گزارش و تحلیل

آمریکا می خواهد، تنگه هرمز را امنیتی کند

© AFP 2023 / Karim Sahibگم شدن نفت کش اماراتی در تنگه هرمز
گم شدن نفت کش اماراتی در تنگه هرمز  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا، تنگه هرمز را به تنگه اختلاف ها تبدیل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، یک فروند کشتی نفتی امارات دو روز قبل در تنگه هرمز ناپدیده شده است. نفتکش ربوده شده "ریا" بین دبی و شارجه در سواحل شرقی امارات تردد می‌کرد. کشتی نفتکش حامل پرچم پاناما بود و در حال عبور به سمت بندر فجیره در سواحل امارات بود که ناپدید شد. آمریکا ایران را مسئول ربودن این کشتی می داند. در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی به گفتگو نشسته است. 

گم شدن نفت کش اماراتی در تنگه هرمز  - اسپوتنیک ایران
گم شدن نفت کش اماراتی در تنگه هرمز + تصاویر

اتهام آمریکا به ایران در خصوص ربودن کشتی اماراتی بر چه مبنایی صورت می گیرد و چه خطراتی دارد؟

در وهله اول امارات اعلام کرده است که این کشتی هیچ ربطی به من ندارد و پرچم ما را حمل نمی کند، نه در مالکیت ما است. حدود سه روز است که این کشتی ناپدید شده است. مسئله دوم این است که گقته می شود که این کشتی متعلق به انگلیس است و حامل پرچم پاناما بوده است، اما محموله با امارات را جا به جا می کرده است. جای سوال این است که اگر این کشتی واقعا اماراتی بوده است، چرا اماراتی ها به صورت واضح و روشن اعلام کرده است که این کشتی مربوط به امارات نیست.

مشکل این است که ما می خواهیم بدانیم که مبدا حرکت این کشتی از کجا به چه مقصدی بوده است، به چه صورت ناپدید شده است و چه دست هایی در حال کار است.

آمریکایی ها طبق معمول همیشه این حرف را می زنند و انگشت اتهام به سوی ایران در هر حادثه ای در تنگه هرمز می زنند، خوشان برای خودشان مونتاژ و فوتوشاپ می کنند و همه چیز را به ایران نسبت می دهند. همچنان که کشتی که در بندر الفجیره منتشر شد گفتند، کار ایران بوده است. دو کشتی ژاپنی، همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن منفجر شد و این را کار ایران می داند، (در حالیکه ایران جان خدمه این کشتی را نجات داده اند و به آنها پناه داده اند). 

هشدار برای لغو پروازهای بریتانیا به اروپا - اسپوتنیک ایران
بریتنانیا، به کشتی هایش در تنگه هرمز هشدار امنیتی داد

آمریکا، می خواهد شرایط تنگه هرمز را امنیتی کنند، که بتوانند جامعه جهانی را وادار به ایجاد ائتلاف بین المللی علیه ایران بکنند. آمریکا با کمال تاسف این حوادث را ایجاد می کند تا ایران را تهدید نماید. در حالیکه تا کنون هیچ کدام از اتهاماتی که به ایران وارد کرده اند را نتوانسته اند ثابت کنند.

از سوی دیگر، اماراتی ها که کشتی هایشان در الفجیره منفجر شده است، اعلام نموده اند که ما هنوز نتوانسته ایم بفهمیم که چه کسی این کشتی ها را منفجر کرده است. اکنون در این قضیه نیز امارات اعلام نموده است که این کشتی متعلق به امارات نیست، در حالیکه جالب این است آمریکایی ها تشخیص داده اند این کشتی اماراتی است و ایرانی ها آن را ربوده اند و هیچ مدرکی نیز ارائه نکرده اند.

پیش از این، انگلیسی ها کشتی ایرانی را در جبل الطارق دزدیند، و چون می خواستند به آن پوشش قانونی بدهند اعلام نمودند که چون ایران می خواسته این کشتی را به سوریه بفرستد، ما جلوی این کشتی را گرفته ایم. اما ما اعلام نموده ایم که ما مقابله به مثل می کنیم، و هر جا که خودمان تشخیص می دهیم، حق مقابله به مثل می کنیم. اما اکنون می خواهیم با استفاده از کانالهای قضایی و حقوقی در تلاش هستیم که انگلیسی ها را سر عقل بیاریم و کشتی ما را آزاد بکنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала