گزارش و تحلیل

آمادگی فرودگاه ژوکوفسکی برای صادرات و واردات ایران و روسیه

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر آمادگی فرودگاه ژوکوفسکی برای صادرات و واردات ایران و روسیه
آمادگی فرودگاه ژوکوفسکی برای صادرات و واردات ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس شورای بازرگانی روسیه و ایران در اتاق بازرگانی از فرودگاه ژوکوفسکی در مسکو برای صادرات و واردات به ایران و بالعکس نام برد.

به گزارش اسپوتنیک، نشست مشترک شرکت های دانش بنیان ایران و روسیه امروز در روسیه برگزار شد که در این نشست شرکت های روسی و ایرانی که علاقمند به همکاری های دو جانبه هستند با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند

ولادیمیر آبیدینوف، رئیس شورای بازرگانی روسیه و ایران در اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به تشریح برخی فعالیت های تجاری دو کشور پرداخت.

برای گسترش تجارت بین ایران و روسیه فرودگاه ژوکوفسکی در نظر گرفته شده است - اسپوتنیک ایران
برای گسترش تجارت بین ایران و روسیه فرودگاه ژوکوفسکی در نظر گرفته شده است

برنامه طراحی شده که فرودگاه ژوکوفسکی در مسکو که از طریق این فرودگاه مسافران زیادی از جابجا نمی شود و بیشتر برای انتقال بار مورد استفاده قرار می گیرد، برای صادرات و واردات به ایران و بالعکس مورد استفاده قرار گیرد. بار و محموله ها ابتدا از شمال قفقاز به فرودگاه ژوکوفسکی انتقال داده می شود و سپس از این فرودگاه به ایران ارسال خواهد شد که محموله ها حاوی گوشت گوسفند می باشند. فرودگاه ژوکوفسکی در ادامه به فرودگاهی برای صادرات و واردات به ایران و بر عکس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آبیدینوف تصریح کرد که انتقال از طریق دریای خزر می تواند راحت تر و به صرفه تر باشد، اما انتقال برخی محموله ها با هواپیما راحت تر  است.    

رئیس شورای بازرگانی روسیه و ایران افزود: طرح اختصاص فرودگاه برای صادرات و واردات بین ایران و روسیه حدود چهار سال است در جریان است. البته در حال حاضر از طریق فرودگاه ونکووا، پرواز ماهان ایر  صورت می گیرد که محموله هایی را جابجا می کند، اما فرودگاه مخصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد که در حال حاضر فرودگاه ژوکوفسکی آماده فعالیت در این زمینه می باشد.

آبیدینوف با اشاره به ترس شرکت های روسی برای همکاری با ایران به دلیل مشکلات در زمینه مالی و جابجایی ارز، گفت: سیستم سوئیفت در ایران کار نمی کند، اما هنوز امیدواری به راه اندازی اینستکس وجود دارد و در حال حاضر "میر بیزننس بانک" و "شرکت مالی مشترک ایران و روسیه" فعالیت دارند که در این بین "میر بیزنس بانک" به خوبی در این زمینه فعالیت می کند.

ولادیمیر آبیدینوف افزود: قرادادها بیشتر براساس یورو و گاهی نیز با ارز ملی دو کشور منعقد می گردد، اما بدلیل عدم ثبات ارز در ایران بیشتر یورو مورد استفاد قرار می گیرد و ایران باید به گونه ای این نوسانات را کنترل کند.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در صورت راه اندازی کانال مالی دو کشور، قاعدتا حجم قراردادها و فعالیت دو کشور افزایش خواهد یافت.

آبیدینوف در پایان گفت: در ایران محصولات و فناوری بسیاری وجود دارد که حتی با کشورهای اروپایی و روسیه رقابت می کند و از نظر قیمت، به صرفه تر هستند. به عنوان مثال برخی تجهیزات پزشکی در ایران وجود دارد که ما قصد داریم آنها را وارد کنیم و نمونه آلمانی همین تجهیزات شاید پنج برابر گرانتر از قیمتی باشد که ایران عرضه می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала