گزارش و تحلیل

جنگ نفتکش ها - بهانه ای برای خروج انگلیس از برجام

© REUTERS / Stringerجنگ نفتکش ها - بهانه ای برای خروج انگلیس از برجام
جنگ نفتکش ها - بهانه ای برای خروج انگلیس از برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحران میان نفت کش بریتانیا و اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران، می تواند منجر به جنگ تانکرها شود.
اسپوتنیک - کانال تلوزیونی سی ان ان خبری از تلاش 5 قایق ناوگان نظامی جمهوری اسلامی ایران برای توقف نفتکش بریتانیا در آبهای خلیج فارس دادند، وزارت دفاع بریتانیا این موضوع را تایید کرده است. در حالیکه جناب آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این موضوع را رد کرده است. در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با حسن هانی زاده کارشناس سیاسی و مسائل خاورمیانه، سردبیر سابق آژانس خبری مهر نیوز به گفتگو نشسته است. 
پشت پرده اقدامات در خلیج فارس و نفت کش ها چه چیزی قرار دارد؟ 
قدرانی وزیر دفاع بریتانیا از نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
قدرانی وزیر دفاع بریتانیا از نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس
در واقع آنچه انگلیس و آمریکا اعلام نمودند در چارچوب تحریک افکار عمومی علیه ایران قابل تحلیل است. اگر ایران بخواهد کشتی انگلیسی را متوقف کند، خیلی سریع و بدون پرده پوشی این کار را خواهد کرد. همچنان که ایران وقتی هواپیماهای پهپاد آمریکا را سرنگون کرد، ایران بلافاصله به طور رسمی این موضوع را اعلام نموده است.بنابراین، ایران هیچ گونه وحشتی از آمریکا و انگلیس و ناوهای این دو کشور در آبهای خلیج فارس ندارد.
انچه که در خصوص کشتی انگلیسی رخ داده است، برای تحریک ایران بوده است. 
ایران هم هشدار داده است و قایقهای گشتی ایران نیز به کشتی نفت کش انگلیسی هشدار داده اند که وارد آبهای خلیج فارس شده است، پس باید این منطقه را ترک کند. لذا هیچ اتفاقی نیفتاده است، ایران حق دارد مقابله به مثل کند.
با توجه به اینکه انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا است، از الان سیاستهای نظامی خود را هماهنگ با آمریکا بر علیه ایران انجام دهد. 
کاساچوف: توقیف نفتکش ایرانی اقدامی تحریک آمیز است - اسپوتنیک ایران
کاساچوف: توقیف نفتکش ایرانی اقدامی تحریک آمیز است
انگلیس سعی دارد تا امریکا حضور نظامی در خلیج فارس داشته باشد. به بهانه اینکه ایران برای کشتی های نفتی خارجی مزاحمت ایجاد می کند.
ایران به این تحریک ها اهمیت نمی دهد و چرا ایران در برابر انگلیس و آمریکا اینقدر صبور است؟
ایران در واقع سیاست خاص خود را دارد و شتاب زده عمل نمی کند، الان امریکا و انگلیس خواهان رفتار عجولانه ایران است و ایران از این کار پرهیز می کند. ایران در چارچوب برجام حرکت می کند و هر از چند گاهی از تعهدات خود کم می کند. ایران مایل درگیری نظامی در خلیج فارس شود، اما اگر این تحریکات ادامه یابد، ایران پاسخ مناسب خود را خواهد داد، و اگر ایران بخوادهد وارد جنگ بشود با آمادگی وارد این کار می شود. اکنون انگلیس و آمریکا سعی دارد از طریق دخالت در آبهای ایران، تهران را تحریک کنند تا اقدام ایران در انهدام پهپاد آمریکایی را جبران کند.
با توجه به اینکه ترامپ در توئیتر خود اعلام نموده است که به زودی تحریم های سخت تری علیه ایران وارد می کند، ایا این تحرکات در منطقه در چارچوب توجیه اعمال این تحریم ها است؟
ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است، وی سعی دارد تا از طریق فشار بر ایران، تهران را وارد مذاکره با آمریکا کند، تا شرایط فشار را بر ایران تحمیل کند. انگلیس هم می خواهد با این فشارها و همکاری با آمریکا از توافق نامه برجام خارج شود. بنابراین آمریکا هر روز تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کند. اما ایران برگ های برنده زیادی در دست دارد و می تواند این تحریم ها را پشت سر بگذارد و تمام تلاش های ترامپ و جان بولتون و تیم شرور آمریکا و انگلیس را با شکست مواجه کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала