دلایل ناراحتی آمریکایی ها از بزرگترین هم پیمان خود در ناتو، یعنی ترکیه، بابت این بود که ترکیه سامانه هوایی روسی خریداری کرد و طبیعتا این ماجرا می تواند تعادل خرید تسلیحات از آمریکا را به هم بزند و خوب وقتی که کشورهای دیگر می توانند مثلا سامانه هوایی بسیار پیشرفته تر از سامانه آمریکایی را به یک پنجم و یا کمتر قیمت بخرند همه به آن سمت می روند و این ماجرا می تواند ضرر بزرگی را به اقتصاد اسلحه سازی آمریکا تحمیل کند.

حال برگردیم به خلیج فارس.

یکی از دلایلی که آمریکایی ها نمی خواهند ایران تسلیحات مدرن موشکی تولید کند نیز این است که اگر ایران در این ماجرا موفق شود قطعا به الگویی برای دیگران تبدیل می شود و ممکن است دیگر کشورهای منطقه و جهان هم به دنبال آن باشند که مانند ایران خود تسلیحات دفاعی خود را تولید کنند.

طبیعتا وقتی که کشورها بتوانند موشک چندصد هزار دلاری را با چند هزار دلار تولید کنند دیگر سراغ تسلیحات آمریکایی نمی روند.

مخصوصا اگر توجه داشته باشید که همین موشک های تولید ایران که آقای برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا فتوشاپ می دانست توانست یکی از سه مدرن ترین پهباد ایالات متحده را با دقت مورد اصابت قرار دهد و سرنگون کند تا ثابت شود که موشک های ایرانی واقعا کارساز است.

امروزه اگر ایالات متحده به ایران حمله نمی کند به هیچ وجه این دلیل نیست که سیاست مداران آمریکایی نمی خواهند این کار را انجام دهند، به این دلیل است که ایران طی دو سه دهه اخیر توانسته تسلیحات دفاعی مورد نیاز خود برای دفاع از سرزمین خود را خود تولید کند، یعنی وابسته به هیچ کشوری نیست که فردا نخواهد قطعات یدکی آن را به ایران بدهد.

در عرف نظامی موشک ها به عنوان تسلیحات بازدارنده به حساب می آیند و آمریکایی ها بخوبی از این ماجرا مطلع هستند.

ظریف: اروپا برای حفظ برجام حاضر به سرمایه گذاری نشده است - اسپوتنیک ایران
ظریف: اروپا حاضر به سرمایه گذاری برای حفظ برجام نشده است

یعنی اینکه این موشک ها برای اشغال کشور دیگری کاربرد چندانی ندارند اما در صورتی که کشوری بخواهد به ایران حمله کند این موشک ها بسیار کاربردی است.

پس آمریکایی ها اگر فعلا ویا بعدا نقشه ای برای حمله به ایران داشته باشند اولین کاری که باید انجام دهند این است که از شر موشک های ایران خلاص شوند، دقیقا همان کاری را که با لیبی انجام دادند.

البته بحث نفوذ ایران در منطقه نیز مطرح است اما چون موضوع مقاله نیست به آن ورود نمی کنیم.

بله، همه فشار های آمریکا برای اینکه از شر موشک های ایران خلاص شود می تواند به این دلیل باشد که آمریکایی ها نقشه های دراز مدتی را در ذهن دارند که بر اساس آن روزی قرار است به ایران حمله کنند و این موشک ها مانع این جنگ و یا حمله هستند.

بدیهی است که ایرانی ها هم بخوبی این را می دانند و به هیچ وجه حاضر نیستند تسلیحات بازدارنده خود را از دست دهند اما ظاهرا آقای ظریف نقطه ضعف آمریکایی ها در این ماجرا را پیدا کرده و انگشت روی آن گذاشته.

یعنی بحث فروش اسلحه آنها به منطقه.

به همان نسبت که ایرانی ها حاضر نیستند اجازه دهند کسی در مورد تسلیحات بازدارنده آنها بحث کند قطعا آمریکایی ها هم حاضر نیستند کسی در مورد تسلیحاتی که به منطقه می فروشند با آنها چانه بزند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала